مقالات آموزشی

هر چیزی که لازم است در خصوص دوربین دنده عقب خودرو بدانید

دوربین دنده عقب ماشین

با گذشت زمان، متخصصان در تلاش هستند تا با کمک گرفتن از تکنولوژی، خطرات احتمالی در هنگام رانندگی را کاهش دهند و این کار را برای افراد مختلف راحت‌تر کنند. در این راستا، قابلیت‌های فراوانی برای خودروهای مختلف تعریف شد که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، دوربین دنده عقب خودرو است. در این مقاله، قصد داریم تا این محصول را به صورت کامل بررسی کرده و تمام نکات مهمی را که در این خصوص وجود دارد بیان کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

دوربین دنده عقب ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

همان طور که از اسم این دستگاه می‌توان حدس زد، دوربین‌های مخصوص دنده عقب که به rear view camera یا backup camera نیز مشهور هستند به ابزاری گفته می‌شود که در شکل و مدل‌های گوناگون ساخته می‌شوند تا به راننده‌ی یک خودرو و وسیله‌ی نقلیه قدرت دید بیشتری بدهند.

این دوربین‌ها در پشت ماشین و در اکثر مواقع در نزدیکی پلاک آن قرار می‌گیرند و به علت قرار گرفتن در چنین مکانی، دسترسی آن به نقاط کور خودرو بیشتر می‌شود. این موضوع به راننده کمک می‌کند تا با داشتن دید بهتری به حرکت و پارک کردن بپردازد و در زمان دنده عقب رفتن از بسیاری از تصادفات و بروز اتفاقات ناخوشایند جلوگیری خواهد کرد.

با توجه به نتایج مثبتی که استفاده از دوربین دنده عقب به همراه داشته است، بسیاری از شرکت‌های خودرو سازی مانند تویوتا و آئودی در ساخت مدل‌های جدید خود مانند Audi A6 Allroad و یا Toyota Avalon از این نوع دوربین‌ها استفاده کرده اند.

استفاده از این نوع دوربین‌ها که مخصوص دنده عقب ماشین هستند از قوانین متفاوت و گاه متناقضی در کشورهای مختلف برخوردار است. برخی کشورها استفاده از این دوربین‌ها را ممنوع کرده اند در حالی که در بعضی از کشورهای دیگر استفاده از آن ضروری یا بلا مانع است. در کشور ما، ایران، استفاده از این قابلیت کاملا به خواست و نیاز صاحب خودرو وابسته است و نصب چنین دوربین‌هایی با قانون منافات ندارد. البته ممکن است برخی از بیمه‌های خاص جهت محکم کاری، نیازمند نصب این نوع دوربین‌ها و ابزار شبیه به آن باشند.

 

دوربین دنده عقب ماشین

 

بهترین انواع دوربین دنده عقب خودرو

مدل‌های مختلفی از این مدل دوربین‌ها وجود دارد که هرکدام کارکردهای متفاوتی دارند. با این وجود، نکته‌ی اصلی که باعث می‌شود انتخاب کردن مدل و نوع این محصول آسان‌تر باشد، جدا از قیمت و هزینه‌ای که در نظر دارید، نیازهای اصلی و سلیقه‌ی شماست.

دوربین‌های دنده عقب خودرو از نظر میزان چرخش و داشتن مانیتور به چند دسته‌ی گوناگون تقسیم می‌شوند که در ادامه توضیح مختصری در خصوص هر یک از آن‌ها مشاهده خواهید کرد.

 

از نظر داشتن مانیتور

با توجه به مدل مورد نظری که انتخاب می‌کنید، دوربین‌های دنده عقب ممکن است به صورت جداگانه از یک مانیتور مخصوص برخوردار باشند و یا این که بدون مانیتور کار خود را انجام دهند.

در صورتی که دوربین، مانیتوری نداشته باشد که در قسمت جلو یا کنار راننده قرار بگیرد، آینه‌ی جلو این وظیفه را انجام خواهد داد. آینه‌هایی که مخصوص این کار هستند به این صورت کار می‌کنند که هم به شکل آینه درمی‌آیند و هم در صورت نیاز تبدیل به مانیتوری می‌شوند که از دید دوربینی که در پشت ماشین نصب شده است زاویه دید پشت خودرو را به شما نشان خواهد داد.

 

از نظر میزان چرخش و دسترسی به محیط

دوربین‌های دنده عقب از نظر میزان چرخشی که می‌توانند انجام دهند و زاویه‌ای که به آن دسترسی دارند به سه دسته‌ی کلاسیک، داینامیک و 360 درجه تقسیم می‌شوند. دوربین‌های کلاسیک قادر به چرخیدن نیستند و دید شما را به فضای محدودی باز می‌کنند، در حالی که دوربین‌های داینامیک و 360 درجه از محاسبات مخصوصی استفاده می‌کنند تا زاویه‌های مختلف فضای اطراف را به شما نشان دهند.

 

 

کاربرد دوربین‌های مخصوص دنده عقب در خودروهای مختلف

خرید دوربین دنده عقب خودرو برای بسیاری از افراد امری ضروری به نظر می‌رسد در حالی که برخی ممکن است استفاده از این محصول را بی‌فایده بدانند. بهترین راه برای تشخیص این موضوع که آیا خودروی شما به یک دوربین دنده عقب نیاز دارد یا نه، این است که به بررسی نیازهای خود در زمان رانندگی و مدل ماشین خود بپردازید.

در بسیاری از حالت‌ها، دوربین‌های دنده عقب یک خودرو به وسیله این اجازه را می‌دهد تا کنترل کامل بر روی محیط اطراف خود و زوایای گوناگون آن داشته باشد به طریقی که حتی در بسته‌ترین و محدودترین فضاها بتواند به درستی و بدون برخورد با چیزی حرکت کند.

به طور مثال، ماشین‌های سنگین می‌توانند از این سیستم استفاده‌ی بسیاری ببرند. نقاط کور برای رانندگانی که از این ماشین‌ها استفاده می‌کنند می‌تواند در زمان دنده عقب رفتن و یا پارک کردن مشکل ساز و حتی خطرناک باشد. بنابراین، خرید دوربین دنده عقب خودرو معمولا به این افراد پیشنهاد می‌شود.

همان طور که ذکر شد، با وجود مزایای فراوانی که استفاده از دوربین دنده عقب خودرو به همراه دارد، استفاده از آن ضروری نیست و تنها در نقش راهنما و کمک برای موقعیت‌های گوناگون کاربرد دارد. بنابراین، شما عزیزان می‌توانید با توجه به نیازهای خود نسبت به خرید این محصول اقدام کنید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *