دوربین مدار بسته

دوربین ترمال یا حرارتی چیست؟

دوربین مداربسته حرارتی

با پیشرفت علم، دوربین های مداربسته نیز پیشرفت بسیاری کرده اند و مدل های گوناگونی از آن ها تولید شده است. ما در متن امروز قصد داریم تا شما عزیزان را با یکی از مدل های پرطرفدار دوربین های امنیتی آشنا کنیم و به جواب این سوال که دوربین مداربسته حرارتی چیست و چه مزایا و ضعف هایی دارد برسانیم. پس با صفاتک همراه باشید.

 

دوربین ترمال چیست؟

در پاسخ به این سوال، که دوربین مداربسته حرارتی چیست، باید بدانید که دوربین ترمال، یک دوربین مدار بسته ی حرارتی و گرمایی است که در زبان انگلیسی به آن Thermal CCTV camera نیز گفته می شود.

دوربین های مدار بسته ای که از طریق حرارت و گرمایش کار می کنند از نظر ساختاری تفاوت زیادی با سایر مدل های دوربین های مداربسته ندارد. با این وجود باید گفت که نوع لنزی که در ساخت این دوربین ها از آن استفاده شده است با سایر لنزهای مدل های دیگر دوربین های امنیتی متفاوت است. بنابراین زمانی که محیط به هر دلیلی تاریک است و از نور کافی برخوردار نمی شود، دوربین های مداربسته ی ترمال با استفاده از نور های مادون قرمز و امثال آن، حیوانات و افراد را شناسایی می کنند و از آن ها تصویر برداری می کنند.

 

دوربین مداربسته ترمال

 

 

نقاط قوت و ضعف دوربین مداربسته حرارتی چیست؟

اکنون که به پاسخ این سوال که دوربین ترمال چیست دست یافته اید، زمان آن رسیده است تا یک قدم فراتر برویم و در خصوص جزئیات بیشتر آن اطلاعاتی به دست بیاوریم. بهترین ویژگی ها و بدترین ویژگی های دوربین مداربسته حرارتی چیست؟ در ادامه، لیستی از این نقاط و ویژگی ها را مشاهده خواهید کرد:

 

ویژگی های مثبت دوربین ترمال چیست؟

مانند بسیاری از دوربین های مداربسته، دوربین امنیتی ترمال نیز از نکات مثبت و منفی خاص خود برخوردار است. البته نکته ای که وجود دارد این است که بر اساس نیازی که شما دارید، در بسیاری از مواقع استفاده از این دوربین ها بسیار مناسب تر از استفاده از سایر مدل ها می باشد. لازم به ذکر است که بسیاری از متخصصان پیشنهاد می کنند تا به تنهایی از دوربین مدار بسته ی حرارتی استفاده نشود، بلکه در کنار یک دوربین مدار بسته ی عادی که تصاویر را در نور مناسب ثبت می کند، از یک دوربین مدار بسته ی گرمایی نیز استفاده شود. در لیست زیر، شما ویژگی های مثبت این مدل از دوربین های مداربسته را مشاهده خواهید کرد.

 

قدرت بالا در تشخیص همه ی موجودات

با توجه به این که اساس کار این دوربین، تشخیص موجودات زنده و انسان ها بر پایه ی حرارت و گرمای بدن آن ها می باشد، بسیاری از عوامل و مواردی که برای دوربین های عادی مانع محسوب می شوند، نمی توانند برای این مدل از دوربین های امنیتی مشکلی ایجاد کنند. همچنین، اگر سارق یا فرد مشکوک، در پشت یک مانع مانند یک دیوار و یا یک درخت پنهان شده باشد، این دوربین ها همچنان قادر خواهند بود تا او را با استفاده از گرمای بدنش تشخیص دهند.

 

مزایای دوربین مداربسته حرارتی

 

 

مقاومت در مقابل آب و هوا

بسیاری از دوربین های مداربسته، در زمان هایی مثل باران و طوفان محدود می شوند و نمی توانند به خوبی تصاویر مورد نظر شما را ثبت کنند. چرا که حوادث طبیعی مانند برف و باران می تواند باعث تاریک تر شدن فضا شود و به صورت مستقیم در کیفیت تصاویر نهایی این دوربین ها تاثیر زیادی بگذارند. با این وجود، یک دوربین مداربسته ی حرارتی حتی در بدترین شرایط آب و هوایی نیز دچار مشکل نمی شود و می تواند مانند قبل به ثبت تصاویر و ویدیوهای مورد نظر خود بپردازد.

 

محدود نبودن به فاصله های نزدیک

لنز بسیاری از دوربین های عادی برای یک فاصله ی مشخص مناسب است و از آن فاصله دورتر را به خوبی پوشش نمی دهند و عکس هایی با کیفیت مناسب به شما تحویل نخواهند داد. با این وجود، فاصله برای دوربین های حرارتی و گرمایی اهمیتی ندارد و آن ها می توانند هر موجود زنده ای را از فاصله ی زیاد هم شناسایی کنند.

 

مناسب برای استفاده در مستند سازی

بسیاری از مستند سازان برای فیلم برداری از حیات وحش و حیوانات گوناگون از این دوربین ها استفاده می کنند. چرا که این دوربین ها حتی در تاریکی مطلق نیز به خوبی عمل می کنند و نیازی به لامپ و سایر وسایل برای روشن کردن محیط نیازی ندارند.

 

ویژگی های منفی دوربین مداربسته حرارتی چیست؟

اکنون که متوجه شده اید که نکات مثبت دوربین ترمال چیست، زمان آن رسیده است که با حقیقت روبرو شویم و به بررسی نقاط ضعف این مدل ها نیز بپردازیم.

 

دوربین حرارتی

 

 

بالا بودن قیمت این دوربین مدار بسته

این دوربین، یکی از گران ترین مدل های دوربین های مدار بسته ی موجود در بازار به شمار می رود. البته شاید به خودی خود قیمت این مدل با توجه به کاربرد های فراوان و نکات مثبت آن به نظر زیاد جلوه نکند اما زمانی که قیمت این مدل را با سایر مدل های موجود در بازار مقایسه می کنید متوجه خواهید شد که این دوربین به نسبت از مدل های دیگر گران تر می باشد.

 

محدود بودن رزولوشن و کیفیت دوربین

دوربین های حرارتی برعکس مدل های دیگر از رزولوشن های بالا پشتیبانی نمی کنند. در واقع باید بگوییم که حداکثر رزولوشن این دوربین ها در حد 288 × 384 می باشد. البته باید توجه داشته باشید که پیش از این هم ذکر شد که بهترین راه استفاده از این مدل ها این است که از آن ها در کنار یک دوربین مداربسته ی عادی استفاده شود، چرا که در اصل هدف ساخت این دوربین ها این نبوده است که به جزئیات تصاویر و فیلم های ثبت شده توجه شود.

 

دوربین ترمال

 

 

بلا استفاده بودن برای تشخیص چهره

در ادامه ی نکته ای که در مورد قبل ذکر شد، این موضوع نیز غیر قابل اجتناب است. دوربین های حرارتی و ترمال برای فعالیت هایی مانند تشخیص چهره ی افراد مناسب نیستند. علت آن نیز ساده است چرا که این دوربین ها بر روی حرارت و گرمای بدن موجودات تمرکز می کنند و بر اساس آن افراد را شناسایی می کنند بنابراین ظاهر و چهره ی افراد در این دوربین ها قابل ثبت نمی باشد.

 

در طول این متن تلاش کردیم تا بهترین و کامل ترین پاسخ را برای سوال اصلی این مطلب یعنی دوربین مداربسته حرارتی چیست به دست بیاوریم. با این وجود، شما هم می توانید در صورت داشتن تجربه ی استفاده از این دوربین های مدار بسته، نظر خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید. از همراهی و توجه شما عزیزان تا این لحظه متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *