دوربین مدار بسته

۴ علت سوختن هارد دوربین مداربسته و راه‌های پیشگیری آن

علت سوختن هارد دوربین مدار بسته

بسیاری از دوربین‌های مداربسته با استفاده از هاردی که در دستگاه‌های DVR و یا NVR قرار می‌گیرد به ضبط تصاویر و ویدیوهای خود می‌پردازند. با این وجود، گاهی اوقات ممکن است با به وجود آمدن یک مشکل برای این قطعه، تمام کار دوربین مدار بسته مختل شود. در این متن قصد داریم تا شما را با چند علت سوختن هارد دوربین مداربسته آشنا کنیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

تست سوختن هارد در دوربین‌های مداربسته

پیش از آن که به دنبال علت سوختن هارد دوربین مداربسته بگردید، باید مطمئن شوید که مشکل واقعا از هارد است و قسمت یا قسمت‌های دیگری به مشکل برنخورده است. در این مسیر می‌توانید از یک فرد متخصص کمک بگیرید یا خودتان به بررسی شرایط موجود بپردازید.

ویژگی‌های سوختگی هارد دوربین مداربسته به شرح زیر هستند:

  • سیستم DVR یا NVR هارد را شناسایی نمی‌کند و محتویات آن را نمی‌خواند.
  • سیستم خطا می‌دهد و در خصوص مشکل هارد به شما اطلاع رسانی می‌کند.
  • دوربین روشن نمی‌شود و کار سیستم امنیتی با اختلال مواجه شده است.

 

در صورتی که هرکدام از این مشکلات بالا وجود دارد لازم است با یک فرد متخصص مشورت کنید و هارد را به نزد تعمیرکار بروید. در برخی موارد بازگردانی محتوا امکان پذیر است و در موارد دیگر نیاز است که یک هارد دیسک دیگر خریداری شود.

اکنون که می‌توانید سلامت هارد دیسک خود را بسنجید، شاید با این سوال درگیر باشید که چه عاملی باعث می‌شود هارد دیسک دوربین مداربسته بسوزد؟

 

دلایل سوختن هارد دوربین مدار بسته

 

۱- نفوذ رطوبت یا گرد و خاک به درون دستگاه

همیشه مراقب باشید تا هیچ گونه رطوبت یا گرد و غباری وارد دوربین مدار بسته یا دستگاه DVR و NVR شما نشود. با ورود گرد و خاک به هارد دیسک دوربین مدار بسته، دمای اطراف آن بالا خواهد رفت و این موضوع علاوه بر این که جلوی هارد دیسک را نسبت به درست کار کردن خواهد گرفت، از عمر مفید این قطعه‌ی حساس نیز کم خواهد کرد.

 

۲- خرید هارد بی کیفیت و ارزان تر

بسیاری از افراد از اهمیت بالایی که کیفیت هارد دوربین مدار بسته دارد بی اطلاع هستند و به همین علت فکر می‌کنند که اگر به خاطر هزینه‌ی کمتر، مدل کمتر شناخته شده یا ضعیف تری را خریداری کنند در آینده به مشکل بر نمی‌خورند. در حالی که در بسیاری از مواقع، صرفا خرید هارد کافی نیست و کیفیت آن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

از سوی دیگر، با خرید هارد دیسک با کیفیت پایین، علاوه بر این که خطر سوختن تصاویر و ویدیوهای دوربین مداربسته را بالا می‌برید، باید هزینه‌ی اضافه‌ای برای تعویض و خرید هارد جدید نیز بپردازید. پس چه بهتر که از همان ابتدا هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنید و در عوض هارد دیسک مناسب تری را خریداری کنید.

 

۳- استفاده از منبع تغذیه‌ی نادرست و ضعیف

یکی دیگر از چهار علت سوختن هارد دوربین مداربسته، استفاده‌ی نادرست از آداپتور است. استفاده از دستگاه‌های DVR و NVR برای ضبط تصاویر و ویدیوهای دوربین مدار بسته باعث شده اند که این سیستم و دستگاه نیاز به یک آداپتور یا منبع تغذیه‌ی قدرتمند داشته باشند.

در چنین شرایطی، خصوصا در مجتمع‌ها و سیستم‌های گسترده که دوربین‌های مداربسته‌ی آن از بیش از یک هارد دیسک استفاده می‌کنند، نیاز است تا این سیستم‌ها به یک آداپتور و منبع تغذیه‌ای با ظرفیت بیش از سه آمپر متصل شوند.

 

۴- وارد شدن ضربه و صدمه دیدن کارت حافظه

یکی دیگر از دلایل سوختن هارد دوربین مداربسته صدمه دیدن کارت حافظه است. محل نصب دوربین مداربسته از این نظر قابل توجه است که با کوچک ترین ضربه و یا لرزش ممکن است که هارد دیسک از جای خود خارج شود و علاوه بر حذف محتویات آن، کارایی خود را نیز از دست بدهد. بنابراین این نکته را فراموش نکنید که دوربین را در جایی قرار دهید که از دسترس دیگران دور باشد و به راحتی از سر جای خود جا به جا نشود.

 

علت سوختن دوربین مدار بسته

 

انتخاب بهترین نوع هارد دوربین مدار بسته

حتما تا اینجای کار متوجه شده اید که استفاده از یک هارد دیسک با کیفیت بهتر حتی اگر گران تر باشد به صرفه تر خواهد بود. با وجود چهار مورد بالا، احتمالا به این موضوع فکر می‌کنید که با وجود بالا بودن قیمت هارد دوربین مداربسته، بهترین گزینه‌ی موجود چیست؟ جای نگرانی وجود ندارد. در این بخش با بهترین نمونه‌های هاردهای مناسب برای سیستم دوربین مداربسته آشنا خواهید شد.

انتخاب برند و مدل مناسب برای هارد دیسک دوربین مدار بسته یکی از عواملی است که می‌تواند در اکثر مواقع جلوی به وجود آمدن مشکلاتی مانند سوختن هارد دیسک دوربین مدار بسته را بگیرد.

یکی از بهترین برندهایی که در حال حاضر هارد دیسک‌های گوناگونی برای استفاده‌های مختلف می‌سازد برند وسترن دیجیتال (Western Digital یا WD) است. هارد دیسک‌های این برند در سه رنگ متفاوت تولید می‌شوند که انتخاب رنگ نادرست برای استفاده‌ی شما نیز می‌تواند علت سوختن هارد دوربین مداربسته باشد.

 

– هارد دیسک وسترن دیجیتال رنگ آبی

این هارد با وجود این که صدای بیشتری نسبت به سایر رنگ‌ها دارد، اما هم سرعت قابل قبولی دارد و هم قیمت آن به صرفه است.

 

– هارد دیسک وسترن دیجیتال رنگ بنفش

این رنگ مناسب ترین گزینه برای استفاده در سیستم‌های امنیتی می‌باشد. به طور کل هارد بنفش دوربین مداربسته برای سیستم‌های DVR و NVR که لازم است همواره روشن باشند به کار می‌رود.

هارد دیسک وسترن دیجیتال رنگ بنفش– هارد دیسک وسترن دیجیتال رنگ طلایی

این رنگ نیز با توجه به این که در گرمای بالا می‌تواند کارایی خود را حفظ کند و سرعت بالایی دارد در مرکز داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

– هارد وسترن دیجیتال رنگ سبز

این هارد کم مصرف و بسیار به صرفه است. با این وجود تنها برای کارهایی مانند ذخیره و آرشیو اطلاعات مناسب هستند و برای پردازش و کارهای سنگین مناسب نیستند.

 

– هارد دیسک وسترن دیجیتال رنگ مشکی

این رنگ کاربردی شبیه به هارد آبی رنگ دارد، با این تفاوت که سرعت بالاتری دارد و برای سیستم‌های مخصوص بازی کاربرد بیشتری دارد.

 

– هارد وسترن دیجیتال رنگ قرمز

در پایان، هارد قرمز هم مناسب استفاده‌های طولانی مدت است. حتی با وجود چندین روز استفاده‌ی بدون توقف، این هارد دچار مشکل یا کندی نخواهد شد.

بنابراین همان طور که مشاهده می‌کنید، هارد دیسک بنفش وسترن دیجیتال یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در سیستم NVR و DVR دوربین‌های مدار بسته خواهد بود.

 

سخن آخر

با رعایت تمام نکاتی که در خصوص چهار علت سوختن هارد دوربین مداربسته گفته شد، می‌توانید به راحتی از وقوع این حادثه پیشگیری کنید و عمر هارد دوربین مداربسته‌ی خود را تا حد زیادی بالا ببرید. بنابراین بهتر است در این زمینه دقت فراوانی به خرج دهید و کیفیت را فدای قیمت پایین نکنید. شما عزیزان نیز می‌توانید اطلاعات خود را از سایر برندهای هارد دوربین مداربسته در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. از همراهی شما متشکریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *