دوربین مدار بسته

نقشه کشی دوربین مدار بسته چگونه است؟

نقشه سیم کشی دوربین مداربسته

یکی از قدم‌های اولیه برای نصب دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های نظارت و کنترل تصویری، رسم نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته است. در ادامه به این موضوع پی خواهید برد که رسم کردن یک نقشه‌ی مناسب برای سیم کشی دوربین‌های مداربسته، علاوه بر فواید بسیاری که دارد، کاری ضروری محسوب می‌شود. بنابراین با صفاتک همراه باشید تا تمام نکات ضروری را در خصوص این موضوع متوجه شوید.

 

حالت‌های مختلف در نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته

در حالت عادی، سیم کشی دوربین‌های مداربسته‌ی اچ دی، می‌تواند به دو شکل زیر صورت بگیرد:

  1. از هر دوربین مدار بسته، یک کابل کواکسیال کشیده می‌شود و به دستگاه DVR متصل می‌گردد. واضح است که میزان کابل کشی به تعداد دوربین‌های مداربسته‌ی شما وابسته خواهد بود.
  2. برعکس حالت قبل، در این مدل اتصال، کابل‌های برق از سوی دستگاه DVR به سمت دوربین‌های امنیتی کشیده می‌شوند و به آن‌ها وصل خواهند شد.

 

نقشه کشی دوربین مداربسته

 

 

نقشه کشی دوربین مداربسته چه فوایدی خواهد داشت؟

نقشه کابل کشی دوربین های مداربسته ، از مهمترین قسمت های طراحی پروژه می باشد. کابل کشی مناسب بر روی کیفیت تصاویر اثرگذار است. دوربین ها عموما در مکان هایی دور از دستگاه ضبط کننده یا مانیتورها نصب می شوند. بنابراین طراحی نقشه سیم کشی دوربین مداربسته کمک زیادی به انجام نصب، تعمیرات و نگهداری سیستم در آینده می کند.

جدا از این که نقشه کشی برای اتصال سیم‌های دوربین مداربسته در بسیاری از مواقع ضروری محسوب می‌شود، فایده‌ها و منافع بسیاری را نیز به دنبال خواهد داشت.

بطور مثال در صورتی که اتصال برق به دوربین به درستی انجام نگیرد و یا این که کابل‌های اتصال دوربین به برق یا آداپتورها دچار مشکل شده باشند تصویر دوربین مدار بسته ممکن است باعث سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته یا تغییر رنگ آن شود. در ادامه به فواید و نکات مثبت نقشه کشی اشاره خواهیم کرد:

  1. در صورت بروز هر گونه مشکل، پیدا کردن اشکال و ایراد سیستم امنیتی، با کمک نقشه سیم کشی دوربین مداربسته راحت تر و به صرفه تر خواهد بود.
  2. با توجه به نکته‌ی قبل، تعمیر خرابی‌ها و رفع مشکلات سیم کشی‌های این دوربین‌ها، با وجود یک نقشه بسیار راحت تر خواهد بود و دیگر لازم نیست نگران باشید که در حین تعمیر اشتباهی رخ دهد و آسیب چند برابر شود.
  3. نکته‌ی دیگری که شاید از آن بی خبر باشید این است که در صورتی که سیم کشی‌ها و اتصال کابل‌های دوربین مدار بسته به خوبی انجام شود، این موضوع بر کیفیت تصاویر نیز تاثیرگذار خواهد بود و آن را بهبود خواهد بخشید.
  4. نقشه به شما دید بیشتری در خصوص اتصالات مربوط به دوربین‌های حفاظتی و کل سیستم امنیتی مکان خواهد داد. بنابراین، با کمک این نقشه پهنای باند شبکه راحت تر و سریع تر محاسبه خواهد شد.
  5. یکی دیگر از نکات مثبتی که نقشه کشی دوربین مداربسته به همراه خواهد داشت این است که این نقشه‌ها به زیرپایه‌های قابل اعتمادی برای توسعه‌ی سیستم امنیتی محل مورد نظر شما تبدیل خواهند شد. در واقع، این نقشه‌ها زمانی که قصد دارید برای گسترش سیستم خود ایده پردازی کنید بسیار کاربردی خواهند بود.

 

انواع کابل‌های مورد استفاده برای رسم نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته

معمولا در سیم کشی سیستم‌های امنیتی از سه مدل کابل استفاده می‌شود که این مدل‌ها در نوع و کاربرد با هم متفاوت هستند.

 

کابل شبکه

از این کابل‌ها برای منتقل کردن تصویرهایی استفاده می‌شود که توسط دوربین‌های IP گرفته شده اند. این کابل در شکل‌های مختلف، مانند روکش دار و بدون روکش و غلاف دار و بدون غلاف، هرچیزی که دوربین مداربسته تحت شبکه ثبت کرده باشد را به دستگاه NVR انتقال خواهد داد.

کابل های شبکه شامل 8 رشته سیم هستند که به صورت دو به دو در هم تابیده شده اند. کابل شبکه UTP فاقد هرگونه فویل یا لایه محافظ می باشد و معمولا در فضاهای داخلی و فاقد نویز استفاده می شود.

کابل‌های شبکه بر حسب نوع دسته بندی که به CAT معروف است به انواع مختلفی تقسیم می شوند که از این بین کابل های Cat5 و Cat6 برای انتقال تصاویر دوربین های تحت شبکه مناسب هستند.

 

نقشه سیم دوربین مداربسته

 

 

کابل فیبر نوری

این کابل‌ها بهترین گزینه برای مسافت‌های طولانی هستند. همچنین سرعت بالایی در منتقل کردن اطلاعات دارند و تا مدت طولانی بدون مشکل به کار خود ادامه خواهند داد.

کابل نوری از سه بخش هسته برای عبور سیگنال، روکش که دور تا دور هسته را احاطه کرده و باعث برگشت نور منعکس شده به هسته می شود و بافر رویه که حفاظت فیبر در مقابل رطوبت و سایر موارد آسیب پذیر را انجام می دهد.

کابل کواکسیال

این کابل پراستفاده ترین مدلی است که برای منتقل کردن محتوای دوربین‌های HD به دستگاه‌های DVR مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مزایای این کابل، بهتر کردن کیفیت تصاویر با جلوگیری از تداخل نویزهای محیط می‌باشد.

کابل کواکسیال، از یک سیم واحد تشکیل شده است که لایه ی اولی آن یک لایه ی عایق غیر رسانا می باشد. سپس این لایه در یک محافظ سیمی بافته شده بهم قرار دارد.

در نهایت تمامی این لایه ها توسط یک پوشش پلاستیکی احاطه شده است. به دلیل اینکه کابل ها دارای پوشش محافظ می باشند میزان تداخل در انتقال تصویر به شدت کاهش می یابد.

 

نرم افزارهای مخصوص برای کشیدن نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته

طراحی نقشه برای کابل کشی و برنامه ریزی و محاسبات بسیار مفید است. علاوه بر این در آینده نیز برای امور تعمیر و نگهداری و لجستیک شبکه نظارت تصویری کاربرد بالایی دارد. از این رو، نقشه کشی برای اتصال سیم‌ها و کابل‌های یک سیستم امنیتی، در حالت عادی به دو شکل مختلف صورت خواهد گرفت:

۱_ در روش اول، مجری طرح نصب سیستم امنیتی، باید ببیند که آیا کارفرما نقشه‌ی اتوکد یا autoCAD محل مورد نظر را در اختیار دارد یا نه. در صورتی که چنین نقشه‌ای برای آن محل موجود باشد معمولا ادامه‌ی کار به راحتی و بدون اختلال خاصی پیش خواهد رفت.

دلیل آن هم این است که در فایل‌ها و نقشه‌های اتوکد، نقشه‌ی محل به خوبی ترسیم شده است و جای دوربین‌های فرضی به صورت پیش فرض تعیین شده اند. بنابراین لازم نیست که شما در خصوص جای دوربین‌ها به خود زحمت دهید و تنها لازم است تا سیم کشی را در آن اماکن مخصوص انجام دهید.

۲_ در صورتی که کارفرما نقشه‌ی پیش فرض و اتوکد ( autoCAD ) را در اختیار نداشته باشد، باز هم جای هیچ نگرانی وجود ندارد. با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، نرم افزارهای بسیاری وجود دارد که می‌توانند به افراد مختلف در نقشه کشی کمک کنند تا بدون وجود هیچ مشکلی و به راحتی به طراحی و رسم نقشه‌ی سیم کشی دوربین‌های امنیتی برای اماکن مورد نظر خود بپردازند. در ادامه، لیستی از این برنامه‌ها و نرم افزارها را مشاهده خواهید کرد:

 

IP video system design tool

اولین نرم افزاری که در این لیست معرفی می‌شود یکی از بهترین و تخصصی ترین برنامه‌های طراحی نقشه و سیم کشی دوربین‌های امنیتی است.پ

 

سیم کشی دوربین مداربسته

 

 

microsoft office visio

همان طور که از اسم این نرم افزار نیز مشخص است، این برنامه به مجموعه‌ی office وابسته است و یکی از بهترین گزینه‌ها برای طراحی نقشه‌های سیم کشی به شمار می‌رود. این برنامه از تمام لوازمی که برای کشیدن یک نقشه در خصوص دوربین‌های مدار بسته به آن نیاز است برخوردار می‌باشد.

 

autoCAD electrical

همان طور که از اسم این برنامه مشخص است، رسم نقشه برای سیم کشی دوربین‌های مدار بسته تخصص این نرم افزار محسوب می‌شود. نرم افزار AutoCAD Electrical دارای مجموعه هایی از علائم مرتبط با سیستم های الکتریکی و مداربسته است. در صورت نیاز می توانید شکل های مورد نیاز خود را به نرم افزار اضافه کرده یا آنها را طراحی کنید.

البته لازم به ذکر است که این نرم افزار درست مانند برنامه‌ی IP video system design tool به نسبت سایر گزینه‌های این لیست پیشرفته تر است بنابراین ممکن است کار با آن برای برخی از افراد دشوار باشد.

 

concept draw

احتمالا اگر با این نرم افزار کار کرده باشید می‌دانید که شباهت بسیاری به برنامه‌ی microsoft office visio دارد. با استفاده از این نرم افزار، حتی اگر خیلی به اصول طراحی و نقشه کشی برای اتصال سیم‌های سیستم امنیتی خود مسلط نباشید، باز هم می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

این نرم افزار دارای مجموعه هایی متفاوت از علائم و شکل های مرتبط با سیستم های حفاظتی است و قابلیت های جذابی برای طراحی های الکتریکی دارد.

در پایان شما عزیزان می‌توانید سوالات خود را در خصوص طراحی کردن نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته در بخش نظرات از ما بپرسید تا پشتیبانی سایت در اسرع وقت بهترین پاسخ را به شما ارائه دهد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

7 دیدگاه در “نقشه کشی دوربین مدار بسته چگونه است؟

  1. محمد گفت:

    سلام این عکس و توضیحاتی که از نقشه دوربین مدار بسته گذاشتید در همه دوربین ها یکسانه؟

    1. مصطفی منصوری گفت:

      سلام و ارادت بسته به مکان عمومی و یا شخصی مسکونی و یا تجاری داره.
      همکاران من در تایم اداری از طریق شماره تماس 02179443 پاسخگو شما هستند.
      سپاس

  2. محمد گفت:

    یعنی می خوام بدونم نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته تحت شبکه هم همین شکلیه؟

  3. عبدالمجیدی گفت:

    با سلام من یک پک دوربین مداربسته ازتون خریدم دفترچه راهنمای نصب نداشت. برای سیم کشی دوربین مداربسته از همین مسیری که اینجا گفتید برم؟

    1. مصطفی منصوری گفت:

      سلام
      سپاس از خرید شما با یک تماس خیلی ساده به شماره تماس 02179443 با ذکر اینکه خرید خودتون رو انجام دادین از همکارانم راهنمایی بخواهید.

  4. موسوی گفت:

    سیم کشی داخل دوربین مدار بسته با سیم کشی خارج دوربین مداربسته فرق داره؟

    1. مصطفی منصوری گفت:

      سلام و ارادت
      عموما سیم کشی های داخلی در قالب بالای سقف کاذب و یا داکت انجام میشه و خارج در قالب لوله فلکسی فلزی
      سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *