انتخاب دزدگیر اماکن

آموزش نحوه سیم کشی دزدگیر اماکن

نحوه سیم کشی دزدگیر اماکن

تا چه اندازه از نحوه سیم کشی دزدگیر اماکن اطلاعات دارید؟ در این مطلب سیم کشی و نصب دزدگیر اماکن را به شما آموزش خواهیم داد تا به راحتی دزدگیر خریداری شده را نصب کنید.

بعد از خرید دزدگیر، نوبت به نصب آن می‌رسد. هر دزدگیر در شرکت‌های مختلفی ساخته می‌شود که سیستم هر یک ممکن است متفاوت باشد. با این حال تقریباً نصب دزدگیر اماکن به یک صورت انجام می‌شود. اگر فرد دست به آچاری باشید، نحوه سیم کشی دزدگیر اماکن یا نحوه سیم کشی دزدگیر منزل برایتان کار سختی نخواهد بود.

همراه این مطلب باشید تا آموزش نصب دزدگیر اماکن را یاد بگیرید و فوراً دزدگیر خریداری شده را نصب کنید و امنیت محیط خود را بالا ببرید.

 

آموزش نصب و سیم کشی دزدگیر اماکن

قبل از نصب یادتان باشد که از دزدگیرهای منزل با کیفیت استفاده کنید اگر هنوز اقدام به خریداری دزدگیر نکرده‌اید حتما مقاله بهترین مارک دزدگیر اماکن ایرانی را مطالعه کنید. در ادامه به آموزش نصب دزدگیر اماکن به صورت قدم‌به‌قدم می‌پردازیم تا به راحتی این کار را انجام دهید.

 

قدم اول: نصب چشمی‌ها

قدم اول برای شروع سیم کشی دزدگیر اماکن مربوط به نصب چشمی‌ها است. دستگاه‌های دزدگیر معمولاً دارای چهار تا شش زون هستند که بر هر زون می‌توان همین تعداد چشمی را به دو روش مستقیم و موازی وصل کرد. تمام چشمی‌ها باید با سیم بندی به N.C وصل شده که برای هر چشمی از دو کانکتور COM و NC اتصال باید گرفته شود. اتصال تغذیه AUX به تمامی چشمی‌ها را به صورت موازی برقرار کنید.

 

نکته: حتماً همه چشمی‌های دزدگیر از یک نوع باشد تا از بروز مشکل احتمالی در سیستم جلوگیری شود.

نکته: برای دقت و عدم سردرگمی هنگام نصب، بهتر است روی سیم‌های هر چشمی یک کاغذ بچسبانید تا مشخص شود هر سیم برای کدام چشمی است.

نکته: حتماً چشمی‌ها را در ارتفاع 2 تا 3 متری در مکان مورد نظر نصب کنید.

 

مقاله پیشنهادی: بهتزین محل نصب چشمی دزدگیر

زون چیست؟

بهتر است با تمام قطعات دستگاه آشنا باشید تا هنگام سیم کشی دزدگیر اماکن دقت بیشتری به خرج دهید. زون های دزدگیر برای مدیریت و کنترل سنسورهای سیستم دزدگیر به کار می‌روند.

به این ترتیب که هر یک یا چند سنسور به یکی از زون‌ها  اختصاص داده می‌شوند. پس از این که سنسورها به زون‌ها اختصاص داده شدند، هر زمان یک سنسور تحریک شود، سیستم به شما اطلاع می‌دهد که کدام زون فعال شده است

سنسورها وسیله‌ای هستند که تردد غیرمجاز در یک محل را تشخیص می‌دهند. یا در مورد سنسورهای محیطی وقتی که یک فاکتور محیطی مثل دما یا غلظت دود تغییر کند، آن‌ها تشخیص خواهند داد.

سنسورها ( حسگرها) معمولا به قسمت‌های حساس و خاصی از مکان مثل درب‌‌های ورودی و خروجی، پنجره‌ها درب‌های پارکینگ، و … اختصاص داده می‌شوند.

سیم کشی دزدگیر اماکن

 

قدم دوم: نصب آژیر و بلندگو

در قدم دوم به سراغ نصب آژیر و بلندگوی دستگاه بروید. برای این کار، سیم‌های خروجی از بدنه بلندگو را باید به ترمینال SPK وصل کنید. بهتر است جهت مثبت و منفی را هنگام سیم بندی رعایت نمایید.

نکته: سیم کشی بلندگو به صورت موازی وصل شود.

 

قدم سوم: نحوه نصب پدال

نصب پدال دزدگیر، قدم سومی است که باید انجام دهید. پدال‌ها دارای دو تا سه سیم خروجی هستند که پدال به زون 24 ساعته متصل می‌شود. اما تمامی دستگاه‌ها دارای زون 24 ساعته نیستند که در این صورت باید از زون PART استفاده شود.

 

پدال دزدگیر اماکن چیست؟

پدال دزدگیر از جمله ملزومات یک سیستم امنیتی می باشد. پدال دزدگیر برای مکان هایی که نیاز به امنیت بالا و احتمال سرقت  وجود دارد مانند طلا فروشی ها، صرافی ها، فروشگاه ها و با نک ها … بسیار ضروری است و به عنوان یک هشدار دهنده مخفی عمل می کند و به منظور به صدا درآمدن آژیر در مواقعی که دستگاه در حالت حفاظت نیست مورد استفاده قرار می گیرد.

به عنوان مثال در زیر پای متصدی بانک یا صرافی یک پدال دزدگیر نصب شده است متصدی با احساس خطر و یا سرقت پدال زیر پای خود را می‌فشارد و به صورت مخفیانه تلفن کننده فعال شده و با شماره‌های ذخیره شده در حافظه دستگاه دزدگیر اماکن تماس می‌گیرد و با فشردن دوباره پدال آژیر به صدا در می آید.

در دزدگیر های جدید زون مخصوص به پدال وجود دارد که با وجود این زون آژیر به صدا در نمی آید و تلفن کننده با شماره های ثبت شده تماس بر قرار می کند و می توانید سارق را غافلگیر کنید.

قدم چهارم: نصب دتکتور اعلام حریق

برای نصب دتکتور دو رشته سیم را با رعایت جهت مثبت و منفی به زون 4 وصل می‌کنید. علت متصل شدن به این قسمت آن است که دتکتور همیشه باید در حالت فعال باشد.

 

دتکتور چیست؟

یکی از اجزای به کار رفته در دزدگیرهای اماکن که نقش مهمی را در این دستگاه ها ایفا می کند، دتکتور یا حسگر الکترونیکی می باشد که این قطعه است که موارد مشکوک را تشخیص داده و منجر به ایجاد آلارم در دستگاه می گردد. دتکتور دارای سنسور حساس به دود است که در صورت فعال شدن آژیر می‌کشد.

بعضی از دتکتورها تنها با ایجاد آلارم ساکنین را از وقوع آتش مطلع می‌کنند و بعضی دیگر از دتکتورها، با تشخیص علائم دود، شعله، حرارت و… شروع به ارسال سیگنال به ایستگاه‌های آتش‌نشانی محلی می‌کنند. مسلماً نوع دوم هوشمندانه‌تر است و تأخیر کمتری در اعلام گزارش دارد.

 

نحوه سیم کشی دزدگیر اماکن

قدم پنجم: نصب مگنت

قدم پنجم بسیار ساده است و نیاز به انجام کار پیچیده‌ای ندارید. برای نصب مگنت دزدگیر اماکن دو رشته سیم مگنت را به زون‌های دزدگیر متصل کنید.

 

قدم ششم: نصب باطری دزدگیر اماکن

برای نصب باطری دزدگیر اماکن تنها کافی ست به جهت مثبت و منفی ترمینال‌ها دقت کنید.

 

نکات ضروری هنگام سیم کشی دزدگیر اماکن

هنگام سیم کشی دزدگیر اماکن باید به نکات ضروری زیر دقت کنید:

  1.  مکان مناسبی را برای قرارگیری دزدگیر اماکن دز نظر بگیرد. این نکته به دو جهت حائز اهمیت است. اول آنکه، برد ریموت از فاصله دور فعال شود. دوم، تمامی حرکات ورودی و خروجی به مکان را تحت نظارت داشته باشد تا در زمان بروز مشکل به صدا درآید.
  2. از سیم‌های ضخیم و قطور برای سیم کشی استفاده کنید.
  3. برای هر چشمی یک سیم به پنل بکشید تا در صورت بروز خرابی هریک، مجبور به تعویض تمام چشمی‌ها نشوید.
  4. اگر فاصله آژیر تا دستگاه دور است از سیم‌های قطور استفاده کنید تا فوراً فرمان را به سیستم مرکزی برساند.
  5. تعداد چشمی‌ها با تعداد زون‌ها برابر باشد.

 

آموزش سیم کشی دزدگیر اماکن

 

نحوه سیم کشی دزدگیر منزل

نحوه سیم کشی دزدگیر منزل پیچیدگی‌هایی به مراتب بیشتر از نصب دزدگیر اماکن دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از یک نصاب یا کار بلد کمک بگیرید. نکاتی را که باید هنگام نصب دزدگیر منزل رعایت کنید:

  • حتی‌الامکان محل نصب دزدگیر منزل، جلوی دید همگان نباشد.
  • اگر منبع دزدگیر بیرون از خانه است از بدنه فلزی استفاده کنید تا در برابر باران و برف محفوظ بماند.
  • از سیم‌های قطور برای سیم کشی استفاده کنید.

در این مقاله مرحله به مرحله به آموزش نحوه سیم کشی دزدگیر اماکن پرداختیم. همچنین برای این منظور شما می‌توانید با صفاتک تماس بگیرید و از متخصصین این کار مشاوره دریافت کنید. صفاتک مجموعه حرفه‌ای و با تجربه نصب و فروش دزدگیر منزل و ساختمان است که می‌توانید در کمترین زمان و بهترین کیفیت، دزدگیر اماکن خود را دریافت و نصب کنید.

6 دیدگاه در “آموزش نحوه سیم کشی دزدگیر اماکن

  1. محبوبه گفت:

    سلام من همه مراحل رو تونستم خودم انجام بدم ولی نحوه سیم کشی چشمی دزدگیر رو نفهمیدم. میشه خودتون بیاید اونو نصب کنید؟

    1. مصطفی منصوری گفت:

      سلام ارادت میتونید شما با یه تماس به شماره تلفن ثابت 02179443 با همکاران ما در ارتباط باشید.

  2. محبوبه گفت:

    برای سیم کشی چشمی دزدگیر خواستم بپرسم اگه سه چشمی داشتم و چهار تا زون، و هر سنسور چشمی رو به یک زون متصل کنم جای یک زون خالی باقی میمونه که موقع مسلح نمودن ، باعث تحریک مدار و اژیر کشیدن مداوم میشه.
    اون زون خالی رو چکار باید کرد؟؟؟

    1. ایمن سازان گفت:

      باید یک مقاومت رو به دو پایه اون جای خالی متصل کنید

      1. مصطفی منصوری گفت:

        سلام و درود بر شما

    2. مصطفی منصوری گفت:

      زون هایی که قصد استفاده از اون رو ندارید رو باید با گذاشتن جامپر و یا حتی سیم پر کنید که اعلام خطر نکنه سپاس از نظرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *