دوربین مدار بسته

کاربرد لنز فیش آی در دوربین مداربسته + مزایای آن

لنز فیش آی در دوربین مداربسته

در دنیای امروز، سعی بر این است تا از تمامی تکنولوژی‌های لازم استفاده شود تا سیستم‌های امنیتی تقویت شوند و بهتر عمل کنند. در این راه، بسیاری از سازندگان دوربین‌های مداربسته از ساختار دوربین‌های مدار بسته تقلید کرده اند تا بتوانند نتیجه‌ی بهتری دریافت کنند.

یکی از دستاوردهای عکاسی که در حوزه‌ی سیستم‌های امنیتی با بازخورد خوبی مواجه شده است، لنز فیش آی در دوربین مداربسته است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با عملکرد و کاربرد این نوع لنز در دوربین‌های امنیتی آشنا کنیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

 

آشنایی اجمالی با لنز فیش آی و تفاوت آن با لنزهای معمولی

لنز فیش آی (fish eye) که در فارسی به آن لنز چشم ماهی نیز می‌گویند به مدلی از لنز تصویر برداری اطلاق می‌شود که ‌‌حداکثر زاویه‌ی دید را در اختیار فرد تصویربردار قرار می‌دهند.

این نوع لنز به دلیل شباهتی که به چشم ماهی دارد و عدسی آن نسبت به عدسی‌های عادی محدب‌تر است به این شکل نام گذاری شده است. این نوع لنز تقریبا از سال 1960 توسط عکاسان مورد استفاده قرار گرفت و به دلیل زاویه‌ی دید وسیع و تصاویر متفاوتی که ثبت می‌کرد مورد استقبال فراوانی قرار گرفت و بازخورد خوبی دریافت کرد.

نکته‌ی جالبی که در خصوص این لنز وجود دارد این است که برعکس تصاویر دیگری که توسط لنزهای عادی دیگر ثبت می‌شوند، اکثر عکس‌هایی که با این نوع عدسی خاص گرفته می‌شوند شکل دایره مانند دارند.

 

 

تاثیر استفاده از لنز فیش آی در دوربین مداربسته

دوربین‌های مدار بسته‌ای که از لنز چشم ماهی یا فیش آی استفاده می‌کنند، به نام‌های دیگری مانند دوربین 360 درجه و یا دوربین پانوراما یا پانورامیک نیز شناخته می‌شوند.

با توجه به این موضوع که این دوربین سطح گسترده‌ای از محل مورد نظر را پوشش می‌دهد بهتر است در فضاهای وسیع و با مساحت بالا نصب شود چرا که پرداخت هزینه و خرید چنین مدلی تنها برای محافظت از یک اتاق یا محوطه‌ی کوچک به صرفه نخواهد بود.

همچنین این دوربین از قابلیت دید در شب پشتیبانی نمی‌کند پس بهتر است پیش از اقدام برای خرید حتما نور منطقه‌ی مورد نظر خود را در ساعات مختلف شبانه روز مد نظر قرار دهید.

کاربرد لنز فیش آی در دوربین مداربستهنکته‌ی مهمی که در خصوص این مدل وجود دارد این است که در نصب دوربین مداربسته ای که از لنز چشم ماهی یا فیش آی استفاده می‌کند باید به ارتفاع توجه زیادی شود؛ دلیلش هم این است که در صورتی که این دوربین در ارتفاع کمی متصل شود دید مناسبی نخواهد داشت و قادر نخواهد بود از زاویه‌ی دید وسیع خود نهایت استفاده را ببرد.

 

مزایا و معایب استفاده از لنز فیش آی در ساخت دوربین‌های مدار بسته

با وجود این که شاید به نظر برسد که محدودیت‌هایی برای استفاده از این مدل وجود دارد، اما استفاده از لنز فیش آی در دوربین مداربسته مزایای خاص خود را نیز دارد.

جدا از این که این دوربین‌ها زاویه‌های گسترده‎‌تری را پوشش خواهند داد، این موضوع باعث کم شدن تعداد عکس‌ها نیز خواهد شد. چرا که به جای چند عکس از زوایای گوناگون، یک تصویر از تمام محیط گرفته خواهد شد.

در همین راستا، تعداد دوربین‌های مورد نیاز شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد و در عوض آن یک دوربین با قابلیت ثبت زاویه‌ی 360 درجه نصب خواهد شد که این در کاهش هزینه‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود.

در صورت تمایل، افراد می‌توانند برنامه‌ی مخصوص دوربین مداربسته با لنز فیش آی را دریافت کنند که این برنامه تصاویر ثبت شده توسط این دوربین را در ابعاد عادی و مانند دوربین‌های معمولی و رایج به آن‌ها تحویل خواهد داد.

از دیگر نقاط قوت این دوربین‌ها می‌توان به میکروفون‌های قوی آن اشاره کرد که می‌توانند صدای محیط را با کیفیت بسیار خوبی ضبط کنند و دیگر نیازی به هزینه کردن برای خرید میکروفون‌های جدا وجود نخواهد داشت.

یکی از مشکلات دیگری که ممکن است برای برخی از مصرف کنندگان نامطلوب باشد، کیفیت برخی از نقاط خاص تصاویری است که توسط لنز فیش آی در دوربین مداربسته گرفته شده اند.

لنز فیش آی در دوربین مداربستهبا توجه به شکل و زاویه‌ی خاص عکس برداری که در این نوع از دوربین وجود دارد در اکثر مواقع کیفیت کناره‌های تصویر به خوبی کیفیت وسط تصویر نخواهد بود. در چنین شرایطی ممکن است لازم باشد تا برای بالا بردن کیفیت دوربین مداربسته دست به اقدامات دیگری زده شود.

نکته‌ی دیگری که بهتر است در این خصوص به آن توجه کنید این است که این دوربین‌ها در مقابل آب مقاوم نیستند و لنز آن‌ها در مقابل گرد و خاک نیز مقاومت مناسبی ندارد. بنابراین باید به صورت مداوم و به شکل اصولی تمیز شوند و گرد و غبار از روی آن‌ها پاک شود.

در کل، این دوربین‌ها می‌توانند بهترین گزینه برای استفاده در مکان‌هایی باشند که در فضای داخلی هستند، سقف ارتفاع بالا و سطحی هموار دارد و نورپردازی فضا نیز مناسب است و نیازی به قابلیت دید در شب یا نور مادون قرمز وجود ندارد.

استفاده از لنز فیش آی در دوربین مداربسته محبوبیت بسیاری یافته است. با این وجود، نباید فراموش شود که اولویت انتخاب مدل در زمان خرید دوربین مداربسته با نیازهای مشتری و مکان مورد نظر اوست.

برای این که مطمئن شوید که این انتخاب مناسب‌ترین گزینه‌ی موجود است می‌توانید با تیم متخصص صفاتک تماس برقرار کنید و بهترین مدل را با به صرفه‌ترین قیمت ممکن خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *