جلوگیری از سرقت

انواع قفل درب ضد سرقت

قفل درب ضد سرقت

پیش از این به صورت مفصل در خصوص درب ضد سرقت توضیح دادیم. با این وجود، این مورد به تنهایی نمی‌تواند در بالا بردن امنیت آپارتمان یا محل کار تاثیر داشته باشد. در این مطلب، هر آن چیزی را که لازم است در خصوص قفل درب ضد سرقت بدانید برای شما شرح داده ایم.

 

تفاوت قفل درب ضد سرقت با قفل درهای عادی چیست؟

قفل‌هایی که برای درهای ضد سرقت ساخته می‌شوند از دو جهت با سایر قفل‌های معمولی موجود در بازار متفاوت هستند. مورد اول نحوه‌ی باز شدن این قفل‌ها است. این مورد که یکی از دلایل ضعف قفل‌های عادی و قدیمی نیز هست تفاوت بسیار زیادی میان این دو مدل قفل ایجاد می‌کند.

قفل‌های عادی همواره با یک کلید باز می‌شوند و با این وجود، ساختار آن‌ها تنها به کلید مخصوص خود واکنش نشان نمی‌دهد. به عبارت دیگر، احتمال باز شدن این قفل‌ها توسط یک سنجاق یا وسیله‌ی نوک تیز دیگری کاملا امکان پذیر است.

این موضوع باعث می‌شود که خانه‌ها و آپارتمان‌هایی که از این قفل‌های مخصوص استفاده نمی‌کنند نیاز بیشتری به خرید دزدگیر اماکن داشته باشند.

از سوی دیگر، قفل‌ درهایی که ضد سرقت هستند تنوع بیشتری در باز شدن و نوع کلید خود دارند که این مورد را در بخش‌های بعدی مورد بررسی بیشتری قرار خواهیم داد.

تفاوت دوم میان این دو مدل قفل، ساختار و عملکرد آن‌ها می‌باشد. جنس مغزی قفل درب ضد سرقت با جنس مغزی قفل‌های دیگر متفاوت است. همچنین تعداد زبانه‌های بیشتر این مدل‌ها باعث بالاتر رفتن امنیت آن‌ها می‌شود.

انواع قفل‌های مخصوص درهای ضد سرقت بر اساس عملکرد

پیش از آن که پرطرفدارترین مدل‌های این قفل‌ها را بررسی کنیم، لازم است به این موضوع اشاره کنیم که قفل‌های ضد سرقت معمولا از نظر عملکرد خود به دو دسته‌ی قفل‌های مکانیکی و قفل‌های هوشمند تقسیم می‌شوند.

قفل‌های ضد سرقت مکانیکی

این دسته از قفل‌هایی تشکیل شده است که با کلید باز می‌شوند و معمولا ساختار آن‌ها به سه بخش بدنه، هسته و دسته ی پنل تقسیم می‌شود. قفل‌های مکانیکی معمولا از فلزاتی مانند مس یا آلیاژ آلومینیوم ساخته می‌شوند که در عین ضد زنگ و ضد خش بودن، از مقاومت مناسبی نیز برخوردار باشند.

قفل درهای مکانیکی را بر اساس میزان پیچیدگی بودن ساختار به سه دسته‌ی A، B و C تقسیم می‌کنند که A ساده‌ترین ساختار و ضعیف‌ترین عملکرد را دارد و مدل C با پیچیده‌ترین ساختار بهترین عملکرد را از خود نشان خواهد داد.

انواع قفل درب ضد سرقت

قفل درب ضد سرقت هوشمند

این مدل قفل‌ها از ترکیب‌ها و ساختار پیشرفته‌تری نسبت به قفل‌های مکانیکی استفاده می‌کنند. نوع ساختار بدنه‌ی آن‌ها بر اساس این که از چه طریقی باز می‌شود متفاوت است و معمولا از سیلندرهای درجه‌ی C استفاده می‌کنند که مقاومت بسیار بالایی دارند.

از معایب این مدل قفل می‌توان به هزینه‌ی بالای آن و حساسیت زیاد دستگاه اشاره کرد. بی‌دقتی در نگهداری از این نوع قفل می‌تواند از عمر آن بکاهد و یا کیفیت عملکرد آن را کاهش دهد.

انواع قفل‌های مخصوص درهای ضد سرقت بر اساس ساختار

در ادامه، لیستی از مدل‌های مختلف قفل‌هایی که به این شکل ساخته شده اند مشاهده خواهید کرد.

قفل درب ضد سرقت گاو صندوقی

همان طور که از اسم این مدل مشخص است، قفل درهای ضد سرقت گاو صندوقی در ابتدا برای استفاده در مدل‌های مختلف گاو صندوق به وجود آمدند. ساختار پیچیده‌ی این قفل‌ها باعث می‌شود تا امنیت مکان مورد نظر به طرز چشم گیری بالا برود.

قفل درب ضد سرقت مدل پستچی

قفل ضد سرقت پستچی

در گذشته قفل‌هایی وجود داشت که یک زنجیر به آن متصل بود. این زنجیر به افراد این اجازه را می‌داد که در را تا حد مشخصی باز کنند. با وجود این که این قفل‌ها بسیار کاربردی بودند اما قدرت زیادی نداشتند و با اندکی زور باز می‌شدند و یا حتی می‌شکستند. امروزه این مدل قفل‌ها نیز با تغییرات ساختاری و مقاومت بالاتری، به عنوان عضوی از گروه قفل‌های درهای ضد سرقت در بازار موجود هستند.

قفل‌های ضد سرقت چنگکی

نکته‌ی مهمی که در خصوص این قفل‌ها وجود دارد این است که در ساخت این قفل‌ها از توپی استفاده نمی‌شود، بنابراین مغزی آن‌ها قابل شکستن نیست و تنها راه باز کردن این قفل‌ها از طریق استفاده از کلید مخصوص خود آن‌ها است.

نکته‌ی مثبت دیگری که در خصوص این قفل‌ها وجود دارد، این است که این قفل‌ها در چهارچوب در قفل می‌شوند و مقاومت خود در را نیز بالا می‌برند و سارقین نمی‌توانند از طریق شکستن در و قفل آن وارد شوند.

قفل ضد سرقت مرکزی

نمونه‌ی این قفل‌ درها را بیشتر در مجتمع‌های مسکونی و ساختمان‌های اداری مشاهده خواهید کرد. این قفل‌ها ظاهری ساده دارند و برخلاف مدل قفل‌های معمولی دیگر که ضد سرقت نیستند، از دوازده زبانه برخوردار هستند که این موضوع باعث می‌شود تا کسی به جز دارنده‌ی کلید نتواند این قفل‌ها را با استفاده از ترفندهای دیگر باز کند.

قفل درب ضد سرقت الکترونیکی

یکی از ایده آل‌ترین و پراستفاده‌ترین مدل‌های قفل درب ضد سرقت، مدل‌هایی هستند که به شکل هوشمند یا الکترونیکی کار می‌کنند. قفل‌های الکترونیکی خود به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

به طور مثال، برخی از آن‌ها با کارت‌های مخصوص باز می شوند و برخی مدل‌ها با دریافت یک شناسه‌ی خاص از افراد مانند اثر انگشت و … فعال می‌شوند.

قفل درب ضد سرقت مدل الکترونیکی

مناسب ترین سیستم برای برقراری امنیت مجتمع های مسکونی و اداری، باید در عین حال که از قفل درب ضد سرقت مناسب برخوردار است، به سایر تجهیزات امنیتی نیز توجه کند. بنابراین بهتر است علاوه بر اقدام نسبت به خرید دوربین مداربسته و …، در این خصوص با یک فرد متخصص نیز مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *