دوربین مدار بسته

دیافراگم در دوربین مداربسته چه نقشی دارد؟

دیافراگم دوربین مداربسته

دریافت نور مناسب برای ثبت تصاویر یکی از مهم ترین فاکتورهای دوربین مداربسته به شمار می‌رود. دیافراگم دوربین مداربسته قسمتی است که این وظیفه را به عهده دارد. در این مقاله، ما تلاش کرده ایم تا همه‌ی آن چیزی که لازم است در خصوص دریچه دیافراگم دوربین مداربسته بدانید را برای شما عزیزان توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

 

دیافراگم دوربین مداربسته چیست؟

دیافراگم به قطعه‌ای در دوربین‌های مدار بسته و عکس برداری گفته می‌شود که شکلی پره پره مانند دارد. این کلمه ریشه‌ی فرانسوی دارد و در لغت به معنای دریچه است. این قطعه با باز و بسته کردن پره‌های خود اجازه‌ی تابش نور به لنز دوربین را می‌دهد و میزان نور دریافتی توسط لنز دوربین‌ها را کنترل می‌کند.

 

انواع دیافراگم‌ها برای دوربین‌های مدار بسته

اکنون که به توضیح تعریف کامل مفهوم دیافراگم در دوربین های مدار بسته پرداخته شد، زمان آن رسیده است که به معرفی مدل‌های مختلف آن نیز پرداخته شود. سه مدل مختلف دیافراگم در دوربین مداربسته به شرح زیر است:

 

– دیافراگم ثابت

همان طور که از اسم این مدل می‌توان برداشت کرد، این مدل دیافراگم از زمان ساخت دارای عدد و مقدار مشخصی است و مصرف کننده یا خریدار نمی‌تواند بر اساس شرایط و نیاز خود میزان و عدد این دیافراگم‌ها را تغییر دهد. معمولا استفاده از این دیافراگم‌ها در مکان‌هایی که نور پردازی ثابت و قابل پیش بینی دارند متداول تر به حساب می‌آید.

 

– دیافراگم دستی

درست برعکس مدل قبلی که کاملا ثابت و بدون تغییر بود، عدد این نوع دیافراگم دوربین مداربسته را می‌توان بر اساس نور پردازی موجود در فضایی که دوربین در آن قرار گرفته است به سادگی تغییر داد. این مدل در دوربین‌های عکاسی نیز مشاهده می‌شود که با استفاده از حلقه‌ای که دور لنز دوربین عکاسی وجود دارد می‌توان عدد دیافراگم را تغییر داد و میزان آن را به مقدار دلخواه باز و بسته کرد.

 

– دیافراگم اتوماتیک

همان گونه که اسم این نوع نشان می‌دهد، دیافراگم اتوماتیک تنظیمات خود را به شکل خودکار انجام می‌دهد. لنز دوربینی که از دیافراگم خودکار بهره برده است یک روزنه‌ی قابل تنظیم دارد که با استفاده از یک کابل به دوربین مدار بسته وصل شده است و با توجه به تغییرات میزان نور محیط به باز و بسته کردن روزنه بر اساس شرایط نور پردازی می‌پردازد.

در ادامه‌ی متن، در خصوص کاربرد این مدل دیافراگم‌ها در دوربین‌های مدار بسته نیز توضیحاتی داده خواهد شد.

 

کاربرد و تاثیر دیافراگم در دوربین مداربسته

ساختار دیافراگم‌های دوربین‌های مدار بسته و تصویر برداری شبیه به ساختار چشم و مردمک آن هستند. همان طور که عنبیه‌ی چشم افراد در نور زیاد کوچیک می‌شود و تغییر اندازه می‌دهد، دیافراگم نیز در نور زیاد کوچک می‌شود. در صورتی که میزان نور کافی نباشد و فضا تاریک باشد هم عنبیه و هم دیافراگم بیشتر از حد معمول باز می‌شوند تا لنز بتواند نور کافی برای ثبت تصاویر را دریافت کند.

زمانی که نور به سطح لنز تابیده می‌شود دوربین به تنهایی نمی‌تواند میزان شدت نور ورودی را به خوبی کنترل کند تا شفافیت و کیفیت تصویر به خوبی حفظ شود. دیافراگم دوربین مداربسته می‌تواند میزان و شدت این نور را کنترل کند تا بر اساس نوری که در فضای تصویر برداری وجود دارد، نتیجه به تصویری خوب و مناسب منجر شود.

 

دریچه دیافراگم دوربین مداربسته

 

میزان تاثیر دیافراگم بر روی دقت و فوکوس دوربین مدار بسته

همان طور که می‌توانید حدس بزنید میزان و شدت نوری که بر روی لنز می‌تابد بر روی فوکوس و دقت دوربین مدار بسته تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. باز شدن دیافراگم برای گرفتن نور بیشتر باعث خواهد شد تا فوکوس دوربین کاهش پیدا کند.

با توجه به اهمیت بالایی که نور در کیفیت و شفافیت تصاویر و جزئیات آن دارد، این یک مقوله‌ی حساس در بحث دوربین‌های مدار بسته به شمار می رود. همچنین نور در فضاهای مختلفی که این دوربین‌های مدار بسته در آن جا قرار داده می‌شوند می‌تواند تفاوت‌های زیادی داشته باشد.

به این دو دلیل، اکثرا مشاهده خواهید کرد که در دوربین‌های مدار بسته استفاده از دیافراگم‌های اتوماتیک و خودکار چندان رایج نخواهد بود. با توجه به این موضوع اکثر تولید کنندگان دوربین‌های مدار بسته عدد دیافراگم را در کمترین حالت خود قرار می‌دهند تا دوربین بتواند وسعت بیشتری از تصویر را به خوبی پوشش دهد.

البته لازم به ذکر است که یک سری از دوربین‌های مدار بسته که به دوربین‌های مدار بسته‌ی باکس معروف هستند از دیافراگم خودکار و اتوماتیک استفاده می‌کنند.همان طور که در قسمت‌های قبل توضیح داده شد، کوچک بودن دریچه‌ی دیافراگم دوربین مداربسته باعث خواهد شد که وسعت بیشتری از سوژه و محیط مقابل دوربین نمایش داده شود. به این مورد، عمق میدان نیز گفته می‌شود.

برای خرید دوربین مداربسته و مقایسه آنها به صفحه فروشگاه صفاتک مراجعه کنید.

 

اعداد دیافراگم دوربین‌های تصویر برداری و مداربسته

اعداد و ارقام دیافراگم به صورت f و یک عدد خاص مشخص می‌شوند. حرف f مخفف عبارت focal length یعنی فاصله‌ی کنونی است. هرچه عدد بعد از f کوچک تر باشد، روزنه‌ی دیافراگم بزرگ تر خواهد بود و نور بیشتری توسط لنز دوربین دریافت می‌شود. طبیعتا هر چقدر عدد پس از f بزرگ تر باشد روزنه نیز کوچک تر و میزان نور دریافتی کمتر خواهد بود.

 

دیافراگم دوربین مداربسته

در این متن همه‌ی آن مواردی که لازم بود در خصوص دیافراگم دوربین مداربسته بدانید ذکر شد. جدا از این مباحث، لازم است بدانید که علاوه بر تاثیری که دیافراگم به تنهایی بر نور پردازی و تنظیم نور تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های گوناگون دارد، قابلیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری هم مانند WDR یا BLC هستند که می‌توانند برای ترمیم نور نامناسب تصاویر دوربین به شما کمک کنند.

از همراهی شما عزیزان تا این قسمت متشکریم. برای اطلاع بیشتر درباره دوربین مداربسته به صفحه مقالات دوربین مداربسته مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *