دوربین مدار بسته

هر چیزی که لازم است در خصوص قوانین نصب دوربین مداربسته بدانید

قوانین نصب دوربین مداربسته

امروزه استفاده از دوربین مداربسته در اماکن گوناگون بسیار رایج شده است. با این وجود، لازم است پیش از هر گونه اقدامی نسبت به قوانین نصب دوربین مداربسته اطلاعات لازم را به دست بیاورید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با تمامی نکات مهم در خصوص نصب دوربین مداربسته و قوانین ویژه‌ی آن آشنا کنیم.

 

تبصره‌های گوناگون در خصوص قوانین نصب دوربین مداربسته

قانون در موارد گوناگون به موضوع نصب دوربین‌های مداربسته اشاره کرده است. این موضوع به این دلیل مورد اهمیت واقع شده است که دوربین‌های مدار بسته قابلیت کنترل و ضبط تمامی حوادث و اماکن اطراف خود را دارند و در صورتی که به ملک شخصی افراد دیگر دید داشته باشند در واقع به حریم شخصی آن افراد وارد شده اند که این بر خلاف قانون کشور است. لیستی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، قوانینی است که برای راحت‌تر عمل کردن صاحبان دوربین‌های مداربسته اعمال شده اند.

 

اصل ۲۵ قانون اساسی کشور

این اصل در این خصوص صحبت می‌کند که هر گونه بازرسی نامه‌ها، استراق سمع و ضبط مکالمه‌ی افراد و سایر مواردی که به تجسس در زندگی شخصی افراد مربوط می‌شود ممنوع است، مگر این که قانون آن را به ضرورت امنیت سایر شهروندان در مواردی خاص آزاد اعلام کند. درست مانند زمانی که با استفاده از دوربین مدار بسته به دستگیری یک مجرم پرداخته می‌شود.

ماده‌ی ۴۱ منشور حقوق شهروندی

این ماده به این مسئله اشاره می‌کند که در صورتی که کسی در اماکن عمومی، محیط کار، فروشگاه‌ها و سایر محیط‌هایی که در آن خدمتی به مردم ارائه می‌شود به شکل خلاف قانون کنترل صوتی و تصویری داشته باشد جرم کرده است و این کار او ممنوع است.

با این وجود با توجه به اهمیتی که صیانت و محافظت از مال و مسکن مردم طبق اصل ۲۲ قانون اساسی دارد، استفاده از دوربین مداربسته به این منظور و به شرط وارد نشدن به حریم شخصی مردم مجاز است.

 

تبصره ها و قوانین نصب دوربین مداربسته

 

نکته: به این موضوع توجه داشته باشید که در صورتی که قصد نصب دوربین مدار بسته را در محل مورد نظر خود دارید، طبق قانون باید به صورت یک تابلو یا اعلامیه حضور دوربین مداربسته‌ی خود را در آن محل به دیگران اطلاع بدهید، در غیر این صورت کار شما به عنوان تجسس و استراق سمع و به شکل جرم محسوب می‌شود.

نکته‌ی دیگر این است که نصب دوربین مداربسته باید علاوه بر داشتن تابلو و اعلان مربوط، به شکل کاملا واضح انجام شود. بنابراین نصب دوربین مداربسته‌ی مخفی نیز طبق قانون جرم محسوب می‌شود.

همچنین باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که نصب دوربین مداربسته یا میکروفون ضبط صدا در نزدیکی پادگان‌ها و پایگاه‌های نظامی و سایر ساختمان‌های مهم وابسته به دولت مانند سفارت خانه‌ها و … اکیدا ممنوع است.

نکته: برخی افراد با داشتن دلیل و مدرک محکم می‌توانند به اداره‌ی نیروی انتظامی یا سایر مراجع قضایی مراجعه کنند تا برای نصب دوربین مداربسته در اماکنی که نصب دوربین در آن جا غیرمجاز و ممنوع است مجوز نصب دوربین دریافت کنند.

 

قوانین نصب دوربین مداربسته در ادارات و محل کار افراد

علاوه بر قوانین و نکاتی که در بخش قبل با آن‌ها آشنا شدید، نصب دوربین مداربسته در یک اداره یا محل کار نیز قوانین مخصوص به خود را دارد. به طور مثال، در صورتی که رییس یا مدیر یک شرکت قصد داشته باشد در محل کار مورد نظر خود دوربین مداربسته یا میکروفون نصب کند باید در این خصوص با کارکنان و کارمندان خود صحبت کند و موارد زیر را برای آن‌ها شرح دهد:

  • توضیح دادن علت الزام نصب دوربین مداربسته در محل کار
  • مشخص کردن تمامی نقاط و اماکنی که توسط این دوربین‌ها مورد پوشش و بازرسی قرار خواهند گرفت
  • تعیین کردن روش‌های مناسب برای حفظ حریم شخصی کارمندان و کارکنان شرکت
  • توضیح دادن نحوه‌ی استفاده از تصاویر و ویدیوهایی که توسط دوربین ضبط خواهد شد

 

محدودیتها و قوانین نصب دوربین مداربسته

 

 

قوانین نصب دوربین مداربسته در ساختمان‌های مسکونی

نصب دوربین‌های امنیتی در یک ساختمان و یا مجتمع مسکونی می‌تواند با توجه به مشارکتی بودن قسمت‌های مختلف مکان موضوع حساسی باشد. درست مانند نصب یک دوربین امنیتی در شرکت یا محل کار، برای این که در ساختمان خود دوربین نصب کنید باید همه‌ی افراد ساکن ساختمان را از این تصمیم خود آگاه کنید و رضایت آن‌ها را کسب کنید.

همچنین، در صورتی که قصد دارید در بخش‌های مشاع مانند پارکینگ، راه پله و … نسبت به نصب دوربین اقدام کنید نیاز به تایید صاحبان واحدهای دیگر دارید. چرا که باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که هزینه‌ی نصب دوربین مدار بسته در قسمت‌های مشاع ساختمان معمولا بین ساکنان ساختمان تقسیم می‌شود.

نکته‌ی دیگری که لازم است در این خصوص به آن توجه داشته باشید این است که در اکثر مواقع، در آسانسور ساختمان از دوربین‌های مداربسته‌ی مخفی و به اصطلاح توکار استفاده می‌شود. برای این کار، قانون ایجاب می‌کند که حتما از یک اعلان یا تابلو در آسانسور استفاده کنید تا همه‌ی افراد از وجود دوربین در آسانسور آگاه شوند. شما می‌توانید برای دانستن راه های تشخیص دوربین مداربسته مخفی این مقاله را مطالعه کنید.

در خصوص مجازات نصب دوربین مداربسته قانون خاصی وجود ندارد، با این حال، در صورتی که فیلم و صوت شخصی از طریق سامانه‌های رایانه ای و یا مخابراتی و بدون اجازه‌ی او پخش شود یا در اختیار دیگران قرار بگیرد، این مورد مجازات حبس و همچنین جریمه‌ی نقدی را برای فرد خاطی به دنبال خواهد داشت.

 

نکات مهم در خصوص خرید دوربین مداربسته

بسته به محل مورد نظر شما و عملکردی که از دوربین مداربسته‌ی خود انتظار دارید قیمت دوربین متفاوت خواهد بود. به طور مثال قیمت دوربین مداربسته ارزان شاید به نظر ایده آل برسد اما ممکن است در آینده به دلایل مختلف شما را دچار مشکل کند.

 

معرفی قوانین استفاده از دوربین مداربسته

 

به همین علت است که لازم است برای پیدا کردن بهترین دوربین مداربسته که مناسب شما و نیازهایتان باشد به ویژگی‌های یک دوربین خوب توجه کنید.

  • بی سیم یا سیم دار بودن دوربین
  • جنس و مقاومت بدنه‌ی آن در برابر باد، باران، گرد و خاک و …
  • داشتن قابلیت زوم یا چرخش ۳۶۰ درجه
  • کیفیت آن در شب یا نور کم
  • داشتن قابلیت ضبط صدا یا اتصال میکروفون به آن

با در نظر داشتن تمامی این نکات می‌توانید به خوبی دوربین مدار بسته ای که مناسب استفاده‌ی شما می‌باشد را پیدا کنید. در کنار توجه به قوانین نصب دوربین مداربسته، همواره به یاد داشته باشید که با توجه به اهمیت بالا و نقش دوربین مدار بسته در امنیت مکان مورد نظر شما، همیشه بهتر است که پیش از اقدام نسبت به خرید دوربین مداربسته با یک فرد متخصص مشورت کنید. در این مواقع یک فرد باتجربه می‌تواند با توجه به مکان مورد نظر بهترین دوربین مدار بسته را برای شما پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *