انواع چشمی دزدگیر

چشمی دزدگیر اماکن چگونه کار میکند؟

چشمی دزدگیر اماکن

در سیستم‌های دزدگیر برای تشخیص ورودهای غیرمجاز از انواع چشمی دزدگیر استفاده می‌شود. چشمی دزدگیر چیست؟ نحوه کاربرد آن چیست؟ این چشمی‌های دزدگیر اماکن و سنسورهای الکترونیک ساختارها و عملکردهای گوناگونی دارند. اما به طورکلی عملکردشان به این صورت است که با تشخیص هرگونه ورود غیرمجاز اعلام خطر فعال و آژیر سیستم دزدگیر به صدا درمی‌آید.

چشمی دزدگیر یا سنسور، مکمل پنل مرکزی دزدگیر است که امواج را از محیط دریافت می‌کند. هرگونه اختلال یا قطع امواج دریافتی نشان از یک ورود غیرمجاز است که با آلارم خبررسانی می‌شود.

یکی از مسائل مهم که از سوی کاربران درباره چشمی دزدگیر مطرح می‌شود، حساسیت بالا و تعدد آژیر خطاست که سبب نارضایتی آنان را از نحوه عملکرد چشمی دزدگیر می‌شود. برای کاستن این دغدغه راهکارهایی چون تنظیم حساسیت وجود دارد.

چنان که گفتیم چشمی دزدگیر انواع گوناگونی دارد که شامل چشمی مادون قرمز، چشمی پرتوهای مایکروویو، چشمی فراصوتی، چشمی حرکتی، چشمی وزنی و… می‌شود. در ادامه‌ی مطلب با نحوه عملکرد برخی از این انواع آشنا خواهیم شد.

نحوه کار چشمی

عملکرد چشمی دزدگیر مادون قرمز

این چشمی دزدگیر که با نام اختصاری PIR نیز شناخته می‌شود، یکی از رایج‌ترین مدل‌هاست که برای محیط‌های کوچک کارایی خوبی دارد و بر دیوار یا سقف نصب می‌گردد. عملکرد این چشمی‌ها حرارتی است و حضور انسان را از دمای بدن او دریافت می‌کنند.

عملکرد چشمی دزدگیر فراصوت

این چشمی‌ها که شاید با نام اولترسوند نیز به شما معرفی شوند، به ایجاد کوچک‌ترین و ضعیف‌ترین صداها که با تلاش برای ورود به مکان ایجاد می‌شود، حساس‌اند و اعلام خطر می‌کنند. عملکرد چشمی دزدگیر فراصوت با انتشار امواج و دریافت بازتاب آن‌ها از اجسام تحقق می‌یابد.

کافی است افراد غیرمجاز تلاش کنند حتی درب را با کلید و یا به هر شکل، با ایجاد کمترین صدا باز کنند اما چشمی فراصوت بلافاصله این صدا را تشخیص می‌دهد و پیش از ورود فرد به مکان، سبب به صدا درآمدن آژیر می‌شود.

عملکرد چشمی دزدگیر مایکروویو

عملکرد این چشمی دزدگیر اماکن نیز با انتشار امواج مایکروویو و دریافت بازتاب آن‌ها از اجسام است. اگر کوچک‌ترین تغییری در پرتوهای دریافتی این چشمی ایجاد شود، آژیر به صدا درمی‌آید. برای محیط‌های وسیع‌تر می‌توان از این نوع استفاده کرد زیرا پالس‌های ارسالی آن می‌توانند شعاع بیشتری را پوشش دهند.

عملکرد چشمی دزدگیر وزنی

در صورت وجود هر حرکتی، چشمی دزدگیر حساس به وزن، آن حرکت را آنالیز می‌کند. حرکت می‌تواند از جانب انسان، حیوانات خانگی یا حیوانات مزاحم باشد.

این چشمی‌ها خود انواع گوناگونی دارند که بر اساس حساسیت به وزن است. حساسیت برخی از آن‌ها روی 15 کیلوگرم، برخی تا 30 کیلوگرم و برخی تا 45 کیلوگرم است که هریک مناسب نوعی از مکان‌ها هستند. نحوه عملکرد چشمی دزدگیر وزنی با بررسی حرکت و وزن موجود متحرک است.

عملکرد چشمی دزدگیر خطی

فضای ادراک این نوع چشمی یک باریکه است. هرگونه حرکت که در این باریکه صورت گیرد، به دستگاه مرکزی اعلام می‌گردد. بنابراین مکان نصب در مورد این چشمی حساسیت و اهمیت بیشتری دارد.

بهبود عملکرد و کنترل آژیر خطا در چشمی دزدگیر

چنان که پیش‌تر هم ذکر شد، وجود حساسیت بالا و تعدد آژیرهای خطا یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کاربران چشمی‌های دزدگیر است که در صورتی که رفع نشود، ممکن است آنان را از به کاربردن چشمی دزدگیر منصرف سازد.

به طورکلی راهکارهایی برای بهبود عملکرد چشمی دزدگیر اماکن وجود دارد که یک نمونه از آن، بهره گیری از ترکیب چشمی‌های دزدگیر است.

برای مثال در کاربرد چشمی دزدگیر مایکروویو توصیه می‌شود از آن به همراه چشمی دزدگیر مادون قرمز به صورت ترکیبی استفاده شود که تا حد امکان آلارم‌های خطا را کاهش داده و کنترل نماید.

یکی دیگر از این راهکارها تعدیل حساسیت است؛ مثلا در خصوص چشمی دزدگیر فراصوت، امکان تعدیل حساسیت متناسب با حضور حیوانات خانگی وجود دارد.

همچنین در انواع چشمی دزدگیر وزنی، امکان تنظیم حساسیت در محدوده‌ی وزنی خاص وجود دارد. می‌توان انتخاب کرد که این چشمی به متحرکی با وزن کمتر از 30 یا 40 کیلوگرم حساسیت نشان ندهد و آژیر را به صدا درنیاورد.

همه‌ی این موارد بستگی به نیاز مکان شما و پتانسیل‌های حفاظتی و امنیتی آن دارد. کاربران حتی می‌توانند باتوجه به شرایط خاص مکان و انتظاراتی که از میزان امنیت و حفاظت دارند، نحوه عملکرد چشمی دزدگیر را تعیین کنند یا در آن تغییراتی ایجاد نمایند که رضایت آنان را تأمین نماید.

اجزای دزدگیر اماکن

آیا چشمی دزدگیر نوری یا مادون قرمز به نور خورشید حساس است؟

دلیل مطرح شدن این پرسش عجیب از سوی برخی کاربران احتمالا تعداد بالای آژیر خطا در سیستم دزدگیری است که نصب کرده‌اند. همچنین عدم اطلاع دقیق از این که چشمی دزدگیر چگونه کار میکند می‌تواند چنین پرسش‌هایی را در ذهن کاربران ایجاد کند.

پاسخ این سوال قطعا منفی است و در توضیح باید گفت اگر قرار باشد هر انعکاس نوری مثل نور خورشید که در طول روز مدام بر همه‌ی نقاط در محیط میتابد و از همه‌ی اشیاء، امکان انعکاس دارد، سبب حساسیت چشمی دزدگیر باشد، پس صدای آژیر باید تبدیل به موزیک متن زندگی‌مان شود و در تمام ساعات و دقایق روز باید آن را بشنویم!

نکته‌ی دیگر این است که در این صورت اساسا فلسفه‌ی نصب چشمی دزدگیر چیست؟! عملکرد چشمی دزدگیر نوری یا مادون قرمز در حقیقت تشخیص حرکاتی است که سبب تغییر در پرتوهای نوری می‌شود پس هدف اعلام حرکت است نه صرفا تابش نور.

به این ترتیب، این گمان که تابش نور خورشید یا بازتاب‌های آن می‌تواند سبب اعلام خطر سیستم دزدگیر شود، صحیح نیست. مگر این که اختلالی در نحوه‌ی نصب قطعات، سیم‌کشی غیراصولی و یا هرگونه اشکال دیگر در انتخاب و نصب سیستم دزدگیر باشد که چنین خطای بزرگی را رقم زده است.

برای انتخاب صحیح سیستم دزدگیر و افزایش بهره‌وری از آن، آشنایی با نحوه عملکرد چشمی دزدگیر به عنوان بخش مکمل این سیستم، مهم است.

دانستن این که هر چشمی دزدگیر چگونه کار می‌کند، به شما در انتخاب چشمی و سیستم مناسب مکان کمکی شایان خواهد کرد. بهره‌گیری از مشورت کارشناسان ماهر در زمینه انتخاب نوع چشمی دزدگیر گام بزرگی برای موفقیت در حفاظت و امنیت مکان خواهد بود.

همچنین لازم است برای نصب چشمی دزدگیر اماکن و سنسور، از این افراد متخصص یاری بخواهید که با بررسی مکان، به درستی تشخیص دهند چه نوع چشمی را در کدام محل و با کدام زاویه نصب نمایند که کارایی مناسب را داشته باشد.

در آخر هم اگر قصد داسته باشیم به عناون کلام آخر به شما جمله ای را بگوییم، نباید از جمله همانطور که می دانید، چشمی و سنسور دزدگیر اماکن دارای گونه های مختلفی هستند که هر کدام برای یه نوع فعالیت مورد استفاده قرار می گیرند؛ از همین رو شما می توانید جهت اطلاع بیشتر از این گونه ها روی کلمه انواع چشمی دزدگیر کلیک کنید؛ غافل شد.

2 دیدگاه در “چشمی دزدگیر اماکن چگونه کار میکند؟

  1. نوروزی گفت:

    آیا چشم دزدگیر قابلیت ضبط صدا و دیدن تصویر افراد رو دارد ؟

    1. مصطفی منصوری گفت:

      سلام و ارادت
      به تنهایی خیر
      مگر میکروفن درون چشمی جاساز شده باشه و یا حتی اون چشمی نباشه و واقعا دوربین طرح چشمی باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *