جلوگیری از سرقت

با ساختمان هوشمند و اجزای آن آشنا شوید

ساختمان هوشمند

در دنیای امروز، با پیشرفت روز به روز تکنولوژی مواجه می شویم که کارها را در بسیاری از موارد برای ما آسان تر خواهد کرد. احتمالا تا به امروز اصطلاح خانه ی هوشمند نیز به گوش شما خورده است و کم و بیش با آن آشنا هستید. صفاتک امروز قصد دارد در این مقاله، شما را با تعریف خانه هوشمند آشنا کند و اجزای آن را برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

 

خانه هوشمند چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف جامع و کامل از خانه های هوشمند به شما ارائه دهیم، بهتر است این طور بگوییم که یک ساختمان هوشمند (یا smart home) خانه ای است که شما تمامی لوازم برقی و اجزای آن را برای استفاده ی راحت تر به یک سیستم اصلی و مرکزی متصل کرده اید، به طوری که با استفاده از این سیستم مرکزی، شما می توانید تمامی اجزای خانه ی خود را از هر جایی که هستید کنترل کنید.

 

خانه هوشمند

 

نکته ی جالبی که در خصوص خانه های هوشمند وجود دارد این است که محدوده ی کنترل شما محدود به فضای داخلی ساختمان یا اطراف آن نیست، بلکه حتی از فاصله ی دورتر، یا به صورت دقیق تر می توان گفت حتی از شهر یا کشور دیگر نیز شما قدرت کنترل لوازم برقی و سیستم مرکزی خانه ی هوشمند خود را خواهید داشت که این نکته ی بسیار مهمی در خصوص استفاده از قابلیت های یک خانه ی هوشمند است.

 

آشنایی با اجزای یک ساختمان هوشمند

حالا که به خوبی با تعریف خانه هوشمند آشنا شده اید زمان آن رسیده است تا با اجزا و بخش های مختلف این سیستم پیشرفته و وظایفی که بر عهده دارند نیز آشنا شوید. تمامی قسمت های مختلف سیستم هوشمند یک خانه درست مانند یک زنجیره با هم کار می کنند و در ارتباط با یکدیگر هستند. یکپارچگی این اجزا باعث می شود تا سیستم مرکزی بتواند کار خود را به درستی و کامل انجام دهد و دچار مشکل نشوند. اعضای سیستم یک خانه ی هوشمند عبارتند از:

 

کنترل کننده ی مرکزی

کنترل کننده های مرکزی نقش قلب را برای سیستم های هوشمند خانه ایفا می کنند. در واقع تمامی اجزای دیگر به کنترل کننده ی مرکزی وصل می شوند و این بخش با استفاده از دستورات شما و تنظیماتی که شما از پیش برای او قرار داده اید به مدیریت اجزا و کنترل کردن آن ها می پردازد. به عبارت دیگر می توان گفت که کنترل کننده‌ی سیستم مرکزی، در واقع واسطه ی بین شما و سایر اجزای خانه ی هوشمند شما است. علاوه بر این، کنترل کننده ی مرکزی با توجه به دسترسی داشتن اجزای مختلف خانه ی شما، همه چیز را تحت نظر قرار می دهد و هر گونه مشکل یا مورد مشکوکی را نیز به شما گزارش خواهد داد.

 

ساختمان هوشمند چیست؟

 

 

سنسور ها

سنسور ها در سیستم مرکزی یک ساختمان هوشمند به دو نوع تقسیم می شوند‌ که به صورت زیر هستند:

 

سنسورهای حسی

این سنسورها وظیفه دارند تا میزان سرما یا گرمای موجود در خانه را بررسی کنند و گزارش آن ها برای کنترل کننده ی مرکزی ارسال کنند. همچنین، این سنسورها نسبت به دود و آتش نیز حساس هستند بنابراین می توانند از خطر آتش سوزی جلوگیری کنند و اگر در سیستم هوشمند خود از آژیرهای آتش سوزی و سامانه ی اطفا حریق استفاده کرده باشید نیز می توانند آن را فعال کنند و به راحتی جلوی آتش سوزی را بگیرند.

 

سنسورهای امنیتی

این نمونه از سنسور ها نیز وابسته به سیستم امنیتی ساختمان و خانه های هوشمند هستند. هر گونه ورود یا خروج مشکوک توسط این سنسورها بررسی می شود و به صورت گزارش به کنترل کننده های مرکزی اطلاع داده می شود تا قلب سیستم بر اساس تنظیمات و دستورات صادر شده از سمت شما اقدام کند.

 

عملگرها

عملگر ها ( یا actuator ) به وسیله هایی گفته می شود که باعث حرکت کردن یا اجرا سازی ابزار و لوازم دیگر می شود. به طور مثال، زمانی که شما دستور باز شدن پنجره ها یا در پارکینگ را صادر می کنید، این دستور توسط عملگرها اجرا می شوند. عملگر ها رابطه ی مستقیم با وسایل و اجزای خانه دارند و با دستور کنترل کننده های مرکزی آن ها را تحت اختیار می گیرند.

 

دوربین های امنیتی هوشمند

این نوع از دوربین ها که در سیستم های امنیتی خانه استفاده می شوند با اتصال به سیستم مرکزی هوشمند سازی ساختمان از کمک سنسور ها نیز استفاده می کنند و در زمینه ی امنیت خانه ی شما فعالیت می کنند. در هر صورت، خانه ی هوشمند می تواند علاوه بر مسائل جزئی مانند کنترل سیستم های گرمایشی و سرمایشی و باز و بسته کردن پنجره ها، پرده ها و در پارکینگ و … در خصوص امنیت منزل و ساختمان نیز فعالیت کند.

 

دوربین های مداربسته

 

 

رابط های کاربری

رابط های کاربری به ابزار ها و وسیله هایی گفته می شود که با استفاده از آن ها، شما می توانید با سایر اجزای خانه ی هوشمند خود ارتباط برقرار کنید. هر گونه وسیله‌ی هوشمندی که با کمک آن شما به اجزای هوشمند خانه دستور می دهید یا از آن ها استفاده می کنید تا برنامه ریزی ها و تنظیمات دلخواه خودتان را بر روی آن ها اعمال کنید رابط های کاربری محسوب می شوند.

رابط های کاربری دایره ی وسیعی دارند؛ آن ها می توانند از تلفن همراه های شما و تبلت و رایانه تا ریموت کنترل های مخصوص و صفحه های لمسی و کلید های هوشمند را در بر بگیرند. شما نیز بر اساس مدل سیستم هوشمندی که انتخاب می کنید از هر کدام از این موارد بالا استفاده کنید.

 

پروتکل های ارتباطی

همان طور که احتمالا می توانید حدس بزنید، کنترل کننده ی مرکزی برای این که بتواند به تمامی اجزایی که مورد نظر شماست دسترسی کامل داشته باشد، نیاز به یک سری راه های ارتباطی مشخص و اختصاصی دارد تا بتواند به راحتی همه ی اجزای هوشمند سازی شده ی ساختمان هوشمند شما دستورات لازم را انتقال دهد و از تک تک آن ها گزارش های لازم را دریافت کند.

پروتکل های ارتباطی همین مسیر های مورد نیاز هستند که کنترل کننده های مرکزی از آن ها برای رد و بدل کردن اطلاعات و دستور های شما استفاده می کنند. پروتکل های ارتباطی می توانند بر اساس نوع سیستم و سلیقه و بودجه ی شما در دو نوع بی سیم یا سیم دار مورد استفاده قرار بگیرند.

 

اجزای ساختمان هوشمند

 

 

یک خانه ی هوشمند دقیقا چه بخش هایی را کنترل می کند؟

پس از آشنایی با تعریف خانه هوشمند و معرفی اجزای آن، حالا برای این که دقیق تر متوجه عملکرد این سیستم پرطرفدار شوید، چند مورد از مشهور ترین استفاده هایی که سیستم هوشمند خانه برای ساختمان شما انجام می دهد را شرح می دهیم. مسئولیت های سیستم یک خانه ی هوشمند به صورت زیر است:

 

سیستم های سرمایشی و گرمایشی

کنترل و اداره کردن سیستم گرمایشی یا سرمایشی خانه بر اساس سلیقه و این که شما چه چیزی را ترجیح می دهید تغییر می کند. شما هم می توانید از این قابلیت به این صورت استفاده کنید که هر زمان احساس کردید نیاز است با استفاده از ریموت یا تلفن همراه خود سیستم گرمایشی یا سرمایشی منزل را روشن یا کم و زیاد کنید.

از طرف دیگر سنسور های حسی که پیش از این در خصوص آن ها توضیح داده ایم نیز می توانند بر اساس تنظیماتی که شما قرار می دهید دمای خانه و ساختمان را تحت نظر بگیرند و اگر دمای فضای داخلی به درجه ی مورد نظر شما رسید به صورت خود به خودت و اتوماتیک نسبت به روشن یا خاموش کردن و یا کم و زیاد کردن سیستم های سرمایشی و گرمایشی منزل شما اقدام کنند.

 

سیستم امنیتی ساختمانی

با توجه به مواردی که پیش از این در خصوص دوربین های مداربسته گفته شد، احتمالا تا حالا متوجه شده اید که سیستم های هوشمند ساختمان، علاوه بر کنترل باز و بسته شدن در ها و روشن و خاموش کردن سیستم های گرمایشی و سرمایشی، می تواند در زمینه ی شناسایی کردن دود، خاموش کردن آتش و تحت نظر داشتن ورود و خروج ها نیز فعالیت کند.

 

چراغ ها و لامپ ها

یکی از اساسی ترین و ساده ترین وظیفه های سیستم مرکزی یک ساختمان هوشمند، کنترل نور پردازی و میزان روشنایی فضای خانه یا ساختمان است. این مورد نیز می تواند به دو صورت دستی یا هوشمند انجام شود. به طور مثال شما می توانید با استفاده از سنسور های مخصوص کاری کنید که به محض ورود به یک اتاق یا فضای داخلی خانه یا راهرو ها، برخی از چراغ ها روشن شوند. از سوی دیگر، این قابلیت به صورت دستی و با استفاده از ریموت کنترل و یا تلفن همراه شما نیز قابل استفاده است.

 

ویژگی های خانه هوشمند

 

تلاش کردیم تا تمامی اطلاعات مفید در خصوص تعریف خانه هوشمند، اجزای ساختمان هوشمند و پر کاربرد ترین استفاده های این سیستم برای خانه های هوشمند را برای شما در این مقاله جمع کنیم. از این که تا اینجای کار با ما همراه بوده اید از شما سپاسگزاریم. شما نیز می توانید سوال ها و نظرات خود را در خصوص ساختمان هوشمند و اجزای آن، در بخش نظرات برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *