انواع چشمی دزدگیر

مشکل سنسور چشمی راه پله را با این 3 راه حل، ریشه کن کنید!

مشکل سنسور چشمی راه پله

این روزها تأمین امنیت ساختمان‌ها یکی از مهمترین اقداماتی است که تقریباً همه در پیش گرفته‌اند و از ضروریات به‌شمار می‌آید. این اقدام نه تنها امنیت محیط را برقرار می‌کند، بلکه رفاه حال ساکنان را هم دربردارد. در این بین، با توجه به پیشرفته شدن ابزارها و روی آوردن تکنولوژی به تأمین امنیت ساختمان‌ها، همه روزه شاهد دستگاه‌هایی با امکانات فوق‌العاده هستیم.

سنسورهای راه پله یکی از همان ابزارهایی است که تقریباً استفاده و کاربردهای آن به گونه ای شده‌است که در تمامی خانه‌ها با آن مواجه هستیم. سنسورها به شما این امکان را می‌دهند تا با هر عبور و مروری، لامپ‌ها روشن شوند و بعد از گذشت بازه زمانی مشخصی دوباره خاموش شوند.

سنسورها مانند هر ابزار دیگری احتمال خرابی شان وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است زودتر از بازه زمانی خاموش شوند و شما از یان عملکرد آنها در تعجب بمانید! در هر صورت در هنگام بروز هر گونه مشکل، نیاز است تا اقدام به تعمیر آنها کنید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که با خرابی سنسورهای راه پله تان دست و پنجه نرم می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه باشید؛ چرا که قرار است با راه حل مشکل سنسور چشمی راه پله بیشتر آشنا شوید.

 

 

سنسور چشمی راه پله چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم با عیب‌یابی سنسور چشمی راه پله آشنا شویم، بهتر است بدانیم اصلاً سنسور چشمی راه پله چیست. جالب است بدانید از سنسور راه پله‌ها با عنوان چشم راه پله یا سنسور حرکتی هم یاد می‌شود.

به احتمال زیاد تا به حال وارد محیطی شده‌اید که به محض وارد شدنتان با روشن شدن چراغ‌های بالای سرتان متوجه شده‌اید. در چنین محیطی از سنسورهای حرکتی استفاده شده‌است. سنسورهایی که حرکت شما را تشخیص می‌دهند و به محض ورودتان به محیطی دستور روشن شدن لامپ‌های محیط را ارسال می‌کنند.

به عنوان یک تعریف کوتاه و ساده از این ابزار می‌توان گفت، سنسورهای حرکتی وسیله ای هستند که دارای انواع مختلفی هستند و جهت کنترل روشنایی محیطی که نیاز نیست همواره روشن بماند، از آنها استفاده می‌شود.

این سنسورها کاری شبیه فتوسل‌ها را برای ما انجام می‌دهند. فتوسل‌ها سبب روشن و خاموش شدن چراغ‌ها در طول شب و روز می‌شوند. در واقع فتوسل نسبت به نور خورشید حساس است و با دریافت آن، سبب خاموش شدن لامپ‌ها می‌شود. این در حالی است که سنسورهای چسم راه پله نسبت به حرک حساس هستند. این حرکت می‌توان متعلق به یک انسان باشد یا صرفاً یک جاندار مانند گربه!

در این بین این سنسورها ممکن است در کارکردشان دچار مشکل شوند! درست در چنین شرایطی است که نیاز به عیب‌یابی سنسور چشمی راه پله دارید.

 

سنسور چشمی راه پله

 

عیب‌یابی سنسور چشمی راه پله

اولین قدم برای حل مشکل سنسور چشمی راه پله ، شناخت مشکل آن است. عیب‌یابی در صورتی است که سنسور خراب نشده باشد و تنها به مشکل برخورده باشد! یکی از مهمترین اختلالاتی که ممکن است در کارکرد سنسورها روی دهد، خراب شدن تایمر آن است.

در واقع سنسورها برای مدت زمان مشخصی تنظیم شده‌اند تا لامپ‌ها را روشن نگه دارند و از آن پس خاموش شوند. این در حالی است که گاهی با خاموش شدن زود هنگام سنسورها رو به رو می‌شوید. گاهی همین خاموش شدن زود هنگام سبب بروز مشکلاتی جبران ناپذیر می‌شود! به همین دلیل است که باید این موضوع را جدی بگیرید.

معمولاً با روشن کردن عادی چراغ‌های راه پله، آنها روشن می‌شوند و تنها زمان‌بندی سنسورها آنها به درستی عمل نمی‌کند. اگر در ساختمانی زندگی می‌کنید که افراد خردسال و یا سالمند در آن حضور دارند، عملکرد دیر سنسورها یا خاموش شدن زود هنگامشان ممکن است مشکلاتی جدی را به وجود بیاورند. در ادمه با برخی از دلایل این موضوع برای عیب‌یابی سنسور چشمی راه پله بیشتر آشنا می‌شوید.

 

برای حل مشکل سنسور چشمی راه پله باید این نکات را بدانید!

در نظر داشته باشید جریان خروجی زمان‌بندی و تایمر مشاعات این امکان را به شما می‌دهد که 20 لامپ 100 وات را روشن کنند. اگر به سیستمتان تعداد بیشتری لامپ متصل است، ممکن است عملکرد نادرست آن ناشی از همین مورد باشد.

 

از دیگر نکات مهمی که باید درباره حل مشکل سنسور چشمی راه پله بدانید آن است که تایمرها قابل تنظیم هستند. در واقع تایمر دو قابلیت همیشه روشن و یا زمان‌بندی شده را در اختیارتان قرار می‌دهد.

در این زمینه می‌توانید زمان مورد نظر را متناسب با بازه دلخواهتان تنظیم کنید و خودتان مستقیماً خاموش و روشن شدن لامپ‌های محیط را کنترل کنید. اگر باز هم با مشکل عدم کارکرد تایمر در زمان مورد نظر مواجه شدید، لازم است با یک تکنین برق ارتباط بگیرید و مشکل را ریشه یابی کنید.

این موضوع را هم در نظر داشته باشید که تایمر مخصوص راه پله با سنسور مشاعات متفاوت است و با دو دستگاه جداگانه سروکار دارید. در واقع سنسور راه پله تنها برای خاموش شدن طراحی شده‌است؛ یعنی خودتان باید اقدام به روشن کردن لامپ‌ها کنید و خاموش شدن را به تایمر بسپارید.

 

از دیگر مشکلاتی که برای عیب‌یابی سنسور چشمی راه پله برایتان به وجود بیاید آن است که پس از روشن کردن لامپ‌ها و استفاده از دستتان، بلافاصله پس از رها کردن، برق‌ها خاموش می‌شوند. اگر چنین است، مشکل حتماً با تایمر و فیوز تایمر مرتبط است.

برای حل این اختلال ابتدا از سلامت فیوز تایمر مطمئن شوید. اگر فیوز تایمر درست است بعد از آن باید تایمر را بررسی کنید. در چنین شرایطی احتمال سوختن تایمر وجود دارد. بدین منظور لازم است اقدام به تعویض و یا تعمیر تایمر کنید.

 

مشکل سنسور چشمی راه پله

 

تأثیر سیم کشی ساختمان در مشکل سنسور چشمی راه پله

پیش از آنکه بخواهید تایمر و سنسور چشمی راه پله را نصب کنید باید نسبت به وضعیت سیم کشی ساختمان مطلع باشید. این یکی از مهمترین نکاتی است که در عیب‌یابی سنسور چشمی راه پله در نظر بگیرید. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که حتی با وجود بررسی سیم کشی‌ها ساختمان احتمال اختلال در مدار در آینده وجود دارد.

 

 

و در نهایت …

قبل از گفتن کلام پایانی باید این جمله رو به شما بگوییم که، همانطور که می دانید، چشمی و سنسور دزدگیر اماکن دارای گونه های مختلفی هستند که هر کدام برای یه نوع فعالیت مورد استفاده قرار می گیرند؛ از همین رو شما می توانید جهت اطلاع بیشتر از این گونه ها روی کلمه انواع چشمی دزدگیر کلیک کنید. و در نهایت به عنوان جمع‌بندی کوتاهی از این مطلب، باید بگوییم اگر خرابی سنسور چشمی راه پله تان با این موارد حل نشود، نیاز به ارتباط با تکنسین مربوطه دارید. در این زمان تعمیر سنسور چشمی راه پله را به او بسپارید تا مشکل را برطرف کند. اگر تجربه خرابی و عیب‌یابی سنسور چشمی راه پله را داشته‌اید، در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

55 دیدگاه در “مشکل سنسور چشمی راه پله را با این 3 راه حل، ریشه کن کنید!

  1. sbr گفت:

    سلام.من ی سنسور سقفی 360درجه دارم ک اوایل ک خریده بودم از فاصله 15متری هم جواب میداد.ولی ی روز حواسم نبود نمیدونم جای فاز ونول اشتباه زدم یا ی چیز دیگه سیما جرقه زد ومن دوباره بررسی کردم ووصل شد حالا حساسیتشه از دست داده وحتما باید زیرش باشی تا روشن بشه هر قطعه ای تعویض کردم نشد.علتش چیه.با سپاس

    1. مصطفی منصوری گفت:

      سلام و ارادت ابتدا ببینید سنسور شما اصلا عمل میکند یا نه یعنی سیستم رو فعال کنید ابتدا و بعد تکون بخورید ببنید آژیر و اعلام دارید شاید فقط نور سنسور شما داره روشن میشه و سنسور شما به دستگاه دستور ارسال نکنه و بعد اگر دیدید کلا کار نمیکنه که باید یک سنسور جدید خریداری کنید و در غیر اینصورت عمر مفید سنسور 360 درجه شما کم شده.
      پیشنهاد ما به شما سنسور برند فوتال یا براوو که هر دو در سایت موجود هست می باشد.

      1. بهمن گفت:

        چشمی راه پله تایمرش روی چند باید باشد معمولا

        1. مصطفی منصوری گفت:

          سلام و ارادت
          بسته به حجم تردد و میزان دلخواه شما حقیقتا هیچ اصول خاصی نداره ولی عموما بسته به تعداد طبقات هم دارد که وسط راه پله خاموش نشود .
          سپاس

      2. فرشاد گفت:

        شما اصلا بدون دقت و توجه جواب دادی ایشون از سنسور روشنایی صحبت کرده نه چشم دزدگیر؟ یکم توجه خوبه مردم اشتباه راهنمایی نکنیم

        1. علی گفت:

          باسلام وبا آرزوی سلامتی
          علت روشن موندن ثابت سنسور پارکینگ چیست

          1. مصطفی منصوری گفت:

            سلام و ارادت به احتمال زیاد اون رو روی حالت دائم گذاشتید

  2. امیر گفت:

    سلام من یک چشمی راه پله دارم که روشن نمیشه و ولتی که داخل لامپ میره 11ولت هست میتونه از ای سی lm324n باشه یا مشکل چیز دیگه است

    1. مصطفی منصوری گفت:

      سلام و ارادت این مسئله رو از الکتریکی و نصاب های برقی باید پیجو باشید
      سپاس

  3. سجاد گفت:

    سلام سنسور سقفی ۳۶۰ درجه در سرویس بهداشتی ولی لامپ و سنسور باهم منفجر شدن مشکل کجاست

    1. مصطفی منصوری گفت:

      سلام و ارادت
      ورودی و خروجی در سنسور به احتمال زیاد اشتباه جای گذاری شده.

      1. جعفرزاده گفت:

        سلام ما تو پارکینگ چند تا لامپ داریم که یکی از اونها مرتب و خود به خود روشن و خاموش میشه. علتش چی میتونه باشه

  4. Tohid گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من توی راهرو یه چراغ چشمی دارم که خود به خود روشن میشه یعنی چیزی هم نمیبیه بازم روشن میشه مشکل چیه؟؟؟

  5. علی گفت:

    سلام من یه سنسور حرکتی شیله خریدم ولی گربه سگ رو میخوام از جلوش رد میشن نگیره امکانش هستش

    1. مصطفی منصوری گفت:

      سلام ارادت
      باید از سنسور وزنی استفاده کنید

  6. موسوی گفت:

    سلام.یک سنسور سقفی در راه پله نصب شده که تاحالا خوب کار میکرد ولی اخیرا بدون اینکه کسی تردد کنه خود به خود روشن میشه و وقتی تایمش تموم میشه بعد از دوثانیه خاموش شدن دوباره روشن میشه.لطفا بفرمائید علت آن چیست؟

    1. مصطفی منصوری گفت:

      سلام اقلام مصرفی هستن و باید تعویض کنید

  7. فرامرز گفت:

    سلام…سنسور زیر زمین دارم و روشن مونده و هر کاری میکنم لامپها رو خاموش نمیکنه…هر چقدر هم تنظیم میکنم اصلا کار نمیکنه

    1. مصطفی منصوری گفت:

      احتمالا به مشکل خورده با برقکار یا الکتریکی محلتون هماهنگ کنید✅

  8. امین گفت:

    سلام یه سنسور چشمی سقفی خریدم وصل کردن وقتی حرکت میبینه روشن میشه و وقتی کسی نیست خاموش میشه یعنی دقیقا برعکس عمل میکنه کدوم سیم رو اشنباه وصل کردم؟

    1. امین گفت:

      ببخشید وقتی حرکت میبینه خاموش میشه و وقتی کسی نیست روشنه😁

      1. مصطفی منصوری گفت:

        یه ارتباط با الکتریکی و یا نصاب محلتون بگیرد.

        1. کیوان گفت:

          سلام
          سنسور داخل راه رو قطع و وصل انجام میده ولی لامپ خاموش نمیشه ۲۴ ساعته روشن میمونه.دلیلش چیه؟

          1. مصطفی منصوری گفت:

            سلام
            از برق کار یا الکتریکی مشورت بگیرید

    2. مصطفی منصوری گفت:

      این که شما فرمودین که دقیقا درست داره کار میکنه✅

  9. سینا گفت:

    سلام، سنسور پارکینگ ما هر وقت همسایه‌ها زیاد تحریکش میکنن یکسره میشه یعنی دیگه لامپ‌ها رو خاموش نمیکنه -منظور از زیاد بیشتر از ۲۰ دقیقه نیم ساعت هست یعنی مداوم ۵ دقیقه ۵ دقیقه تحریک بشه و نزارن خاموش بشه- بعد از این وضعیت باید بازش کرد یکی دو روز بعد وقتی می‌بندیش دوباره درست عمل می‌کنه می‌خواستم بدونم این مشکلش چیه؟

    1. مصطفی منصوری گفت:

      چشمی های پارکینگ مصرفی هست و طول عمر دارن.

    2. حسینی گفت:

      احتمالا لامپ کم مصرف بهش متصل شده که جریان کشی استارت بالا دارن یا تعداد لامپ هارو کم کنید یا نوع لامپ 100معمولی عوض کنید

  10. علی گفت:

    سلام سوال در مورد سنسور دیواری داخل راهرو هستش که طی دو ماه تمام هالوژنهای بسته شده به این سنسور میسوزن

  11. فرهاد گفت:

    سلام برای راه پله ها چراغ سنسور دار سقفی تهیه کردم و اون ها رو یک برق کار وصل کرده عملکرد همشون درست کار میکنن الا یکیشون که وقتی نزدیکش میشیم از فاصله مناسب صدای تیک عملکرد سنسور میاد ولی چراغ روشن نمیشه وقتی درب شیشه ای روش رو باز میکنیم لامپ روشن میشه و عملکردش کاملا درسته ولی بعد از بستنش بعد از چند بار تردد دوباره مشکل شروع میشه و روشن نمیشه چراغ لطف میکنید راهنمایی کنید ممنون

    1. مصطفی منصوری گفت:

      سلام
      ارادت
      از برق کار یا الکتریکی مشورت بگیرید

  12. مراد گفت:

    سلام من یک سنسور را پله دارم فقط یک یا دو لامپ میخواهم روشن کنه سنسور قشنگ کار میکنه ولی کاملن لامپها را خاموش نمی کنه دلیلش چیست لموقعی خاموش میشن لامپها تند تند در حالت نیمه خاموش چشمک میزنن

    1. مصطفی منصوری گفت:

      سلام
      از برق کار مشورت بگیرید

    2. محمد گفت:

      سلام جای فاز و نول لامپها را عوض کنید شاید درست شود

    3. علی۴۳ گفت:

      لامپ کوچک داخل کلیدراقطع کن

  13. کیومرث نریمانی گفت:

    سلام سنسور راه پله ساختمان لامپش روشن نمیشد لامپ رو عوض کردیم باز روشن نشد و سنسور داخلش جرقه زد چه مشکلی داره.لطفا راهنمایی بفرمایید

  14. کیومرث گفت:

    سلام و درود.چراغ سنسوردار راهرو لامپش سوخته بود عوض کردم دوباره روشن نمیشه و سنسورش جرقه زد بفرمایید چکار کنم.لطفا راهنمایی کنید

    1. مصطفی منصوری گفت:

      سلام
      ارادت از الکتریکی ها و برق کار ها مشورت بگیرید

    2. یدالله گفت:

      سلام لامپ راهرو با روشن شدن یکی از لامپهای پاگرد .لامپهای پاگرد بالا و پایین هم سنسورش عمل میکنه و روشن میشه .دلیلش چی میتونه باشه. ممنون از راهنمایی

      1. مصطفی منصوری گفت:

        باسلام از الکتریکی و افراد برق کار مشورت بگیرید

  15. غلامرضا گفت:

    سلام.سنسور راه پله دارم که لامپ دائم روشن می مونه وخاموش نمیشه مشکلش؟ آیا این سنسورها تعمیر میشن؟ ممنون

    1. مصطفی منصوری گفت:

      باسلام از الکتریکی و افراد برق کار مشورت بگیرید

  16. یدالله گفت:

    سلام لامپ راهرو با روشن شدن یکی از لامپهای پاگرد .لامپهای پاگرد بالا و پایین هم سنسورش عمل میکنه و روشن میشه .دلیلش چی میتونه باشه. ممنون از راهنمایی

    1. مصطفی منصوری گفت:

      باسلام از الکتریکی و افراد برق کار مشورت بگیرید

      1. محمدی گفت:

        سلام یه چراغ حرکتی داخل حیاط دارم ۳۶۰درجه.با تکان خوردن درخت دائم روشن و‌ آموزش میشه چکار کنم حساسیتش کم بشه؟

        1. احسان گفت:

          با عرض سلام و خسته نباشید.من یه سنسور حرکتی برای لامپهای راه پله دارم چند وقتی هست درست کار میکرد اما الان از هر دوسه باری که کسی رد میشد یه بار روشن میشد.ولی باز الان یکی دو روزه کلا روشن نمیشه لامپ هارو تست کردم درسته.میشه راهنمایی کنید لطفا؟

          1. مصطفی منصوری گفت:

            سلام و ارادت
            حساسیت اون رو زیاد کنید

      2. جاوید اکبری گفت:

        سلام خسته نباشید لامپ توی راه رو ما اوایل درست کار می‌کرد ولی بعد چند وقت حتی اگه کسی از جلوش رد نمیشد هم خودش خاموش روشن میشد چندبار بعد خاموش میشد .ولی الان کلا شب هیچی از جلوش رد نمیشه ولی خودبه خودش خاموش روشن میشه

  17. حسام گفت:

    4 تا هالوژن 5 وات از 5 تای راه پله سوخته بودن اما سنسور حرکتی سقفی سالم بود. من لامپ های سوخته رو با همون مدل 5 وات تعویض کردم. اتفاقی که افتاد این بود که سنسور یکی دو ساعت درست کار کرد اما بعدا دیگه لامپ ها کلا روشن موندن. سنسور رو با سنسور جدید تعویض کردم. دو روز درست خاموش و روشن کرد و روز سوم باز هم کلا لامپ ها روشن موندن. صدای تق از سنسور میاد وفتی تایمش تموم میشه ولی لامپ ها روشن میمونن . چون سنسور رو اکبند خریده بودم بعید میدونم با خرید سنسور جدید مشکل حل بشه. به نظرتون مشکل از کجاست که در عرض دو روز سنسور از کار افتاد؟ معما شده.

  18. رضا گفت:

    چشمی های راه پله زیادی تو بازار هست که بیشترشون چینی هستند و بعد از یه مدتی عملکردشون دچار مشکل میشه. یه مدل تو دیجی کالا بود به نام بینادید اول یه دونه خریدیم بسیار عالی بود و بعد 20 تا ازش خریدیم الان چند سالی هست بدون مشکل کار می کنه.

  19. حمید گفت:

    سلام چراغ پارکینیگ ما با وجود داشتن سنسور متاسفانه یک سره روشن می ماند علت از چی می تونه باشه

  20. مهدی پوراحمدی گفت:

    سلام یک چشمی راه پله دارم که مستقیم شده یعنی که یکسره کار میکند باید چه کار کرد

    1. مصطفی منصوری گفت:

      سلام و ارادت
      احتمالا اون رو رو حالت دائم گذاشتید

  21. عرفان گفت:

    با سلام.یک چشمی سقفی تایم ایران برای پارکینگ نصب کردم. حساسیتش هم رو زیاد گذاشتم ولی با اینحال باید بریم زیر چشمی تا لامپ های پارکینگ روشن کنه. قبلاً هم همین چشمی رو داشتم که نزدیکه ۲ سال کار کرد.آیا میتونه از نصبش باشه یا نه؟

  22. مهدی گفت:

    سلام
    تو راه پله یه چشمی هست که قبلا خوب کار می کرد
    ولی الان دائم روشنه
    درست شدنی هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *