مقالات آموزشی

جک درب پارکینگ چیست؟

جک درب پارکینگ

در ۲۰ سال اخیر و با اتوماتیک شدن بسیاری از سیستم‌های درب پارکینگ‌های اماکن مختلف، استفاده از جک درب پارکینگ گسترش پیدا کرده است. با توجه به ساختار پیچیده و مدل‌های مختلف آن، در این مقاله شما را با اجزا و انواع جک در پارکینگ آشنا خواهیم کرد.

 

آشنایی اجمالی با جک درب پارکینگ

جک در پارکینگ همچنین با نام‌های دیگری مانند درب اتوماتیک پارکینگ، جک پارکینگی، جک برقی درب و جک درب ریموت کنترلی پارکینگ نیز شناخته می‌شود.

کاربرد اصلی جک در پارکینگ این است که به افراد اجازه می‌دهد تا در دو حالت اتوماتیک و خودکار و یا با استفاده از یک ریموت کنترل نسبت به باز کردن در پارکینگ یک مکان اقدام کنند.

در گذشته، برای بسیاری از افراد دشوار و زمان بر بود که خودشان به صورت دستی درهای پارکینگ را باز کرده و پس از پارک کردن ماشین آن را ببندند. از این جهت، استفاده از جک در پارکینگ، چه از نظر سرعت بخشیدن به کار شما و چه از نظر راحت‌تر شدن باز و بسته کردن در، یک معامله‌ی دو سر سود محسوب می‌شود.

 

جک در پارکینگ

 

انواع جک‌های در پارکینگ

بر اساس وزن و همچنین نوع نصب کردن، جک در پارکینگ می‌تواند به گروه‌های مختلفی تقسیم شود. در ادامه، تمامی این دسته بندی‌ها را مشاهده خواهید کرد.

– بر اساس وزن جک درب پارکینگ

جک‌های در بر اساس وزنی که دارند به دو گروه الکترومکانیکی و هیدرولیکی تقسیم می‌شوند که طبیعتا هر کدام از آن‌ها با توجه به ساختار متفاوت خود در اماکن متفاوتی به کار گرفته می‌شوند.

جک‌های هیدرولیکی وزن بیشتری دارند و سنگین‌تر هستند. علاوه بر آن، برای چند برابر کردن امنیت آن‌ها، برای جفت شدن لنگه‌های در این نوع جک‌ها از قفل برقی نیز استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد این نوع جک در ساختمان‌های غیرمسکونی که پرتردد هستند مانند پارکینگ مجتمع‌های تجاری و ادارات استفاده می‌شود که درهای سنگین‌تری نیز به نسبت اماکن مسکونی دارند.

جک‌های الکترومکانیکی درست برعکس جک‌های هیدرولیکی وزن کمتری دارند. به دلیل این موضوع، این جک‌ها برای درهای سبک به کار می‌رود که بیشتر برای اماکن به نسبت خلوت مانند منازل و … کاربرد دارند.

– بر اساس نوع حرکت جک درب پارکینگ

این موضوع که جک در به چه صورت حرکت می‌کند بهتر است بر اساس وزن در و میزان استفاده‌ی روزانه‌ی آن تعیین شود. به این شکل، طول عمر این سیستم افزایش پیدا خواهد کرد و استفاده از آن نیز آسان‌تر خواهد بود. با توجه به تمامی این نکات، جک‌های در به دو نوع ریلی و بازشونده تقسیم می‌شوند‌.

همان طور که از اسم آن مشخص است، جک در ریلی به شکل ریلی حرکت می‌کند و به نوعی از سمتی به سمت دیگر می‌لغزد. این نوع جک برای درهای هیدرولیکی که وزن بالاتری دارند مناسب‌تر است و سرعت باز و بسته شدن در را افزایش می‌دهد. علاوه بر آن، صدای کمتری ایجاد می‌کند و به نسبت درهای باز شونده فضای کمتری را در هنگام باز و بسته شدن اشغال خواهد کرد.

 

جک درب پارکینگ

 

جک درب پارکینگ باز شونده، مانند در‌های عادی باز و بسته می‌شود و تفاوت آن با درهای عادی این است که دیگر نیازی به یک نیروی محرک خارجی ندارند و خود به صورت اتوماتیک یا با صادر شدن دستور از سوی ریموت این کار را انجام خواهند داد.

به این نکته توجه داشته باشید که نصب جک در باز شونده از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که اگر نصب این نوع درها به درستی انجام نشود، فاصله‌ی بین دو در رعایت نمی‌شود و ممکن است در زمان باز و بسته شدن با هم برخورد کنند. تعمیر جک درب پارکینگ در چنین مواقعی می‌تواند کاری دشوار باشد و باید از کمک یک تعمیرکار متخصص بهره گرفت.

 

اجزای جک درب پارکینگ

جک درب پارکینگ مانند هر سیستم پیشرفته‌ی دیگر از چندین بخش مختلف تشکیل شده است که در ادامه با تمامی این اجزا آشنا خواهید شد.

– چشمی

فتوسل درب اتوماتیک که با نام چشمی نیز شناخته می‌شود یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده‌ی این سیستم است. وظیفه‌ی اصلی چشمی تشخیص موانع است تا از باز یا بسته شدن درب پارکینگ در موانع حساس جلوگیری کند و تا حد امکان جلوی برخورد خودرو و وسیله‌ی نقلیه با در را بگیرد.

– بازوی جک درب

بازوها قسمت‌هایی هستند که با دریافت دستور و به کمک جریان برق، درها را باز و بسته می‌کنند.

– فلاشر

چراغ‌های راهنما یا فلاشرها وظیفه‌ی هشدار دادن و چشمک زدن در زمان‌های گوناگون مانند باز شدن در و یا بسته شدن آن را دارند.

ریموت کنترل درب پارکینگ

– ریموت کنترل

کنترل از راه دور راه ارتباطی افراد با سیستم بازکننده‌ی درب پارکینگ است. معمولا به دلیل زیاد بودن تعداد افراد هر ساختمان، هر سیستم بازکننده، به صورت پیش فرض از چندین ریموت کنترل پشتیبانی می‌کند.

– پنل مرکزی یا مرکز فرمان

این بخش در حکم مغز جک درب پارکینگ عمل می‌کند و علاوه بر صدور دستور باز یا بسته شدن در، رابط بین بازوهای جک و ریموت کنترل نیز می‌باشد.

همواره این موضوع را در نظر داشته باشید که با نگهداری درست و رعایت نکاتی مانند تمیز نگه داشتن چشمی و تعویض به موقع باتری‌های کنترل از راه دور می‌توانید عمر جک درب پارکینگ خود را افزایش دهید. از همراهی شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *