انواع چشمی دزدگیر

آموزش نصب سنسور دود؛ سیم بندی و نصب دتکتور اعلام حریق

سنسور دود

امروزه در بسیاری از ساختمان های مسکونی و تجاری، از سیستم اعلام حریق استفاده می شود. نصب سنسور دود از این نظر اهمیت دارد که به محض شناسایی هر گونه خطر آتش سوزی، سریعا شروع به اخطار دادن و اطلاع رسانی می کنند.

در برخی از مدل های این سیستم های اعلام حریق، با وصل کردن سیستم به لوله های مخصوص آب، می توان از آن برای خاموش کردن آتش نیز استفاده کرد. صفاتک در این متن تلاش می کند تا شما را با نصب دتکتور دود و سایر موارد مربوط به آن آشنا کند. با ما همراه باشید.

 

سنسور دود

 

 

آموزش نصب سنسور دود در ۴ قدم

پس از این که جای مناسبی را به عنوان محل نصب سنسور دود انتخاب کردید، در طی چند قدم می توانید دتکتور دود را به درستی در جای خود نصب کنید. قبل از هر چیز توجه داشته باشید که سیم کشی سنسور دود در ساختمان و محل مورد نظر شما باید بررسی شود تا در صورت بروز هر گونه اختلال، قبل از شروع نصب دتکتورهای دود به رفع آن پرداخته شود. این کار نیازمند تجربه و تخصص است و پیشنهاد می شود که آن را به یک فرد ماهر بسپارید.

در قدم اول برق تمامی مدارهای مربوط به سنسور و دتکتور را قطع کنید تا در حین کار مشکلی برای شما پیش نیاید. پس از قطع جریان برق، از یک ولت سنج استفاده کنید تا مطمئن شوید که برق تمامی نقاط مورد نظر قطع شده است.

در قدم دوم، قبل از هر کاری، با مداد بخشی که قصد نصب دتکتور دود را به آن جا دارید به صورت دقیق مشخص کنید. سپس آن قسمت را سوراخ کنید تا برای نصب سیستم اعلام حریق آماده شود.

نکته ی مهم: با وجود این که سقف خانه ها و اماکن مناسب ترین قسمت برای نصب سنسور دود است، شما می توانید این سیستم را به دیوار های مورد نظر خود نیز متصل کنید؛ البته لازم است این موضوع را بدانید که اگر می خواهید این سنسور ها را به دیوار وصل کنید، باید آن ها را در فاصله ی ۳۰ سانتی متری سقف اتاق قرار دهید.

 

آموزش نصب سنسور دود

 

در قدم سوم، پس از سوراخ کردن بخش مورد نظر خود بر روی دیوار اتاق، زمان آن رسیده است که اتصال سیم های سنسور را انجام دهید. این مرحله معمولا با توجه به دفترچه ی راهنما انجام می شود تا از بروز هر اتفاق یا اشتباهی جلوگیری شود.

در کل نکته ای که باید بدانید و آن را رعایت کنید این است که سیم های سفید باید به پایه های دستگاه دتکتور وصل شوند و بعد از این که سیم های سیاه را به هم متصل کردید، سیم سنسور دود دیگر را از بین آن ها بکشید. فراموش نکنید که سیم قرمز را به سیم رابط متصل کنید. این مرحله، قدمی بسیار حساس در نصب دتکتور دود به شمار می رود و به دلیل وجود برق کاری های حساس، نیازمند تخصص است، پس مراقب باشید و در صورت نیاز از یک برقکار کمک بخواهید.

حالا با قدم چهارم دستگاه را وصل می کنید تا کار خود را به پایان برسانید. بدنه ی سنسور را به خوبی در محلی که مشخص شده است پیچ کنید و آن را محکم کنید. سپس باتری ها را درون داکتور قرار دهید و دکمه ی تست دستگاه را فشار دهید تا از درست کار کردن سنسور دود خود مطمئن شوید.

آموزش نحوه ی نصب سنسور دود به پایان رسید. حالا شما نیز می توانید در صورتی که تخصص و تجربه ی مورد نیاز برای انجام این کار را دارید، نسبت به نصب سیستم های اعلام حریق اقدام کنید.

 

انواع مختلف سیستم های اعلام حریق و دتکتور های دود

در کل، دو مدل از سنسور ها و دتکتور های دود وجود دارد که هر کدام می تواند بر اساس کاربرد و سلیقه ی شما مورد استفاده قرار بگیرد. این دو مدل سنسور ها به صورت زیر می باشند:

 

سنسور های دود یونیزه

این مدل از دتکتور ها با کمک ذراتی که به یون تجزیه شده اند دود و آتش را شناسایی می کنند. با ورود آتش و دود آن به درون این سنسور ها، جریان درون این سیستم مختل می شود و آژیر خود را به صدا در می آورد. البته لازم است بدانید که این سنسور ها بیشتر در مقابل آتش سوزی هایی که شعله ی آن ها واضح تر است کارایی بیشتری دارند. در حالی که در مقابل آتش هایی که شعله ی کمتری دارند قدرت زیادی ندارند.

 

نصب سنسور دود

 

 

سنسور های دود نوری

همان طور که از اسم این مدل سنسور ها مشخص است، این دتکتور ها از سنسور های نوری، برای شناسایی دود و آتش استفاده می کنند. طریقه ی کار این سنسور ها به این صورت است که به محض اینکه دود از منشا آتش سوزی بلند می شود، سطح روشنایی اتاق را کاهش می دهد. سنسور های حساس دتکتور نوری متوجه این تغییر خواهند شد و این موضوع را اطلاه رسانی خواهند کرد.

از آن جایی که در بیشتر مواقع، دود زودتر از آتش مشخص می شود، این مدل محبوبیت و کاربرد بیشتری میان خریداران دارد. البته لازم به ذکر است که بدانید در بسیاری از مواقع، می توانید با نصب دتکتور دود نوری و یونیزه به صورت همزمان، امنیت اتاق و خانه ی خود را به حداکثر حد ممکن برسانید.

 

در پایان این مطلب لازم است که برای بار دیگر یادآور شویم که نصب دتکتور دود کاری بسیار تخصصی است و در صورتی که این کار را تا به حال انجام نداده اید و در آن بی تجربه هستید مطمئن شوید که از راهنمایی و مشورت یک متخصص حرفه ای کمک بگیرید تا مشکلی در استفاده از این سنسور و یا نصب دتکتور دود روی دزدگیر پیش نیاید. همچنین می توانید در بخش نظرات، سوالات و نظرات خود را در میان بگذارید. از همراهی شما عزیزان متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *