دوربین مدار بسته

میدان دید دوربین مداربسته؛ انواع و چگونگی تنظیم

زاویه دید دوربین مداربسته

یکی از مباحث بسیار مهم که در خصوص دوربین‌های مدار بسته مورد بحث قرار می‌گیرد و میزان کاربردی بودن آن‌ها را نشان می‌دهد، زاویه دید دوربین مداربسته است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با مفهوم زاویه دید دوربین های مداربسته و سایر نکات مهم مربوط به آن آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

زاویه دید دوربین مداربسته چه معنایی دارد؟

مفهوم زاویه‌ی دید در دوربین مدار بسته یا FOV در واقع همان محیطی است که توسط لنز یک دوربین قابل ثبت و ضبط است. FOV یا field of view با نام the viewing angle نیز شناخته می‌شود.

 

انواع لنز و میدان دید آن‌ها

معمولا در دوربین‌های مدار بسته و دوربین‌های عکس برداری دو نوع لنز مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام از این لنزها به نوع خود در افزایش یا کاهش میدان دید دوربین مورد نظر تاثیر گذار خواهد بود.

 

۱- لنز با قابلیت دید باریک یا narrow angle lens

اندازه‌ی این لنزها بزرگ است و میدان دید باریک تر و کوچک تری را پوشش خواهند داد. تصاویری که توسط این لنزهای باریک گرفته می‌شود میدان دید محدودی دارد و به دلیل کم بودن میدان دید تصاویر، جزئیاتی که در هر تصویر این لنزها قرار گرفته اند از دقت، شفافیت و کیفیت بالاتری برخوردار هستند. اکثر دوربین‌های مدار بسته ای که از این لنزها استفاده می‌کنند در بخش‌هایی مانند درهای ورودی و خروجی، بخش صندوق فروشگاه‌ها و مغازه‌ها و راهروها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

۲- لنز با قابلیت دید عریض یا wide angle lens

برعکس موارد قبلی، این لنزها اندازه‌ی کوچک تری دارند اما میدان دید وسیع تری را پوشش خواهند داد. با توجه به این موضوع که میدان دید با استفاده از این نوع لنز وسیع تر و گسترده تر است، طبیعتا اشیا و سوژه‌های بیشتری نیز در کادر نهایی دوربین جا داده خواهند شد که این مسئله از کیفیت و دقت جزئیات سوژه‌های موجود در تصویر کم خواهد کرد. بنابراین معمولا استفاده از این نوع دوربین‌ها در مواردی پیشنهاد می‌شود که یک محیط وسیع و گسترده مورد نظر افراد باشد. مانند سالن‌ها، پارکینگ‌ها، انبارها و … ‌.

زاویه دید دوربین مداربسته

 

شاخص های موثر در میدان دید دوربین مداربسته

در خصوص زاویه دید دوربین مداربسته، پنج گزینه وجود دارند که در تاثیر گذاری بر روی زاویه‌ دید دوربین های مداربسته نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در ادامه، این پنج مورد به همراه توضیح آن‌ها آورده شده است.

 

۱- میدان دید دوربین مدار بسته را مشخص کنید

در بحث تعیین نوع میدان دید این نوع دوربین ها، از دو اصطلاح HFOV یا AOV استفاده می‌شود‌. هر دوی این عبارات در واقع به محدوده‌ی افقی اشاره می کنند که دوربین مداربسته‌ی شما پوشش خواهد داد. معیار مشخص کردن این اصطلاح‌های مورد استفاده قرار گرفته، درجه‌های معینی مانند شصت درجه، صد و بیست درجه و … هستند. هرچه میزان این درجه کمتر باشد، کادر مشکی دور تصویر بزرگ تر و ضخیم تر خواهد شد.

 

۲- میزان میدان دید دوربین را حساب کنید

در این مرحله، باید به لنز دقت کنید. بر اساس طول لنز که همان فاصله‌ی کانونی آن به شمار می آید، هر چقدر که لنز دوربین بلندتر باشد، میدان دیدی که دوربین قادر به ثبت و ضبط آن خواهد بود کوچک تر و محدودتر خواهد شد. باید توجه داشته باشید که فاصله‌ی کانونی کوتاه میدان دید پهن تری را ایجاد می‌کند اما قابلیت زوم کمتری خواهد داشت.

میدان دید دوربین مداربسته

 

۳- میدان دید مناسب را پیدا کنید و اندازه بگیرید

قانونی که در خصوص میدان دید دوربین‌‌های مدار بسته وجود دارد این است که دوربین هایی با میدان دیدهای عریض کیفیت بدتری را از خود نشان می‌دهند. زمانی که لنز دوربین کوتاه باشد یا سوژه‌ی مورد نظر در فاصله‌ی بیشتری از دوربین قرار بگیرد این طور به نظر شما خواهد رسید که میدان دید و زاویه‌ی دید آن عریض تر و پهن تر شده است.

 

۴- میدان دید را با توجه به فاصله‌ی دوربین تا سوژه در نظر بگیرید

همان طور که در مورد قبلی توضیح داده شد دور بودن هدف تصویر برداری از دوربین باعث عریض شدن میدان دید این وسیله خواهد شد. حتی اگر زاویه‌ی دید و مکان قرار گیری دوربین مداربسته کاملا ثابت و بدون هیچ گونه تغییری باشد، عوض کردن جای سوژه و دورتر کردن آن باعث خواهد شد که میدان دید دوربین عریض تر و گسترده تر به نظر برسد که این مسئله در واقع نوعی خطای دید محسوب می‌شود.

 

۵- تاثیر طول لنز را در میدان دید در نظر بگیرید

با توجه به تمام مواردی که در بخش‌های بالا شرح داده شد، نوع لنز نیز تاثیر زیادی بر روی عریض شدن میدان دید دارد. استفاده از لنزهای خاصی مانند سوپر واید با وجود این که میدان دید را به شکل مناسبی گسترش می‌دهد اما این گسترده شدن میدان دید دوربین باعث کاهش شفافیت و دقت جزئیات تصویر نهایی خواهد شد. این مورد در بحث دوربین‌های مدار بسته که وظیفه‌ی مهمی در خصوصی ثبت جزئیات محل مورد نظر دارند از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

نحوه‌ی محاسبه زاویه دید دوربین مداربسته

محاسبه‌ی زاویه‌ی دید و میدان دید در دوربین‌های مداربسته شامل یک سری فرمول و فرایندهای ریاضی تخصصی می‌شود که بسیاری از افراد تمایلی به انجام آن‌ها ندارند. ساده ترین راه این است که از فروشنده‌ی دوربین در این خصوص سوال شود تا تمام توضیحات لازم را برای شما شرح دهد.

از سوی دیگر، سایت‌ها و نرم افزارهای مخصوصی هستند که می‌توانند این کار را به صورت رایگان برای شما انجام دهند. به طور مثال سایت www.cctvcalculator.net می‌تواند با استفاده از اندازه‌ی سنسور و فاصله‌ی کانونی لنز دوربین شما که در مشخصات دوربین موجود است به راحتی زاویه‌ی دید دوربین را برای شما محاسبه کند.

زاویه دید دوربین مداربسته

 

با وجود این که تلاش کردیم تا تمام نکات مهمی را که در خصوص زاویه دید دوربین مداربسته وجود دارد در این مقاله به شکلی مختصر و مفید شرح دهیم، اما شما همچنان می‌توانید در خصوص نحوه‌ی محاسبه‌ی میدان دید دوربین مداربسته با یک فرد متخصص مشورت کنید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *