انواع چشمی دزدگیر

سنسور حرکتی دزدگیر چگونه عمل می‌کند؟

طرز کار سنسور حرکتی

طرز کار سنسور حرکتی یا همان ردیاب حرکتی، بسته به مدل حسگر متفاوت است. امروزه از حسگر تشخیص حرکت در بسیاری از سیستم‌های امنیتی استفاده می‌شود و امنیت محیط خانه و حیاط به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

با استفاده از سنسور تشخیص حرکت به راحتی می‌توان از ورود افراد ناخواسته به منزل باخبر شد و سارقان یا مزاحمان را تشخیص داد. به همین دلیل امروزه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با استفاده از دوربین‌های امنیتی مجهز به سنسور حرکتی دزدگیر، محیط امن‌تری را برای خود و خانواده خود فراهم نمایند.

 

از آنجا که تنوع این سنسورها ممکن است هر فردی را در انتخاب مردد سازد، در این مطلب می‌خواهیم طرز کار انواع سنسورهای تشخیص حرکت را به شما معرفی کنیم تا بسته به شرایط خود بهترین را انتخاب کنید. تا انتهای این مقاله همراه صفاتک باشید.

 

طرز کار سنسور حرکتی

 

انواع مختلف سنسور حرکتی یا حسگر تشخیص حرکت

طرز کار سنسور حرکت در سیستم‌های امنیتی که به آن چشمی دزدگیر نیز می‌گویند متفاوت است و انواع مختلفی دارد. برخی از حسگر‌ها ضریب خطای کمتری دارند و برخی دیگر می‌توانند در صورت وجود حرکات ناخواسته، از محیط فیلمبرداری کنند. لذا توصیه می‌شود که بر اساس شرایط محیط خود و اولویت‌هایی که دارید، حسگر تشخیص حرکت سیستم امنیتی خود را انخاب نمایید.

همانطور که می دانید، چشمی و سنسور دزدگیر اماکن دارای گونه های مختلفی هستند که هر کدام برای یه نوع فعالیت مورد استفاده قرار می گیرند؛ از همین رو شما می توانید جهت اطلاع بیشتر از این گونه ها روی کلمه انواع چشمی دزدگیر کلیک کنید.

از مهم‌ترین و بهترین مدل‌های سنسور حرکتی دزدگیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

1. سنسور حرکتی مادون قرمز منفعل (PIR)

هر موجود زنده‌ای که قابلیت حرکت کردن را دارد، اشعه مادون قرمزی را به شکل حرارت از خود ساطع می‌کند. طرز کار سنسور حرکتی PIR بدین صورت است که با تشخیص تغییر سطح انرژی مادون قرمز محیط تحت نظر، به سرعت سیگنال هشدار ارسال می‌کنند.

لنزهای این حسگر زاویه دیدی بین 90 تا 180 درجه در محیط را دارد و در مدل‌های پیشرفته‌تر به صورت چند وجهی تولید می‌شوند که انرژی محیط را از زوایای مختلفی به خود جذب و بررسی می‌کند.

این مدل که پرکاربردترین نوع سنسور در سیستم‌های امنیتی هستند، ضریب خطای کمتر و تشخیص بهتری نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر خود دارد. مهم‌ترین عیب این حسگر تشخیص حرکت مادون قرمز می‌توان به ضریب خطای بالای آن در محیط‌های گرم و عدم امکان نصب در نزدیکی سیستم گرمایشی مرکزی اشاره کرد.

مهم‌ترین مزایای استفاده از سنسور حرکتی دزدگیر PRI این است که درجه‌ای جهت تنظیم بر روی آن وجود دارد که به آن پتانسیومتر یا ولوم می‌گویند. با استفاده از ولوم، میزان حساسیت سنسور به مادون قرمز موجود در محیط قابل تنظیم است و می‌توان میزان حساسیت آن را به اندازه‌ای رساند تا با ورود حیوانات خانگی چون سگ و گربه به محیط، آلارم خطر ارسال نکند.

 

چشمی حرکتی

2. حسگر امواج ماکروویو (Microwave)

علی‌رغم حسگرهای مادون قرمز منفعل که بر اساس تغییر میزان امواج، حرکت‌های ناخواسته را تشخیص می‌دهند، حسگر امواج ماکروویو به صورت مداوم با ارسال امواج صوتی در حال اندازه‌گیری تغییرات است.

از آنجا که امواج صوتی با برخورد به اجسام بازمی‌گردند، طرز کار سنسور حرکت امواج ماکروویو بدین صورت است که با اندازه‌گیری زمان بازگشت امواج، متوجه تغییرات در محیط می‌شوند و از وجود تغییرات حرکتی باخبر می‌گردد.

از معایب استفاده از این حسگرهای حرکتی می‌توان به حساسیت بالای آن اشاره کرد که ممکن است به دلیل نفوذ بالای امواج، حرکات معمولی چون حرکت پرده‌ها در اثر وزش باد را نیز هشدار و خطر تلقی کند. همچنین وجود اشیا فلزی در برابر این حسگر باعث می‌شود که نقطه کور ایجاد شود و تغییرات حرکتی پشت اشیا فلزی را دریافت نکند.

 

لازم به ذکر است که تکنولوژی جدید حسگرهای حرکتی امواج، به جای استفاده از امواج ماکرو از امواج میکرو استفاده می‌کند که میزان نفوذ کافی و تشخیص بهتری دارند و استفاده از آنها به شما بیشتر توصیه می‌شود.

 

 

3. حسگر تشخیص حرکت با تکنولوژی دوگانه

جهت کاهش ضریب خطا و اعلام هشدارهای اشتباه، سیستم‌های امنیتی جدیدی طراحی شد تا با تلفیق تکنولوژی دوگانه مادون قرمز و امواج میکرو تشخیص بهتری داشته باشند. استفاده همزمان از این تکنولوژی باعث می‌شود تا نقطه ضعف و معایب هر تکنولوژی با دیگری پوشیده شود و تشخیص دقیق‌تری صورت پذیرد.

 

طرز کار سنسور حرکت با تکنولوژی دوگانه به این صورت است که در صورتی که حسگرهای تشخیص حرکت امواج میکرو تکان خوردن پرده‌ها را به عنوان یک هشدار قلمداد کند، حسگرهای مادون قرمز به اشتباه بودن تشخیص امواج، مبتنی بر ورود سارق و افراد ناخواسته پی برده و هیچ‌گونه اخطاری ارسال نمی‌شود.

 

 

4. پروفایل‌های تشخیص حرکت

پروفایل‌های تشخیص حرکت نسل جدیدی از سیستم‌های امنیتی موجود در بازار هستند که بر اساس حرکات موجود در محیط و کاربردی که دارند برنامه‌نویسی می‌شوند.

طرز کار سنسورهای حرکتی در این تکنولوژی بدین صورت است که حسگرهای موجود به دلیل وجود میکروکنترلرها هوشمندتر هستند و حرکات مهم و مشکوک را از حرکات بدون اهمیتی چون حرکت حیوانات، تکان خوردن پرده و… تشخیص می‌دهند. با این حال این تکنولوژی به تنهایی کارساز نیس و برای پایین آمدن ضریب خطای خود از حسگر حرکتی مادون قرمز نیز کمک می‌گیرد.

 

کارکرد سنسور حرکتی

 

موارد استفاده از حسگر تشخیص حرکت در منزل

طرز کار هر حسگر حرکتی بر اساس فناوری استفاده شده، در آن متفاوت است که در مواقع لزوم سیگنال تعریف شده‌ای را به پنل اصلی امنیتی ساختمان ارسال می‌کند. امروزه این تکنولوژی کاربردهای زیادی دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اطلاع از وجود افراد مزاحم و سارقان
  • بسته بودن کامل درب‌ها
  • باز شدن درب و پنجره‌ها
  • بیدار شدن کودک
  • ورود کودکان و حیوانات به مناطق ممنوعه خانه
  • روشن شدن چراغ‌ها در هنگام ورود افراد
  • خاموش شدن لامپ‌های اضافه
  • فیلمبرداری از محیط

 

 

چند نکته در هنگام نصب حسگر تشخیص حرکت که نباید فراموش کنید:

با پیشرفت تکنولوژی و تولید سیستم‌های امنیتی بی‌سیم، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که خود به نصب و راه‌اندازی دزدگیرهای ساختمان خود اقدام کنند. با این حال توصیه می‌شود که علاوه بر خواندن دستورالعمل نصب دستگاه به موارد زیر نیز توجه داشته باشند:

 

  • از آنجا که طرز کار سنسور حرکتی مادون قرمز به حرارت حساس است، توصیه می‌شود که حسگرهای آن به فاصله 3 تا 5 متر از منابع حرارتی چون رادیاتورها، شومینه، بخاری و نور خورشید فاصله داشته باشند.
  • سنسورهای حرارتی را در مکان‌هایی قرار دهید که سارقان و مزاحمان جهت ورود به ساختمان باید حتما از آن منطقه عبور کنند. مثل درب ورودی، راه‌پله و راهرو اصلی.
  • هر سنسور حرکتی تنها بین 15 تا 25 متر از محیط را تحت پوشش قرار می‌دهد. لذا سنسورهای حرکتی دزدگیر را در فاصله مناسب نصب کنید تا محیط را به طور کامل پوشش دهد.
  • در برخی از موارد تشخیص حرکت افرادی که به صورت کاملا مستقیم به سمت حسگر حرکت می‌کنند برای سنسور حرکتی بسیار مشکل است. لذا پیشنهاد می‌شود سنسورها را به گونه‌ای نصب کنید که سنسور با در ورودی و مسیر رفت و آمد زاویه 90 درجه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *