دوربین مدار بسته

آشنایی با انواع دستگاه ضبط دوربین مداربسته

هرکس که تا به امروز با سیستم‌های حفاظتی و دوربین‌های مدار بسته مواجه شده باشد می‌داند که این سیستم‌ها به دلیل اهمیت بالای خود، از ساختار پیچیده و تجهیزات متنوعی برخوردار هستند. یکی از مهم‌ترین لوازم این سیستم، دستگاه ضبط است. در این متن قصد داریم تا علاوه بر آشنا کردن شما با انواع دستگاه ضبط دوربین مداربسته، ویژگی‌ها و همچنین مزایا و معایب آن‌ها را نیز شرح دهیم. با ما همراه باشید.

دستگاه ضبط دوربین مداربسته چیست؟

دستگاه ضبط کننده‌ی دوربین‌های مداربسته به سیستمی گفته می‌شود که وظیفه‌ی آن ضبط، ذخیره و انتقال محتویات یک یا چند دوربین مداربسته است که می‌تواند این کار را از روش‌های گوناگونی انجام دهد.

این تجهیزات به دوربین مداربسته‌ی شما کمک می‌کند تا تصاویر و ویدیوهایی را که ضبط کرده است به فرمتی تبدیل کند که جدا از قابل بازبینی بودن، هم قابلیت ذخیره شدن در درایوهای هارد دیسک را داشته باشند و هم قابل انتقال به سایر پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها باشند.

انواع دستگاه ضبط دوربین مداربسته و ویژگی‌های آن‌ها

پیش از هر چیز، لازم است بدانید که شناسایی و انتخاب بهترین گزینه در چنین موقعیتی، وابسته به شناخت نیازهای شما، بودجه‌ی مورد نظر شما و همچنین شاخصه‌ها و ویژگی‌های دوربین مدار بسته و سایر تجهیزات سیستم امنیتی در حال استفاده است. در ادامه، سه مدل پرطرفدار دی وی آر (DVR)، ان وی آر (NVR) و اکس وی آر (XVR) را به همراه ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن‌ها بررسی خواهیم کرد.

ـ دستگاه DVR

نام این دستگاه در واقع مخفف عبارت Digital Video Recorder است که یکی از بهترین انواع دستگاه ضبط تصویر دوربین مداربسته نیز به شمار می‌رود. این دستگاه برای تمامی مدل‌های دوربین‌های مدار بسته قابل استفاده است و تصاویر و ویدیوهای ضبط شده‌ی آن‌ها را به فرمتی دیجیتال تبدیل کرده و در هارد دیسک خود ذخیره می‌کند.

نمونه‌های جدیدتری که از دی وی آر ساخته شده اند به دلیل پشتیبانی از کیفیت‌های HD (که به آن به اصطلاح HD-DVR نیز گفته می‌شود) و بالاتر با استقبال بسیاری روبرو شده اند و همچنین پورت مخصوص ضبط و انتقال صدا نیز دارند.

ـ دستگاه NVR

دستگاه NVR مخفف شده‌ای از عبارت Network Video Recorder است که همان طور که از اسم آن نیز قابل حدس است مخصوص استفاده برای دوربین‌های تحت شبکه و یا IP طراحی شده است. هر دو دستگاه NVR و DVR از نظر کاربرد و این که قابلیت انتقال تصاویر و ویدیوهای دوربین مدار بسته را دارند و فرمت آن را به یک فرمت قابل ذخیره سازی تبدیل می‌کنند با هم شباهت دارند. با این وجود، تفاوت آن‌ها در عملکرد و نحوه‌ی انجام کار آن‌ها است.

تفاوت دستگاه ان وی آر و دی وی آر

هر دوی این دو دستگاه کاربرد یکسانی دارند اما عملکرد آن‌ها با هم متفاوت است. دستگاه DVR از کابلی به نام کواکسیال استفاده می‌کند در حالی که سیستم NVR تنها تصاویر و محتویاتی که توسط دوربین‌های تحت شبکه کد گذاری و پردازش شده اند و کابل شبکه آن‌ها را به دستگاه NVR انتقال می‌دهد.

ـ دستگاه XVR

تا حد زیادی می‌توان گفت که دستگاه XVR یا Pentabrid DVR functionalityشباهت زیادی به دستگاه‌های دی وی ار دارد. با این وجود، نکته‌ی مهم این است که این مدل بسیار جدیدتر از دستگاه دی وی آر است و به همین دلیل، همان گونه که در بخش قبل نیز به آن اشاره شد، برتری‌های بیشتری نسبت به آن دارد.

هرچند لازم است بدانید که به دلیل پیشرفته بودن این سیستـم، بسیاری از افراد به آن نیازی پیدا نمی‌کنند و قادر هستند نیازهای امنیتی و حفاظتی دوربین مداربسته‌ی خود را با استفاده از یکی از سیستم‌های دی وی ار یا ان وی آر، با توجه به نوع دوربین خود تامین کنند.

دانستن این نکات به شما کمک می‌کنند تا با توجه به نیاز خود و مدل دوربین‌های مدار بسته ای که در سیستم حفاظتی خود استفاده می‌کنید، از بین انواع دستگاه ضبط دوربین مداربسته بهترین گزینه را انتخاب کنید. تیم مشاوره‌ی صفاتک آماده است تا در هر ساعتی از شبانه روز در این خصوص به شما کمک کند. شما عزیزان می‌توانید تجربیات خود را در استفاده از دستگاه‌های دی وی ار و … در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *