دوربین مدار بسته

فریم ریت در دوربین مداربسته چیست؟

فریم بر ثانیه در دوربین مداربسته

در هر مدلی از دوربین مدار بسته، معیارهای مختلفی وجود دارد که باعث متفاوت شدن هر مدل از مدل های دیگر می شوند. یکی از مهم ترین معیارهایی که نقش مهمی را در کیفیت نهایی دوربین های مداربسته ایفا می کند، فریم بر ثانیه در دوربین مداربسته و یا FPS آن است. ما در مطلب امروز قصد داریم تا شما را با مفهوم FPS در دوربین مداربسته آشنا کنیم و تمام نکات مهمی که در این خصوص وجود دارد را برای شما توضیح دهیم. پس با صفاتک همراه باشید.

 

فریم بر ثانیه در دوربین مداربسته چه معنایی دارد؟

فریم بر ثانیه و یا فریم ریت (frame rate) تعداد فریم های تصاویری است که در هر ثانیه و توسط دوربین مداربسته ثبت می‌شود. مفهوم FPS در دوربین مداربسته به معنای frame per second است. هر فیلم، از تعداد زیادی فریم تشکیل شده است که با پشت سر هم نشان دادن این فریم ها و تصاویر، فیلم و محصول نهایی به نمایش در می آید. معمولا مقدار استاندارد فریم بر ثانیه در دوربین های مدار بسته ۲۵ تا ۳۰ فریم در ثانیه می باشد، چرا که اگر تعداد فریم ها کم باشد، بسیاری از جزئیات فیلم مشخص نخواهند بود و فیلم به صورت روان پخش نخواهد شد، بلکه حالتی بریده بریده و شکسته پیدا می کند.

 

FPS در دوربین مداربسته

 

بنابراین، این که دوربین تعداد مناسبی از فریم های یک فیلم را ضبط کند و نمایش دهد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. البته بسیاری از شرکت ها هستند که دیگر دوربین های مداربسته ای تولید نمی کنند که فریم بر ثانیه ای کمتر از ۱۵ فریم داشته باشند، با این وجود، با توجه به این موضوع که تنوع دوربین های مدار بسته در گذر زمان بیشتر و بیشتر می شود بسیاری از مدل ها وجود دارند که فریم بر ثانیه ای کمتر از ۱۵ و یا حتی بیشتر از ۳۰ داشته باشند. البته این دوربین ها معمولا برای آزمایش های مختلف مانند تست سرعت ماشین و موتور و … به کار می روند و چندان در بخش های امنیتی و حفاظتی پرکاربرد نیستند.

 

رابطه فریم بر ثانیه در دوربین مداربسته و کیفیت تصاویر نهایی

هر چقدر سرعت فرد یا شی بیشتر باشد، این احتمال که جزئیات آن از نظر پنهان بماند بیشتر است. بنابراین باید سرعت احتمالی افراد و اشیا را در زمان بررسی کردن تعداد فریم بر ثانیه در همه دوربین های مدار بسته را در نظر بگیرید. به طور مثال، انسان با هر قدم که در سرعت عادی برمی دارد، حدود یک متر را در ثانیه طی می کند. از طرف دیگر، انسانی که در حال دویدن با سرعت استاندارد باشد، در یک ثانیه مسافتی نزدیک به پنج متر را طی خواهد کرد.

همان طور که تا اینجا توضیح داده شد، می توانیم به این نتیجه برسیم که بالا بودن تعداد فریم بر ثانیه در دوربین مداربسته، علاوه بر این که باعث روان تر شدن فیلم نهایی ما خواهد شد، بلکه جزئیات بیشتری را از حرکت افراد و اشیای مختلف در محوطه مورد نظر را در اختیار ما خواهد گذاشت.

 

توجه به مفهوم FPS در دوربین مداربسته چه اهمیتی دارد؟

در زمان خریدن دوربین مداربسته، این که بدانید فریم بر ثانیه در دوربین مداربسته چه معنایی دارد و کاربرد دقیق آن چیست بسیار ضروری می باشد. با توجه به این موضوع که اهمیت تمام مکان هایی که شما قصد دارید در آن ها دوربین مدار بسته نصب کنید یکسان نیست، باید تشخیص دهید که کدام میزان فریم ریت در دوربین مداربسته برای محوطه‌ی مورد نظر شما مناسب تر می باشد.

 

فریم ریت در دوربین مداربسته

 

با این وجود لازم است یک نکته را به شما عزیزان گوشزد کنیم؛ تعداد فریم هایی که دوربین های مداربسته در هر ثانیه ثبت می کنند به وضوح تصویر ارتباطی ندارد. دلیل اصلی تار شدن تصاویر دوربین های مدار بسته، قابلیت کنترل خودکار شاتر آن می باشد‌ بنابراین در صورت تار شدن تصاویر، باید مشکل شاتر دوربین را بررسی کنید.

 

رابطه فریم ریت در دوربین مداربسته و رزولوشن آن

ممکن است تصور کنید که FPS در دوربین مداربسته با رزولوشن آن رابطه‌ی مستقیم دارد و هرچه تعداد فریم های دوربین امنیتی بالاتر باشد رزولوشن و کیفیت آن نیز بالاتر می رود. در حالی که این تفکر اشتباه است. در بسیاری از دوربین های حفاظتی و مداربسته، با بالا بردن رزولوشن دوربین، تعداد فریم ها را پایین می آورند. دلیل این کار نیز بسیار ساده است؛ با بالا رفتن رزولوشن تصاویر دوربین، طبیعتا سیستم پردازشگر دوربین به زمان بیشتری نیاز دارد تا بتواند هر تصویر را به خوبی پردازش کند. در صورتی که این سیستم پردازشگر از قدرت و ظرفیت مناسب برخوردار نباشد، ناچارا لازم است تا از تعداد فریم ها کم کنیم تا رزولوشن تصاویر به خوبی حفظ شود و تعادل در سیستم و عملکرد دوربین برقرار شود.

 

چگونه می توانیم FPS در دوربین مداربسته را بررسی کنیم؟

شما می توانید به راحتی و از روش های مختلف، میزان فریم بر ثانیه در دوربین مداربسته خود را بررسی کنید. راحت ترین راه، جستجوی اینترنتی است که از این طریق می توانید تمام اطلاعات موجود در خصوص دوربین مداربسته مورد نظر خود را مشاهده کنید. همچنین دفترچه راهنمایی که همراه محصول دریافت می کنید تمام این مشخصات را به شما اطلاع رسانی خواهد کرد.

 

فریم بر ثانیه در دوربین های مداربسته

 

معمولا تعداد فریم بر ثانیه در دوربین های مداربسته به دو شکل نوشته می شود که به فرکانس برقی موجود در کشور شما بستگی دارد. به طور مثال، ممکن است که یک دوربین مداربسته بتواند به صورت پیش فرض تا ۳۰ فریم بر ثانیه را ثبت کند، اما اگر فرکانس برقی کشوری که در آن زندگی می کنید به اندازه مورد نیاز دوربین کافی نباشد، این احتمال وجود دارد که این دوربین مدار بسته تنها تا ۲۵ فریم را در هر ثانیه ضبط کند.

 

تمام نکات مورد نظر ما در این مطلب گفته شد.امیدواریم توانسته باشیم تمام نکات ضروری و مهم را در خصوص مفهوم فریم بر ثانیه در دوربین مداربسته برای شما عزیزان شرح دهیم. از این که تا اینجا با ما همراه بوده اید، از شما عزیزان سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *