دوربین مدار بسته, مقالات آموزشی

۸ روش برای بالا بردن کیفیت دوربین مداربسته

بالا بردن کیفیت دوربین مداربسته

بسیاری از مدل‌های دوربین‌های مداربسته از کیفیت بالایی برخوردار نیستند. بنابراین، در صورتی که شما در زمان خرید دوربین مدار بسته‌ی مورد نظر خود را با دقت کافی انتخاب نکنید این احتمال وجود دارد که در آینده از خرید خود راضی نباشید. در این مقاله، به توضیح چند روش برای بالا بردن کیفیت دوربین مداربسته پرداخته شده است که با عمل کردن به این راه‌ها می‌توانید تا حدی کیفیت دوربین و تصاویر و ویدیوهای ضبط شده را بالاتر ببرید. پس با صفاتک همراه شوید.

 

دلیل بد بودن کیفیت دوربین‌های مداربسته چیست؟

پیش از هر کاری، لازم است عواملی که بر روی بد شدن کیفیت تصاویر و ویدیوهای یک دوربین مداربسته تاثیر می‌گذارند را شرح دهیم. زمانی که قصد خرید یک دوربین مداربسته را دارید، بهتر است پیش از هر اقدامی، با یک کارشناس متخصص تماس برقرار کنید و از او در خصوص مدل‌های مختلف دوربین مداربسته سوال کنید. با این روش، می‌توانید تمامی نیازها و انتظارات خود را برآورده کنید. در هر صورت، دلایلی که می‌توانند منجر به کاهش کیفیت یک دوربین مدار بسته شوند به شکل زیر هستند:

 

ضعیف بودن سیگنال وای فای در دوربین‌های بی سیم

در دوربین‌های بی سیم که برای انتقال تصاویر خود به دستگاه‌ DVR و NVR از اینترنت و وای فای استفاده می‌کنند، سرعت و قدرت سیگنال اینترنت اهمیت زیادی دارد. در صورتی که اینترنت مورد استفاده‌ی دوربین‌ها به اندازه‌ی کافی سریع نباشد، می‌تواند روی کیفیت محتوای ضبط شده‌ی نهایی تاثیر بگذارد.

 

افزایش کیفیت دوربین مداربسته

 

 

کثیف بودن یا مسدود بودن لنز دوربین مداربسته

این اتفاق خیلی پیش می‌آید که افرادی سعی کنند لنز دوربین‌های مداربسته را کور کنند. جدا از این، ممکن است به دلیل بارش باران و برف و تگرگ، یا وجود گرد و خاک و آلودگی هوا لنز دوربین کثیف شود و در نتیجه، کیفیت تصاویر و ویدیو‌هایی که ثبت می‌شود چندان دلچسب نباشد.

 

پایین بودن رزولوشن تصویر دوربین

در زمان خرید دوربین مداربسته، باید به این موضوع توجه کنید. در صورتی که کیفیت دوربین شما از ابتدای کار رضایت بخش به نظر نرسد، در ادامه کار زیادی برای بالا بردن کیفیت دوربین مداربسته نمی‌توان انجام داد.

 

چطور می‌توانیم کیفیت دوربین مداربسته را افزایش بدهیم؟

اکنون که با دلایل اصلی بد کیفیت شدن محتوای ضبط شده توسط دوربین مداربسته آشنا شدید، زمان آن رسیده است که با بهترین و مطمئن ترین راه‌های افزایش کیفیت دوربین مداربسته آشنا شوید.

 

کیفیت دوربین مداربسته

 

 

تطابق دادن رزولوشن دستگاه DVR با رزولوشن دوربین‌ها

در زمان خرید دوربین مداربسته و دستگاه DVR یا NVR باید به کیفیت پشتیبانی هردوی این محصولات توجه کنید. به طور مثال، در صورتی که دوربین مداربسته کیفیتی معادل هشت مگاپیکسل داشته باشد اما دستگاه DVR تنها تا کیفیت پنج مگاپیکسل را پشتیبانی کند، عملا کیفیت تصاویر نهایی به اندازه‌ی سه مگاپیکسل افت خواهد داشت.

 

بالا بردن کیفیت دوربین مداربسته با نرم افزار video cleaner

این برنامه، مخصوص ویندوز می‌باشد و با استفاده از آن می‌توان کیفیت بسیاری از عکس‌های تار را بالا برد تا جزئیات بیشتری مانند چهره‌ی افراد و یا پلاک ماشین‌ها قابل مشاهده باشند. به همین دلیل است که در ادارات پلیس نیز از این نرم افزار استفاده می‌شود. از مزایای این برنامه راحت بودن استفاده از آن می‌باشد.

 

استفاده از قابلیت WDR یا wide dynamic range

در صورتی که اختلاف سطح نور در تصویر بالا باشد، کیفیت تصویر مناسب نخواهد بود و باعث سیاه شدن برخی از نقاط تصویر خواهد شد. در واقع یکی از اشتباهات رایج هنگام خرید دوربین مداربسته، استفاده از این فناوری در مکان‌های نامناسب است. قابلیت WDR به شما این اجازه را می‌دهد تا اختلاف نور را جبران کنید. همچنین قابلیت DWDR نیز با عملکردی شبیه به این قابلیت وجود دارد که به صرفه‌تر و پرکاربردتر است اما کیفیت WDR به نسبت بالاتر می‌باشد.

 

برخورداری از فناوری DIS یا digital image stabilization

این قابلیت، بهترین راه حل برای دوربین‌هایی است که تصاویر ضبط شده‌ی آن‌ها تار شده است. معمولا دوربین‌هایی که در فضای خارجی یا در ارتفاع بالا نصب می‌شوند، در بسیاری از مواقع ممکن است تصاویری را ثبت کنند که تار هستند. در صورتی که از این سنسور در ساخت دوربین مداربسته استفاده شده باشد دیگر جای نگرانی نیست.

 

بالا رفتن کیفیت دوربین مداربسته

 

 

استفاده از اینترنت قوی برای دوربین‌های بی سیم

همان طور که در بخش قبل گفته شد، برای این که دوربین‌های بی سیم بتوانند کیفیت قابل قبولی را ارائه کنند لازم است تا به یک اینترنت پرسرعت و قوی متصل باشند. بنابراین، در صورتی که قصد دارید از این مدل دوربین‌ها استفاده کنید، حتما به فکر اینترنت مناسب آن نیز باشید.

 

بالا بردن کیفیت دوربین مداربسته با نرم افزار Topaz video enhance al

درست مانند برنامه‌ی video cleaner، این نرم افزاز نیز وسیله ای برای بالا بردن کیفیت و بزرگنمایی کردن تصاویر و ویدیوهای ثبت شده توسط دوربین‌های مداربسته می‌باشد. این برنامه می‌تواند یک تصویر را تا رزولوشن 8K بزرگ کند، بدون این که تغییری در کیفیت آن ایجاد شود.

 

استفاده از سایت‌های مخصوص برای بالا بردن کیفیت محتوای ضبط شده

هرچند این گزینه چندان پیشنهاد نمی‌شود، اما یکی از راه‌های افزایش کیفیت دوربین مداربسته این است که ویدیوی خود را به یک سایت که مخصوص افزایش کیفیت محتوای دوربین‌های مداربسته است تحویل دهید و از آن‌ها بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهند.

 

استفاده از فیلتر IR-CUT برای دوربین‌های مداربسته‌ی دید در شب

دوربین‌هایی که برای ثبت تصویر در شب کاربرد دارند، به دلیل استفاده از قابلیت IR یا دید در شب خود، نمی‌توانند تصاویر باکیفیتی در روز ثبت کنند. بنابراین این فیلتر به شما کمک می‌کند تا کیفیت دوربین مداربسته‌ی خود را در روز افزایش دهید تا تصاویر و ویدیوهایی که توسط این دوربین‌ها در روز گرفته می‌شود رنگ بندی طبیعی‌تر و کیفیت بالاتری داشته باشند.

 

دوربین مداربسته

 

 

با استفاده از این هشت روش می‌توانید تا حدی به بالا بردن کیفیت دوربین مداربسته خود بپردازید. با این وجود فراموش نکنید که تاثیر این راه‌ها محدود می‌باشد و در صورتی که از کیفیت دوربین مداربسته‌ی خود رضایت کافی ندارید و با این روش‌ها نیز نتوانسته اید به چیزی که می‌خواسته اید نزدیک شوید، لازم است در خصوص تعویض دوربین مداربسته‌ی خود فکری کنید. از همراهی شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *