دوربین مدار بسته

دلایل سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته (+ راهکار)

ساه و سفید شدن دوربین مداربسته

سیاه و سفید شدن تصویر دوربین‌های مدار بسته یکی از مشکلات رایج در سیستم‌های امنیتی محسوب می‌شود. در این متن قصد داریم تا علاوه بر بررسی دلایل سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته، به معرفی راه حل‌های این مشکل نیز بپردازیم. بنابراین با ما همراه باشید.

با پیشرفت تکنولوژی، کیفیت دوربین‌های مدار بسته روز به روز بالا می‌رود. رنگی بودن دوربین‌های مداربسته برای بسیاری از مدل‌ها مزیت محسوب می‌شود چرا که علاوه بر کیفیت تصویر، توجه به جزئیات و رنگ‌ها نیز بسیار اهمیت دارد. بنابراین خرابی دوربین مدار بسته و سیاه و سفید شدن رنگ تصاویر آن می‌تواند دردسرساز باشد.

 

علت سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته در شب

دلایل مختلفی برای رخ دادن این مشکل وجود دارد که در ادامه لیستی از آن‌ها را به همراه راه برطرف کردنشان مشاهده خواهید کرد:

۱ – شاید منبع تغذیه مشکل داشته باشد

در صورتی که اتصال برق به دوربین به درستی انجام نگیرد و یا این که کابل‌های اتصال دوربین به برق یا آداپتورها دچار مشکل شده باشند تصویر دوربین مدار بسته ممکن است سیاه شود یا تغییر رنگ دهد. برای این که مطمئن شوید مشکل از این قسمت است دو راه وجود دارد.

راه حل اول این است که باید یک دوربین دیگر را که از سالم بودن آن اطمینان خاطر دارید به کابل‌ها وصل کنید و راه حل دوم این است که دوربین مدار بسته‌ی فعلی را به کابل‌های دیگری که مطمئن هستید سالم هستند متصل کنید.

در صورتی که دوربین جدیدی که به کابل‌ها وصل کرده اید دچار مشکل شده است نشان می‌دهد که مشکل از منبع تغذیه و کابل‌های شما می‌باشد. در حالی که اگر کابل برق دوربین را تغییر داده اید و مشکل سیاه و سفید شدن دوربین مدار بسته هنوز حل نشده است، مشکل از کابل، آداپتور یا منبع تغذیه نیست و باید سایر گزینه‌هایی را که در ادامه‌ی متن آورده شده اند بررسی کنید‌.

 

راهکارهای سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته

۲ – ممکن است دوربین در محل نامناسبی قرار گرفته باشد

یکی از نکاتی که باید در زمان نصب دوربین مداربسته به آن توجه زیادی نشان دهید، پیدا کردن مکان مناسب برای وصل کردن دوربین مدار بسته است. به همین دلیل است که معمولا پیشنهاد می‌شود قبل از اقدام به خرید دوربین مدار بسته و نصب آن، با یک فرد متخصص مشورت کنید. چون که در خرید، تنها قیمت دوربین مداربسته مد نظر قرار نمی‌گیرد، بلکه فاکتورهای بسیار دیگری در تصمیم شما موثر خواهد بود.

دلیلی که نامناسب بودن محل نصب دوربین مدار بسته از چنین اهمیتی برقرار است این است که اگر دوربین در محلی وصل شده باشد که نور آن کافی نباشد و بیش از حد در تاریکی و سایه قرار بگیرد، ممکن است در حالت دید در شب و … قرار بگیرد و تصویر به شکل خودکار در وضعیت سیاه و سفید قرار بگیرد.

برای حل این مشکل لازم است که جای دوربین را تغییر دهید و آن را در یک جای روشن‌تر و پر نور‌تر نصب کنید تا مشکل آن حل شود. جدا از این مسئله، باید به محل آفتاب گیر دوربین مدار بسته‌ی خود نیز دقت کنید.

آفتاب گیر به سایه بانی گفته می‌شود که بر روی دوربین مدار بسته قرار می‌گیرد تا آن را از شر نور آفتاب، غبار و گرد و خاک حفظ کند. در صورتی که آفتاب گیر دوربین مداربسته بیش از حد جلو باشد ممکن است فضا را بیش از حد برای دوربین تاریک کند و باعث فعال شدن حالت دید در شب دوربین مداربسته بشود.

۳ – کثیف بودن لنز دوربین یا وجود گرد و خاک و غبار بر روی آن

لنز دوربین به این صورت کار می‌کند که نور فضا را از خود عبور می‌دهد، دوربین با بررسی این نور وارد شده توسط لنز، می‌تواند تصمیم بگیرد که حالت تصویر برداری خود را باید چگونه تنظیم کند.

درست مانند حالتی که در گزینه‌ی قبل بررسی شد، ممکن است کثیف بودن لنز باعث کاهش نور شود و دوربین مداربسته نتواند این مورد را از تاریک بودن هوا تشخیص دهد و نور مادون قرمز خود را فعال کند.

 

علت سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته در شب

۴ – ممکن است سنسورهای نور مادون قرمز به اشتباه روشن شده باشند

فعال شدن نور مادون قرمز در زمانی که نور فضا کافی است و هنوز شب نشده است باعث سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته و ایجاد لک‌های سفید بر روی تصویر دوربین‌ها شود.

تست این مشکل و همچنین راه حل آن بسیار آسان است. یک بار دوربین مدار بسته‌ی خود را خاموش و روشن کنید و چند دقیقه صبر کنید. در صورتی که پس از روشن شدن دوربین، مشکل حل شده باشد نشان می‌دهد که یک اختلال جزئی در سیستم پیش آمده بود و حالا حل شده است.

۵ – زاویه‌ی دید در سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته نقش دارد

 

در صورتی که زاویه‌ی دید لنز دوربین مدار بسته‌ی شما گسترده باشد، این موضوع می‌تواند باعث شود که نور ir در داخل لنز دوربین انعکاس پیدا کند و در رنگ و دقت تصاویر اختلال به وجود بیاید. برای حل این مشکل کافی است که گستردگی و بزرگنمایی لنز خود را کاهش دهید.

در اکثر مواقع، با توجه به این پنج دلیل و راهکارهای ارائه شده در متن می‌توانید به راحتی مشکل سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته یا سایر مشکلات تصویر دوربین مداربسته را برطرف کرد.

 

با این وجود، ممکن است به دلیل یک مشکل یا اختلال خاص، مشکل شما به راحتی این چند راه حل مطرح شده حل نشود و نیاز به بررسی‌های دقیق تری داشته باشد.

 

سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته در شب و راهکارهای آن

در چنین شرایطی پیشنهاد می‌کنیم که هر چه سریع‌تر با یک فرد باتجربه و دارای تخصص مربوطه تماس برقرار کنید و مشکل خود را با او در میان بگذارید. از همراهی شما عزیزان تا این لحظه سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *