دوربین مدار بسته

لوله فلکسی چیست و چه کاربردی در دوربین مداربسته دارد؟

لوله فلکسی چیست

نصب درست دوربین مداربسته و استفاده از ابزار مناسب برای این کار از اهمیت بالایی برخوردار است. در متن امروز، به پاسخ این سوال پرداخته شده است که لوله فلکسی چیست و همچنین کاربرد و فایده‌ی آن در نصب دوربین‌های مداربسته نیز بررسی شده است. با صفاتک همراه باشید.

لوله‌ فلکسی چیست؟

لوله‌ی فلکسی که نام آن از کلمه‌ی flexible (به معنای انعطاف پذیر) گرفته شده است به مدل خاصی از لوله گفته می‌شود که نرم و قابل انعطاف است. همچنین، این لوله‌ها با نام دیگر خود، یعنی لوله‌ی خرطومی فلزی نیز شناخته شده هستند. این لوله‌ها علاوه بر بافت نرم و منعطف خود، بسیار سبک نیز هستند و در بسیاری از ساخت و سازها و تاسیسات به عنوان یک پوشش محافظ به کار می‌روند.

 

لوله فلکسی

 

این لوله بر اساس نیاز مشتری و با توجه به مکان مورد نظر، در اندازه‌های متنوع تولید می‌شود. پر کاربردترین اندازه‌هایی که تا به امروز از این لوله‌ها تولید شده است عبارتند از ۴، ۶، ۹، ۱۱، ۱۳، ۱۶، ۲۱، ۲۵، ۲۹، ۳۶، ۴۲، ۴۸، ۵۲، ۶۳، ۷۵ و ۱۰۰.

 

انواع لوله‌ی فلکسی چیست؟

اکنون که تعریف اولیه‌ی لوله فلکسی توضیح داده شد لازم است تا به معرفی انواع این وسیله نیز پرداخته شود. لوله فلکسی از نظر جنس و پوشش به دو مدل متفاوت تقسیم می‌شود که به شرح زیر است:

 

لوله‌های خرطومی فلزی با روکش

برای این مدل از لوله‌های فلکسیبل، روکش یا عایقی از جنس PVC قرار داده شده است و در نصب و سیم کشی دوربین‌های مداربسته‌ی بسیاری کاربرد دارد. پی وی سی یکی از نمونه‌های پلیمرهای ترموپلاستیک است که مقاومت بسیار زیادی در مقابل عوامل مختلف مانند خوردگی، مواد شیمیایی، سایش، خراشیدگی و آتش سوزی را دارد.

 

کاربرد لوله فلکسی در دوربین مداربسته

 

به دلیل وجود این پوشش بر روی لوله‌ی خرطومی، این لوله‌ها حتی در فضاهای مرطوب نیز قابل استفاده هستند و طول عمر مناسبی خواهند داشت. به دلیل مقاومت بالای این مدل، برای محیط‌های خارجی از این نمونه بیشتر استفاده می‌شود.

 

لوله‌های خرطومی فلزی بدون روکش

همان طور که از اسم آن پیداست، این مدل از هیچ عایق یا پوششی برخوردار نیست و ساختار ساده تری دارد. از آن جایی که نداشتن روکش پی وی سی باعث کاهش استحکام و قدرت این مدل از لوله‌های خرطومی فلزی می‌شود، از این مدل در نصب و سیم کشی دوربین‌های مداربسته استفاده ای نمی‌شود. همچنین، این لوله‌ها مقاومت مناسبی در مقابل آب و رطوبت نخواهند داشت. علاوه بر این، لوله‌های فلکسی بدون روکش بیشتر در فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

مزایا و فواید استفاده از لوله فلکسی چیست؟

در ادامه لیستی از نکات قوت این مدل لوله‌ی خرطومی آورده شده است:

  • طول عمر بالایی دارند.
  • در مقابل حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.
  • می‌توانند در برابر بسیاری از ضربه‌ها مقاومت کنند.
  • وزن کمی دارند و به راحتی قابل حمل و نقل هستند.
  • بسیار انعطاف پذیر هستند.
  • این لوله‌ها به خوبی از کابل‌ها و سیم‌ها در برابر اشعه‌های ناسالم خورشید محافظت می‌کنند.
  • کاربرد لوله‌ی فلکسی در نصب دوربین‌های مداربسته

 

لوله فلکسی یعنی چه

 

در نصب این لوله‌ها از بست‌های بسیاری استفاده می‌کنند تا بتوانند این لوله‌ها را محکم در جای خود نگه دارند. این لوله‌ها در زمانی که مسیر میان دستگاه مرکزی و دوربین مداربسته پر پیچ و خم، یا در معرض عوامل طبیعی مختلف است، کاربرد بسیاری دارند. لوله‌های فلکسی با پوشش پی وی سی خود می‌توانند تا مدت زمان طولانی از کابل‌ها و سیم‌های دوربین مداربسته‌ سیستم‌های امنیتی محافظت کنند.

این لوله‌ها می‌توانند به راحتی به صورت روکار نصب شوند و هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید، با این حال، در صورتی که به شکل توکار نصب شوند طول عمر آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و برای مدت طولانی تری استحکام و دوام خود را حفظ خواهند کرد.

 

در این مقاله تلاش شد تا بهترین جواب را برای این سوال که لوله فلکسی چیست به دست آوریم. با این وجود، لازم به ذکر است که استفاده از این لوله‌ها خرطومی فلزی با پوشش پی وی سی، تنها محدود به عایق کردن کابل‌ها و سیم‌های دوربین‌های مدار بسته‌ی سیستم‌های مرکزی نمی‌شود. بلکه از این مدل برای پوشش دادن به سیم‌های مخابراتی و … نیز استفاده می‌شود. شما عزیزان می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در سریع ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ داده شود. از همراهی شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *