دوربین مدار بسته

راهنمای انتخاب جنس بدنه دوربین مداربسته و مقایسه‌ی آن‌ها

بدنه دوربین مداربسته

جدا از قابلیت‌‌های مختلفی که هر دوربین مداربسته بر اساس مدل خود دارد، مهم ترین چیزی که می‌تواند کیفیت این محصول را مشخص کند بدنه دوربین مداربسته است.

بدنه همان قطعه ای است که تمام قطعات حیاتی و مهم دوربین را در خود نگه داشته است و از همه‌ی آن‌ها در مقابل برف، باران، باد، گرد و غبار و …. محافظت می‌کند.

همچنین در صورتی که سارقی قصد داشته باشد به دوربین مدار بسته‌ی شما آسیب بزند، کیفیت و جنس بدنه‌ی آن می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا جنس‌های بدنه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنیم و تفاوت‌های دوربین دام فلزی و پلاستیکی را برای شما بیان کنیم.

 

دوربین‌های مداربسته‌ی دام و اسپید دام

دوربین مداربسته‌ی دام (dome) یا دوربین‌های مداربسته‌ی گنبدی یکی از معروف ترین و پرکاربردترین مدل‌های دوربین مداربسته هستند. این دوربین‌ها به دلیل شکل ظاهری خود، در اکثر مواقع در گوشه‌های دیوار و به سقف ساختمان وصل می‌شوند و در برخی مدل‌های خاص، قابلیت چرخش و زوم را نیز دارا هستند.

دوربین‌های اسپید دام (speed dome) نمونه‌ی دیگری از این دوربین هستند که در نگاه اول بسیار شبیه به دوربین‌‌های دام به نظر می‌رسند؛ با این وجود تفاوت آن‌ها در قابلیت چرخیدن و زوم بیشتر است.

 

جنس‌های مورد استفاده‌ی رایج در بدنه دوربین مداربسته

در کل، بیشتر دوربین‌های دام با استفاده از فلز ساخته می‌شوند و فقط برخی از مدل‌های خاص آن هستند که از پلاستیک در ساختار خود بهره برده اند. با این وجود، برای آشنایی بهتر و کامل‌تر، در ادامه به بررسی هر دو جنس می‌پردازیم. در صورت دانستن ویژگی‌ها و کاربردهای هر کدام از این دو جنس، انتخاب مدل و نوع دوربین مدار بسته‌ی شما دقیق‌تر خواهد بود.

 

فلز

در صورتی که بدنه دوربین مداربسته از فلز ساخته شده باشد، وزن آن سنگین‌تر خواهد بود و مقاومت بیشتری نیز خواهد داشت. البته باید به این موضوع هم اشاره شود که با توجه به مقاومت بیشتری که این جنس برای دوربین مداربسته به ارمغان می‌آورد، باعث می‌شود که قیمت دوربین‌هایی که از فلز ساخته شده اند از سایر جنس‌های دیگر بیشتر باشد.

 

پلاستیک

در چند سال اخیر جنس پلاستیک در میان جنس بدنه‌های دوربین‌های مدار بسته محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. دلیل آن هم مشخص است. پلاستیک سبک است و برعکس جنس فلز نیازی به رنگ شدن ندارد بنابراین منطقی است که بسیاری از تولیدکنندگان برای راحت و کم هزینه کردن فرایند تولید خود، دست به انتخاب این جنس بزنند.

جنس بدنه دوربین مداربسته

 

تاثیر جنس بدنه در قیمت دوربین مداربسته

در بخش قبلی به مبحث رنگ زدن بدنه‌ی دوربین‌های حفاظتی اشاره شد که دوربین‌های از جنس پلاستیک رنگ زده نمی‌شوند و به دوربین‌های بی‌رنگ نیز معروف هستند.

این در حالی است که دوربین‌هایی از جنس فلز رنگ می‌شوند. لازم به ذکر است که برای رنگ کردن دوربین‌های فلزی باید از رنگ‌های مخصوصی مانند رنگ‌های الکترو استاتیک استفاده کرد که رنگ مخصوص کوره است و پایداری بالایی دارد.

همچنین در اثر گذر زمان نیز دچار رنگ پریدگی یا ریختگی نمی‌شود. بنابراین این موضوع نیز بر روی قیمت نهایی دوربین‌های مدار بسته تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

 

بهترین دوربین مداربسته از نظر جنس؛ پلاستیکی یا فلزی؟

مطمئنا در حالت عادی، هم خود شما و هم فروشندگان خواهند گفت که خرید دوربینی با جنس فلزی، نسبت به خرید یک دوربین مدار بسته که از پلاستیک ساخته شده است منطقی‌تر و عقلانی‌تر به نظر می‌رسد.

با این وجود، هرگز این مطلب مهم را از یاد نبرید که دوربین شما، با تمام مقاومتش قرار است در چه مکانی نصب شود. اگر با دقت به مکان نصب دوربین مدار بسته فکر کنید ممکن است به این نتیجه برسید که خرید یک دوربین از جنس پلاستیک به صرفه‌تر و بهتر است.

یکی از مهم ترین دلایل آن نیز مشخص است. به طور مثال، دوربین دام را در نظر بگیرید. همان طور که در بخش قبل گفته شده است، دوربین‌های دام با شکل گنبدی خود که اکثرا به سقف می‌چسبند مخصوص فضاهای داخلی خانه، اتاق و محل کار شما هستند. با توجه به این که در فضای داخلی برف، باران، تگرگ، باد و سایر مواردی که می‌توانند برای دوربین‌های مدار بسته مشکل ساز باشند وجود ندارد، شما لازم نیست نگران این موضوع باشید و در عوض می‌توانید با خیال راحت دوربین دامی از جنس پلاستیک بخرید.

همچنین باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که استانداردهای مقاومت مانند IP (مقاومت در برابر ورود آب و گرد و خاک و … به درون بدنه) و یا استاندارد IK (مقاومت در برابر ضربه‌های فیزیکی) نیز در دوربین‌هایی که جنس فلزی دارند بالاتر است.

با توجه به این نکته، می‌توانید علاوه بر توجه داشتن به شرایط مکان مورد نظر خود و نیازهای آن محل، پول خود را نیز ذخیره کنید و کالایی کاملا مطابق با نیاز خود خریداری کنید.

 

بدنه دوربین مداربسته

 

شما همواره می‌توانید در خصوص مناسب بودن هر یک از این جنس‌های بدنه دوربین مداربسته با فروشنده‌ی مورد نظر خود مشورت کنید. همچنین بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید که همیشه یک جنس بر جنس دیگر برتری ندارد و بهتر است با توجه به نوع و کاربرد دوربین‌های مدار بسته جنس آن را انتخاب کنید.

علاوه بر این، به این نکته نیز توجه داشته باشید که دوربین مدار بسته‌ی شما قرار است در چه محلی نصب شود و با توجه به این موضوع، نسبت به جنس و حساسیت احتمالی آن تصمیم گیری خود را انجام دهید. از همراهی شما عزیزان تا این لحظه سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *