دوربین مدار بسته

دوربین تحت شبکه چیست و چگونه کار می کند؟

دوربین تحت شبکه

شاید شما هم نام دوربین مداربسته تحت شبکه را شنیده باشید و برای شما هم سوال شده باشد که تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه با دوربین های غیر شبکه در چیست. صفاتک در ادامه این مطلب قصد دارد دوربین مداربسته تحت شبکه را به شما معرفی کند و نحوه کارکرد آن را به شما آموزش دهد. پس با ما همراه باشید.

دوربین مداربسته

امروزه کمتر کسی پیدا می شود که نام دوربین های مداربسته را نشنیده باشد و با آن آشنایی نداشته باشد. اگرچه شاید سابقه ورود دوربین مداربسته به کشور ما زیاد نباشد اما تاریخچه استفاده از دوربین مداربسته به سال 1942 باز میگردد، زمانی که ارتش آلمان نازی برای نظارت بر چگونگی شلیک موشک V2 در ایستگاه پرتاب این موشک، برای اولین بار از این دوربین ها استفاده کرد. گفتنی است پس از هفت سال از این ابتکارِ آلمان ها، طرح تجاری رسمی ساخت و فروش دوربین های مداربسته در آمریکا به راه افتاد و رفته رفته شرکت های مختلفی به این کار روی آوردند.

 

دوربین مداربسته

 

 

انواع دوربین مداربسته

همانطور که گفته شد با ورود افراد زیادی به بازار دوربین مداربسته، تولیدکنندگان برای ایجاد مزیت رقابتی سعی کردند همزمان با پیشرفت تکنولوژی، دوربین های خود را ارتفاء دهند. آن ها توانستند با اضافه کردن قابلیت های مختلف، انواع مختلفی از این دوربین ها را با قابلیت های متفاوت تولید و به بازار عرضه کنند. به طوریکه امروز برای نام بردن از انواع دوربین باید از دسته بندی هایی کلی استفاده کرد که در ادامه چند نمونه از آن ها را نام می بریم:

  • نوع حسگر به کار رفته: حسگر سی سی دی، حسگر پیکسل-فعال 
  • نحوه انتقال تصویر: بی سیم، سیمی
  • محل نصب: محیط داخلی (سقف دار) ، محیط بیرونی (فضای باز)

یکی از مهم ترین دسته بندی های دوربین مداربسته، بر اساس نوع سیگنال است که دوربین های در این دسته بندی به دو نوع دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین مداربسته دیجیتال (دوربین مداربسته تحت شبکه) تقسیم می شوند.

 

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

در سال 1999 بود که شرکت AXIS برای اولین بار با معرفی دوربین مداربسته تحت شبکه، تحولی حیرت انگیز در بازار دوربین مداربسته پدید آورد. اگر چه مزیت ها و تفاوت های دوربین مداربسته تحت شبکه با دوربین های آنالوگ بسیار زیاد است ولی شاید بتوان مهم ترین اختلاف و ویژگی این دوربین را در نحوه انتقال تصویر ذکر کرد، که بدون نیاز به کابل و از طریق شبکه انجام می شوئد. این در حالی است که در دوربین های نسل قبل (آنالوگ) انتقال اطلاعات لزوما از طریق کابل صورت می گرفت.

 

دوربین تحت شبکه چیست

 

اگرچه در ابتدای عرضه دوربین مداربسته تحت شبکه به بازار، بخاطر کندی پهنای باند، انتقال اطلاعات به کندی و با تاخیر صورت می گرفت، اما رفته رفته با رشد سرعت اینترنت این مشکل مرتفع شد.

دوربین مداربسته تحت شبکه با استفاده از مبدل هایی که در آن به کار رفته است، اطلاعات تصویری را به اطلاعات دیجیتال تبدیل می کند و دقیقا مطابق پروتکل های شبکه، به شبکه می فرستد. این اجزای تبدیل کننده، باعث پیچدگی و همچنین افزایش قیمت این نوع دوربین شده است.

 

مقایسه دوربین مداربسته تحت شبکه با دوربین مداربسته آنالوگ

1. همانطور که گفته شد استفاده از سیستم های شبکه ای همچون شبکه اینترنت و وای فای از مهم ترین تمایزهای دوربین مداربسته تحت شبکه است.

2. کیفیت تصویر در دوربین مداربسته تحت شبکه به کمک استفاده از تکنولوژی و تجهیزات دوربین مداربسته به‌روزتر، معمولا بالاتر از دوربین های آنالوگ است بطوریکه این دوربین ها در حال حاضر از 0.3 تا 29 مگاپیکسل در بازار موجود است.

3. استفاده از هوش مصنوعی به کار رفته در دوربین مداربسته تحت شبکه یکی دیگر از اختلافت مهم این دوربین است. این ویژگی باعث شده با استفاده از قدرت پردازش تصویر، بسیاری از فرآیندهای شناسایی به صورت هوشمند صورت پذیرد. برای مثال تشخیص عبور از خط، تشخیص ورود و خروج از منطقه حفاظت شده، تشخیص صدای محیط، تشخیص چهره انسان و پلاک خودرو، تشخیص تجمع افراد، تشخیص پارک خودرو در مکان غیرمجاز، و حتی تشخیص دود و حرارت و همچنین تشخیص ولگردی افراد از جمله ویژگی های اعجاب بر انگیز این نسل از دوربین هاست که حقیقتا مصداق بارز خدمات علم و تکنولوژی به بشر است.

 

دوربین مداربسته شبکه ای

 

4. با توجه به اینکه انتقال داده ها در دوربین مداربسته تحت شبکه از طریق پروتکل های WPA یا WPA2, TKIP یا AES انجام می شود، امنیت خوبی را برای کاربران ایجاد می کنند. البته در اینجا نباید از این نکته هم گذشت کنیم که در کنار امنیتی که این سیستم ها دارند اما انتقال اطلاعات بر روی شبکه عمومی، همیشه می تواند مورد شیطنت هکرها قرار بگیرد، این در حالی است که دوربین مداربسته آنالوگ اطلاعات را از طریق کابل و شبکه خصوصی انتقال می دهد و کمتر مورد هجمه هکرها است.

5. با توجه به اینکه هر شرکت تولیدکننده سیستم های مداربسته شبکه پروتکلی مختص به خود را برای دوربین‌های تولید شده‌استفاده می‌کند، نمی شود در یک سیستم مداربسته شبکه ای، از دوربین های شرکت های مختلف استفاده کرد. این درحالی است که در دوربین های آنالوگ این محدودیت وجود نداشت و دوربین های مختلفی را می توانستیم وارد مدار کنیم.

6. دوربین مداربسته تحت شبکه برعکس دوربین های آنالوگ که فقط اطلاعات را در یک نوار یا کاست ذخیره می کند، بسته به نوع آن از فضاهای مختلفی برای ذخیره داده ها استفاده می کند. هارد دستگاه، کارت‌های حافظه، لوح فشرده یا فضای ابری (Cloud) از جمله محل های ذخیره اطلاعات در این دوربین ها هستند.

 

ساختار اصلی دوربین مداربسته تحت شبکه

در این بخش از مقاله ما قصد داریم ساختار اصلی دوربین مداربسته تحت شبکه را به شما معرفی کنیم.

 

دوربین مداربسته تحت شبکه

 

 

بدنه دوربین

قاب پوششی داخلی و خارجی دوربین است که بسته به فضای مورد استفاده متفاوت است. برای مثال گنبدی، جعبه ای، گلوله ای، اسپید دام و … انواع مدل بدنه های به کار رفته در دوربین های مختلف است.

 

دوربین

در ساختار اصلی دوربین مداربسته تحت شبکه دوربین وظیفه تصویر برداری را به عهده دارد. درواقع اصلی ترین ویژگی هر سیستم امنیتی، بهره‌مندی از یک دوربین ایده‌آل می باشد.

 

بخش های الکترونیکی دوربین

بخش های الکترونیکی هر دوربین که شامل سنسور ها و بورد اصلی دوربین می شود. این قطعات نیز اهمیت فروانی در سیستم امنیتی دارند و باید از جنس های مطلوب بازار بهره‌مند شده باشند.

 

منبع تغذیه

منبع تغذیه، تامین برق سیستم را برعهده دارند که برق شهری را به برق 12 ولت تبدیل می کند. اگر این بخش از دوربین مداربسته شما ضعیف باشد شما نمی توانید به راحتی از دستگاه خود استفاده کنید ؛ درواقع شما به جای خرید دوذبین مداربسته که باعث امنیت ملک شما شود بلای جان به خانه آوردید تا دائما ذهن شما درگیر کند.

 

دستگاه ضبط کننده nvr

در واقع این دستگاه سرور مرکزی دوربین مداربسته تحت شبکه می باشد که تصاویر را دریافت و ذخیره می کند و سپس نمایش می دهد. همچنین گفتنی است هارد دیسک نیز درون دستگاه nvr قرار دارد و کار ذخیره داده را انجام میدهد.

 

سوئیچ شبکه

زمانی که در یک مدار می خواهیم بیش از یک دوربین استفاده کنیم به سوئیچ شبکه نیاز داریم که در واقع نقش انشعاب دهنده دوربین ها را به عهده دارد و همه دوربین ها را در یک مدار به یک دیگر متصل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *