دوربین مدار بسته

رفع پرش تصویر یا نویز در دوربین مداربسته

رفع نویز تصویر دوربین مداربسته

به طور حتم، داشتن یک تصویر شفاف و با کیفیت مهم ترین نکته‌ای است که از هر دوربین مدار بسته‌ای انتظار می‌رود. با این وجود، یکی از رایج ترین مشکلاتی که برای دوربین‌های مدار بسته در سیستم‌های امنیتی به وجود می‌آید، وجود نویز و کاهش کیفیت تصویر است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با چند راه موثر برای رفع نویز تصویر دوربین مداربسته آشنا کنیم. بنابراین، با صفاتک همراه باشید.

 

کاهش نویز تصویر دوربین مداربسته

 

 

انواع نویز در تصویر دوربین‌های مدار بسته

نویزهای ایجاد شده در تصاویر یک دوربین مداربسته، معمولا بر اساس شکل خود به دو دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند. در اکثر مواقع، با بررسی شکل نویزها و توجه به ظاهر آن‌ها می‌توان به دلیل شکل گیری آن‌ها پی برد و مشکل را حل کرد. با توجه به این نکته، دو شکل نویزهای تصاویر دوربین‌های مداربسته به شرح زیر هستند:

 

نویز الکترومغناطیسی

این نوع نویزها به شکل خط یا موج هستند که ممکن است گاهی در امتداد صفحه حرکت کنند. از دلایل اصلی ایجاد نویزهای الکترومغناطیسی معمولا می‌توان به افت شدید سیگنال تصویر و تاثیر گذاشتن امواج الکترومغناطیسی بر روی دوربین مدار بسته اشاره کرد.

 

نویز الکترونیکی

زمانی که این مدل از نویز بر روی تصویر یک دوربین می‌افتد، نقطه‌های ریز که به رنگ‌های مختلف هستند بر روی صفحه نمایش داده می‌شوند. دلیل عمده‌ی رخ دادن این نوع نویز تقویت بیش از اندازه‌ی سیگنال تصویر در نور کم می‌باشد.

 

راه‌های کاهش نویز تصویر در دوربین مداربسته

با توجه به این که دو نوع مختلف از نویزهای تصویر دوربین مدار بسته در بخش قبل توضیح داده شد، لازم به ذکر است که رفع نویز تصویر دوربین مداربسته نیز بر اساس نوع نویز روش‌های مختلفی دارد.

 

رفع نویز الکترومغناطیسی

راه‌های بسیار زیادی برای رفع پرش تصویر در دوربین مداربسته وجود دارد. با این حال موثرترین و بهترین روش‌ها از میان این راه‌ها انتخاب شده اند و در ادامه به صورت لیست آورده شده اند:

 

حل مشکل منبع تغدیه

در صورتی که خروجی آداپتورها یا منبع تغذیه از حد استاندارد خود بیشتر باشد، امواج خارج شده از آداپتور باعث ایجاد نویز بر روی تصاویر دوربین مدار بسته خواهند شد.

 

رفع نویز تصویر دوربین مداربسته

 

 

رفع مشکل گرم بودن هوا

هر چه هوا در محل قرار گرفتن سیم‌ها و کابل‌ها گرم تر باشد، سطح سیگنال‌ها در طول این مسیر بیشتر کاهش پیدا می‌کنند و باعث ایجاد نویز می‌شوند. برای حل این مشکل، باید سیم‌ها و کابل‌ها را از تابش نور مستقیم آفتاب دور کرد و از قرار دادن آن‌ها در فضاهای گرم جلوگیری کرد.

 

کوتاه کردن مسیرهای کابل کشی دوربین مدار بسته

کابل‌های دوربین‌های مداربسته محدودیت‌های مخصوص به خودشان را دارند. برای این که مشکلی در این خصوص پیش نیاید باید یا مسیر را کوتاه کرد یا در صورتی که چنین امکانی وجود ندارد از کابل‌ها و سیم‌های باکیفیت استفاده کرد تا سیگنال تصاویر در حد مناسبی تقویت شوند.

 

دور کردن کابل از منابع الکترومغناطیسی

در صورتی که کابل‌های برقی نزدیک به برخی منابع الکترومغناطیسی مانند موتورهای الکترونیکی یا کابل‌های برق باشند نویزهای زیادی در تصویر دوربین‌ها ایجاد خواهند شد. بنابراین این نکته در زمان اتصال و سیم کشی اهمیت فراوانی دارد که کابل‌ها نزدیک به این منابع نباشند و همچنین سیم‌ها و کابل‌ها باید از سیم‌های برق فاصله داشته باشند.

 

وصل کردن صحیح فیش‌های BNC

فیش BNC یا BNC connector به نوعی از رابط گفته می‌شود که مخصوص متصل کردن کابل‌های کواکسیال به دستگاه DVR و … است. اگر کابل‌ها و فیش‌های BNC به خوبی متصل نشده باشند، سیگنال‌های دوربین افت پیدا خواهند کرد که این مشکل خود را به شکل نویز بر روی تصاویر دوربین مدار بسته نشان خواهد داد.

 

رفع پرش تصویر دوربین مداربسته

 

 

رفع نویز الکترونیکی

هر دوربین مدار بسته‌ای، به حداقل میزان نور مشخصی برای تصویر برداری نیاز دارد. در صورتی که نور کافی برای ثبت تصاویر دوربین مدار بسته موجود نباشد، مدار الکترونیکی دوربین به صورت خودکار سیگنال‌های تصویر را تقویت می‌کند. همزمان با تقویت سیگنال‌ها، به طبع نویرهایی که در تصاویر هستند نیز تقویت می‌شوند و نقطه‌های ریز بر روی آن به نمایش در می‌آیند. بنابراین، برای رفع نویز تصویر دوربین مداربسته دو راه وجود دارد؛ یا از دوربینی استفاده شود که حداقل میزان نور مورد نیاز کمتری داشته باشد، یا نور محیط باید به اندازه‌ای افزایش پیدا کند که دیگر نیازی به تقویت سیگنال از سوی مدار الکترونیکی دوربین نباشد.

 

مقاله مرتبط: بالا بردن کیفیت دوربین مداربسته

 

 

تکنولوژی‌های مورد استفاده برای رفع پرش تصویر در دوربین مداربسته

معمولا در خصوص حل مشکل نویزهای تصویر دوربین‌های مدار بسته، از چهار نوع فیلترینگ استفاده می‌شود تا کیفیت تصویر افزایش پیدا کند. این چهار نوع فیلترینگ به شرح زیر هستند:

  • فیلترینگ سازگاری حرکت یا motion adaptive filtering
  • فیلترینگ زمان یا temporal filtering
  • فیلترینگ جبران حرکت یا motion compensation filtering
  • فیلترینگ فضایی یا spatial filtering

 

نویز تصویر دوربین مداربسته

 

در صورتی که هیچ کدام از روش‌های بالا نتوانستند در رفع نویز تصویر دوربین مداربسته به شما کمک کنند، پیشنهاد می‌کنیم تا در اسرع وقت با یک متخصص تماس بگیرید و از کمک او استفاده کنید. از همراهی شما عزیزان متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *