انواع چشمی دزدگیر

روش نصب بیم خطی؛ آموزش مرحله به مرحله نصب سنسور لیزری

بیم خطی

پنل دزدگیر سنسورهای متنوعی دارد. یکی از این انواع، بیم خطی (لیزری) است. روش نصب بیم خطی پیچیدگی چندانی ندارد. مزیت آن این است که نوعی حصار خطی نامرئی ایجاد می‌کند که اگر فرد یا شیء غیر مجازی از آن عبور کند، اعلام خطر را فعال می‌نماید. صفاتک در ادامه مطلب سما را با روش نصب بیم خطی لیزری، نحوه‌ی عملکرد و نکات مهم نصب آن آشنا خواهد کرد.

 

پیش‌نیازها برای نصب بیم خطی

بیم خطی که ممکن است با نام دزدگیر چشمی خطی هم شناخته شود، درواقع یک دستگاه دزدگیر مستقل به شمار نمی‌رود بلکه سنسوری است که با پنل دزدگیر مرتبط است. این دستگاه دارای دو بخش گیرنده و فرستنده است که با برقراری جریان سیگنال بین خود، خطی نامرئی ایجاد می‌کنند. با قطع این جریال سیگنالی، پیام به دزدگیر ارسال می‌شود و آژیر به صدا درمی‌آید. پیش از اقدام به نصب باید به این نکات توجه کنید:

 

بیم خطی لیزری

 

1- ابتدا به علائمی که روی دستگاه دیده می‌شود توجه داشته باشید. بخش‌هایی که با تیتر Warning یا Cution مشخص شده‌اند، نسبت به شرایطی هشدار می‌دهند که ممکن است برای نصب‌کننده یا خود سیستم، خطرناک و آسیب زننده باشد.

2- بیم خطی برای پیشگیری از نفوذ عامل انسانی است. اگر قصد دارید برای موارد دیگر نیز آن را استفاده کنید، باید درجه حساسیت آن را تست نمایید.

3- به مسیر احتمالی ورود فرد غیرمجاز توجه داشته باشید و فرستنده و گیرنده را به صورتی نصب کنید که جریان مداوم سیگنال برقرار شده، با ورود غیرمجاز قطع شود و اعلام خطر نماید.

4- در روش نصب بیم خطی از وجود نیروی کافی و مناسب بودن وضعیت تأمین انرژی برای دستگاه‌ها اطمینان حاصل کنید. زیرا عدم رعایت این استاندارد، سبب آسیب شخصی یا خرابی دستگاه‌ها خواهد شد.

5- دقت کنید دستگاه در محلی نصب نشود که پرتوها و جریان‌های سیگنالی آن با مانعی (غیر از ورود انسان غیرمجاز) قطع شود تا آژیر کاذب ایجاد نشود و دستگاه عملکردی صحیح داشته باشد.

6- محل نصب دستگاه نباید در معرض نور مستقیم و شدید خورشید یا پروژکتوری باشد زیرا در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند.

7- در روش نصب بیم خطی باید دقت کنید دستگاه در محل نصب خود کاملا محکم و ثابت شود و پس از نصب حرکت نداشته باشد.

8- اگر محل نصب دستگاه درمعرض ارتعاشات شدید، نویز الکتریکی یا الکترومغناطیسی باشد، قطعا عملکرد دستگاه مختل خواهد شد.

 

روش نصب بیم خطی

بیم‌ها در انواع 20 متری، 60متری، 100متری و 200 متری وجود دارند اما همه‌ی این انواع در جفت بودن و داشتن یک رسیور و یک ترنسمیتر و نیز در روش نصب مشترک‌اند. مستقل نیستند و به دستگاه مرکزی دزدگیر نصب می‌شوند. روش نصب بیم خطی واقعا آسان است و اطلاعات فنی پیچیده‌ای نیاز ندارد. این مراحل را برای نصب طی کنید:

 

روش نصب بیم خطی

 

1- دو دستگاه را باز کنید تا بتوانید آن‌ها را با کمک کابل به هم متصل کنید.

2- کابل مورد استفاده برای این کار باید دوزوج باشد. می‌توانید از کابل سه‌زوج یا چهارزوج نیز استفاده کرد.

3- از دستگاه‌ای فرستنده و گیرنده یکی به به منبع تغذیه و دیگری به NC متصل می‌شود.

4- باید مثبت و منفی برای نصب کابل درنظر گرفته شود. مثبت برای دستگاه مرکزی و منبع تغذیه درنظر گرفته می‌شود. (معمولا روی خود دستگاه محل نصب مثبت و منفی مشخص است.)

5- پیچ‌ها را کاملا سفت کنید.

6- در فواصل بیش از صدمتر بهتر است از سیم برق و منبع تغذیه استفاده شود.

7- سر دیگر کابل‌ها به پنل اصلی دزدگیر متصل می‌شود.

8- با روشن شدن چراغ می‌فهمیم سنسورها فعال شده‌اند.

9- می‌توانید پس از انجام مراحل نصب با عبور از مقابل سنسورها عملکرد آن‌ها را تست کنید.

 

نکاتی در نصب عملکرد صحیح دستگاه

این نکات را برای اطمینان بیشتر از عملکرد صحیح بیم خطی رعایت کنید:

  1. تا حد امکان سعی کنید هر جفت بیم را با یک کابل جداگانه به پنل دزدگیر مرکزی متصل کنید.
  2. اگر احتمال می‌دهید که کسی بتواند دستگاه‌ها را دستکاری کند، از تمپر استفاده کنید.
  3. برای مسافت‌های طولانی بهتر است از کابل سه‌زوج یا چهارزوج استفاده کنید.
  4. در زمان نصب، احتمال نفوذ و ورود را از همه‌لحاظ (ارتفاع و…) بررسی کنید.
  5. اگر مسافت و درنتیجه اندازه‌ی کابل‌ها طولانی است و به این علت دچار افت جریان برق می‌شوید، برای هر بیم خطی از یک برق کشی جداگانه با منبع تغذیه مستقل کمک بگیرید.

 

خرید بیم خطی

 

  1. اگر احتمال قطعی برق وجود دارد، از UPS استفاده کنید.
  2. اگر در جریان NC و COM با افت جریان ورودی مواجه می‌شوید، از تقویت‌کننده استفاده کنید.
  3. ترجیحا از پوشش‌هایی برای کاهش آسیب‌های محیطی (باد، باران و…) استفاده کنید.

 

خرید بیم خطی لیزری

مرغوبیت و استانداردهای کیفیت در کالا مهم است تا هم از عملکرد صحیح دستگاه‌ها مطمئن باشید و هم مشکل رایج آژیر خطا را نداشته باشید. نکته‌ی مهم دیگر بالا بودن کیفیت در تمام اجزای سیستم امنیتی از پنل دزدگیر تا سنسورها و سایر تجهیزات و حتی تجهیزات ارتباطی و برق‌کشی است زیرا در صورت عدم عملکرد صحیح یک جزء کوچک، تمام کارکرد امنیتی سیستم تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

برای آن‌که از محصولی که می‌خرید اطمینان داشته باشید، خرید خود را از عرضه‌کننده‌ای انجام دهید که معتبر و خوش‌نام باشد و پشتیبانی‌های لازم را در تمام مراحل خرید، نصب و کاربری به عمل آورد. تیم ما ضمن ارائه‌ی مجموعه‌ی کامل تجهیزات امنیتی از بهترین برند و کیفیت، مشاوره و پشتیبانی را نیز تضمین می‌نماید.

روش نصب بیم خطی چنان که دیدیم، چندان پیچیده و زمان‌بر نیست. این دستگاه یکی از اجزای سیستم امنیتی مکان شماست که می‌توان از آن بر بالای دیوارها، بین برخی درها و دریچه‌ها یا هرمکان دیگری که نمی‌خواهیم ورود و عبور از آن صورت گیرد، نصب کرد. نکاتی که در روش نصب بیم خطی لیزری بیان شد، نکاتی ساده هستند که رعایت آن‌ها از بروز خطرات بزرگ جلوگیری خواهد کرد. امنیت مکان را برای حفظ جان و سرمایه‌های خود جدی بگیرید.

در آخر به شما پیشنهاد می کنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر از مقاله نصب دزدگیر اماکن دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *