مقالات آموزشی

زوم اپتیکال چیست و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

زوم اپتیکال

امروزه، با توجه به اهمیت فراوانی که دوربین های مداربسته در سیستم های امنیتی مکان های مختلف پیدا کرده اند، روز به روز به قابلیت های آن ها افزوده می شود. یکی از موارد مورد توجه در خصوص دوربین های مداربسته، قابلیت زوم آن ها است. در کل، دوربین های مداربسته دو نوع زوم دارند. نوع اول زوم دیجیتال و نوع دوم زوم اپتیکال که در مطلب امروز به معرفی و توضیح کامل آن برای شما عزیزان خواهیم پرداخت. برای این که همه چیز را در خصوص زوم اپتیکال دوربین مداربسته و نحوه محاسبه آن بدانید، با صفاتک همراه باشید.

 

زوم اپتیکال دوربین مداربسته چیست؟

زوم اپتیکال به نوعی از زوم و بزرگ نمایی گفته می شود که در آن با تغییر دادن فاصله کانونی لنز دوربین های مداربسته بزرگ نمایی صورت می گیرد. تصاویری که با استفاده از آن گرفته می شوند کیفیت بالایی دارند و برعکس زوم های عادی و دیجیتال، بزرگ نمایی باعث کاهش کیفیت آن ها نخواهد شد و جزئیات عکس حتی با وجود زوم کردن به خوبی قابل مشاهده هستند.

 

زوم اپتیکال دوربین مداربسته

 

به دلیل کیفیت بالای تصاویری که به وسیله زوم اپتیکال گرفته شده اند، این زوم در بسیاری از دوربین های حرفه ای و پیشرفته استفاده می شود. به دلیل اهمیت داشتن جزئیات در دوربین های مداربسته و سیستم های امنیتی، دوربین هایی که از این زوم استفاده می کنند در این زمینه بسیار محبوب و پرطرفدار هستند.

در کل، لنز دوربین های مدار بسته به دو نوع تقسیم می شود که به این شکل است: نوع اول لنز ثابت و نوع دوم لنز متغیر که زوم های اپتیکال مخصوص لنزهای متغیر هستند. در ادامه، برای این که بهتر زوم اپتیکال دوربین مداربسته را توضیح بدهیم، به مقایسه آن با زوم دیجیتال می پردازیم.

 

تفاوت زوم اپتیکال دوربین مداربسته و زوم دیجیتال

با توجه به این که در بخش قبلی به یک تعریف کلی از زوم اپتیکال رسیده ایم، در ادامه به تعریف زوم دیجیتال خواهیم پرداخت. در زوم دیجیتال، تمام تصویر با یک نسبت ثابت بزرگ نمایی می شود که این باعث کشیده شدن تصویر می شود و برعکس زوم اپتیکال، هیچ تغییری در فاصله کانونی لنز دوربین به وجود نمی آید. درست برخلاف زوم اپتیکال، زوم دیجیتال باعث کم شدن کیفیت عکس و کاهش وضوح جزئیات آن خواهد شد. در کل استفاده از زوم اپتیکال در دوربین مداربسته به همین علت رایج تر است. از سوی دیگر زوم اپتیکال باعث کاهش پیدا کردن زاویه دید می شود در حالی که زوم دیجیتال چنین محدودیتی ایجاد نمی کند.

 

زوم اپتیکال در دوربین مداربسته

 

به شما پیشنهاد می کنیم که از دوربین های مداربسته صفاتک دیدن کنید. برای این کار فقط کافی است روی کلمه خرید دوربین مداربسته کلیک کنید.

 

نحوه محاسبه زوم اپتیکال به چه صورت است؟

در هنگام خرید دوربین های مداربسته، علاوه بر بودجه مورد نظر شما و سایر شرایط، میزان زوم لنزها نیز باید مد نظر قرار بگیرد. این که از روی لنز متوجه شویم که میزان زوم اپتیکال چقدر است، کار بسیار راحتی است. تنها کاری که لازم است انجام دهید یک تقسیم ساده است. به طور مثال وقتی یکی از مدل های Canon را می بینید که در ساخت آن از لنز 18 – 55 استفاده شده است، تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که عدد بزرگ تر را بر عدد کوچک تر تقسیم کنید که در این مثال، این دوربین قابلیت زوم اپتیکال سه برابر را دارد.

 

انواع دوربین های مداربسته با زوم اپتیکال

تا اینجا به پاسخ این سوال رسیدیم که زوم اپتیکال چیست و با فواید آن نیز آشنا شدیم. در ادامه، به شرح و توضیح سه مدل مختلف دوربین هایی که زوم اپتیکال دارند پرداخته ایم.

 

نحوه محاسبه زوم اپتیکال دوربین مداربسته

 

 

دوربین های مداربسته با زوم اپتیکال دستی

همان طور که احتمالا می توانید از اسم این مدل حدس بزنید، دوربین هایی که زوم اپتیکال دستی دارند، نمی توانند بزرگ نمایی را به صورت خودکار و خود به خود انجام دهند. بلکه لازم است تا شما پیش از این که دوربین را در جای مورد نظر خود نصب کنید میزان زوم و زاویه دید را برای دوربین مشخص کنید و سپس آن را در جای خود قرار دهید. در حالت عادی این کار تنظیم دستی دوربین ها، نسبت به کار با سایر مدل های دوربین های مداربسته که زوم اپتیکال دارند کار دشواری محسوب می شود.

 

دوربین های مداربسته با زوم اپتیکال موتورایزی

این نمونه از دوربین ها، دارای یک موتور الکتریکی هستند که وظیفه آن تنظیم کردن فاصله کانونی است. این نمونه نسبت به مدل قبلی که زوم آن دستی بود پیشرفت چشمگیری کرده است و قابلیت تنظیم زوم را به صورت خودکار دارد. در واقع شما با استفاده از نرم افزار های مخصوصی که مسئولیت مدیریت این دوربین ها را به عهده دارند آن ها را هدایت و تنظیم می کنید و سطح زوم و زاویه دید آن ها را مشخص خواهید کرد.

 

زوم اپتیکال

 

 

دوربین های مداربسته با زوم اپتیکال گردان

ایده آل ترین مدل بین دوربین های مداربسته ای که از این نوع زوم استفاده می کنند، دوربین های مداربسته با زوم اپتیکال گردان یا (PTZ) هستند. این دوربین ها به راحتی توانایی حرکت کردن دارند و با قابلیت زوم با کیفیت خود می توانند نمای بسیار مناسبی را از همه زاویه های گوناگون به شما نشان دهند.

 

در پایان از همراهی شما تا این لحظه تشکر می کنیم. امیدواریم توانسته باشیم همه نکته های مورد نیاز را در خصوص زوم اپتیکال دوربین مداربسته برای شما جمع‌آوری کرده باشیم. شما نیز می توانید نظرات یا سوال های خود را در خصوص نحوه محاسبه این نوع زوم در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *