دوربین مدار بسته

آشنایی با دوربین مداربسته بولت و کاربردهای آن

دوربین مداربسته بولت

دوربین‌های مداربسته در حال حاضر از مدل‌های گوناگونی برخوردار هستند که این موضوع با وجود تنوع دادن به خریدار، ممکن است کار خرید دوربین مداربسته را سخت کند. اکنون، قصد داریم تا همین کار را در خصوص یکی دیگر از پرطرفدارترین مدل‌ها، یعنی دوربین مداربسته بولت انجام دهیم و تفاوت‌های آن را با مدل دام بیان کنیم.

پیش از این در خصوص دوربین مداربسته دام توضیحات کاملی داده شد و تمامی نکات مهم آن را بررسی کردیم. که با مراجعه به آن و خواندن این مقاله میتوانید برای خرید دوربین بهتری اقدام کنید البته معمولا بصورت ترکیبی از این دو نو ع استفاده می‌شود. برای مشاوره با ما تماس بگیرید.

 

دوربین مداربسته‌ بولت چیست؟

کلمه‌ی بولت یا bullet که گاهی به شکل بالت نیز تلفظ می‌شود به معنای گلوله است. این نوع دوربین به دلیل داشتن شکلی استوانه‌ای و فلزی بودن جنس آن به این اسم معروف شده‌اند. برعکس سایر مدل‌های دوربین امنیتی که در فضای داخلی منزل نیز قابل استفاده هستند، دوربین‌های بولت به دلیل شکل خاص و جنس فلزی که دارند مقاومت بالاتری نسبت به سایر مدل‌ها دارند و به همین دلیل برای استفاده در فضاهای خارجی بهتر هستند.

 

انواع دوربین مداربسته بولت

این دوربین‌ها از دو روش متفاوت برای انتقال تصاویر استفاده می‌کنند و به همین دلیل بر همین اساس به دو گروه تقسیم می‌شوند.

 

ـ دوربین‌های مدار بسته بولت IP یا تحت شبکه

این مدل‌ها از سیستم شبکه‌ای استفاده می‌کنند تا تصاویر خود را منتقل کنند. این مدل یکی از پرکاربردترین انواع دوربین در بازار است و توجه بسیاری از خریداران را جلب کرده است. با این وجود، قیمت بالای این مدل باعث می‌شود که استفاده از این نوع تنها برای مجتمع‌های پیشرفته و بزرگ به صرفه باشد.

 

ـ دوربین‌های مداربسته بولت آنالوگ

دوربین بولت آنالوگ که از کیفیت HD پشتیبانی می‌کنند نسل جدید دوربین‌های مداربسته آنالوگی هستند که در گذشته استفاده می‌شدند و حالا با پیشرفت تکنولوژی کیفیت آن بالاتر رفته است و به شکل دوربین HD آنالوگ قابل استفاده هستند.

یک نوع دیگر از گروه بندی‌های دوربین‌های بالت، بر اساس نوع لنز آن است. لنز این دوربین‌ها می‌تواند به دو بخش ثابت و متحرک یا وریفوکال تقسیم شوند.

 

ـ دوربین بولت با لنز ثابت

لنزهای ثابت (Fixed lenses) به شما یک حد مشخص از فاصله‌ی کانونی لنز را می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود تا قابلیت زوم برای این لنزها وجود نداشته باشد.

 

ـ دوربین بولت با لنز متغیر (وریفوکال)

درست برعکس لنزهای ثابت، لنزهای قابل تغییر (Varifocal) از دو فاصله‌ی کانونی برخوردار هستند و این موضوع به شما این قابلیت را می‌دهد تا در قسمت‌های مورد نیاز خود زوم و بزرگنمایی کنید.

دوبین مداربسته بولت

دوربین مداربسته بولت چه تفاوتی با دوربین مداربسته دام دارد؟

در ابتدا تفاوت‌های ظاهری و اساسی این دو مدل دوربین را مورد بررسی قرار می‌دهیم. دوربین‌های مدار بسته‌ی دام (Dome) همان طور که از اسم آن نیز می‌توان حدس زد شبیه به گنبد هستند. ظاهر کوچک این دوربین‌ها باعث می‌شوند تا برای نصب در فضاهای داخلی که سقف دارند و سربسته هستند گزینه‌ی مناسبی باشند.

از سوی دیگر، از آن جایی که دوربین مدار بسته‌ی بالت مخصوص فضای خارجی طراحی شده‌اند، از بدنه‌ی بزرگ‌تر و محکم‌تری ساخته شده‌اند. دلیل آن هم مربوط به مقاومت بالای این دوربین در برابر عوامل خارجی مختلف مانند ضربه، آب و گرد و خاک است. به همین علت است که ظاهر این دوربین برخلاف دوربین‌های دام از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار نیست و سیم کشی آن چندان مناسب فضای داخلی منزل یا محل کار نیست. بنابراین، یکی از نکات مهمی که در زمان نصب دوربین مداربسته نیز بهتر است به آن توجه کنید، تطابق داشتن نوع دوربین و مکانی که قصد دارید آن را تحت نظارت قرار دهید است.

زاویه دید عامل دیگری است که دوربین بولت و دام را کاملا از هم متفاوت می‌کند. زاویه‌ی دوربین مداربسته دام به این شکل است که در مسافت کوتاه و محدود، دید گسترده‌ای را برای شما فراهم می‌کند؛ در حالی که دوربین‌های بولت تا مسافت‌های دور را تحت پوشش خود قرار می‌دهد، اما برعکس دوربین دام، دید گسترده‌ای ندارد.

از نظر قیمت، در اکثر مواقع دوربین‌های مدار بسته‌ی دام قیمت کمتری نسبت به دوربین‌های بولت دارند. داشتن طراحی متفاوت و مقاومت بالایی که دوربین بولت در برابر عوامل خارجی متفاوت دارند به این تفاوت قیمت منجر شده است.

دوربین بولت

مزایا و معایب استفاده از دوربین مداربسته بولت

دوربین‌های مدار بسته‌ی بولت از استانداردهای IP66 و IP67 برخوردار هستند که این استانداردها مربوط به مقاومت محصول در برابر آب و گرد و خاک است. ضد آب و همچنین ضد گرد و خاک بودن این دوربین باعث می‌شود که این مدل به یکی از مناسب‌ترین موارد برای استفاده در فضاهای خارجی تبدیل شود.

یکی دیگر از نکات مثبتی که در خصوص دوربین مداربسته بالت وجود دارد این است که اکثر مدل‌های این نوع دوربین قابلیت دید در شب دارند که با استفاده از امواج نور IR قابلیت ثبت و ضبط تصاویری با کیفیت مناسب را در محیطی با نور کم و یا حتی بدون نور دارند. البته نکته‌ی مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که این دوربین‌ها در گذشته بیشتر از نور IR استفاده می‌کردند که در برخی موارد ممکن بود باعث کاهش کیفیت تصاویر ثبت شده شود در حالی که امروزه استفاده از نور مادون قرمز مخصوص رواج بیشتری پیدا کرده است و به بهبود کیفیت تصاویر نیز می‌انجامد.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در خصوص معایب استفاده از دوربین مداربسته بولت مورد بررسی قرار می‌گیرد این است که به راحتی قابل استتار نیست. با این وجود، باید این نکته را مد نظر داشت که نصب دوربین مداربسته در فضای بیرون بدون استفاده از هشدار یا تابلوی اعلان از نظر قانون ممنوع است؛ بنابراین مقوله‌ی پنهان کردن آن چندان مورد نظر افراد نخواهد بود.

با توجه به این تفاوت‌ها، بهتر است تمامی جوانبی که ذکر شد را پیش از انتخاب مدل مورد نظر خود در نظر بگیرید. بهترین راه این است که از یک تیم متخصص در این خصوص مشاوره بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را بر اساس نیازها و بودجه‌ی مورد نظر خود داشته باشید. از توجه شما به صفاتک سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *